Den personlige samtale bliver ofte erstattet med mails – også i situationer, hvor det faktisk ville være hurtigere eller mere hensigtsmæssigt at tage en snak ansigt til ansigt
Foto: Thomas Tolstrup
De skal både rekrutteres og ledes på en ny måde i Generation Y, der er hypet som den digitale generation, vokset op i velstand og slebet til af krisen. Men så er der til gengæld noget at hente for erhvervslivet.
»Den, der ikke bevæger sig, mærker ikke sine lænker.« Sådan hedder et gammelt indiansk ordsprog, og det bør vel kunne få de fleste af os op af stolen. Hvilke lænker er jeg i, og hvordan ser de ud?
Foto: CLAUS FISKER
Udenlandske storinvestorer har gennem de seneste år sat sig på en stadig større andel af aktiekapitalen i de største danske børsnoterede selskaber. Den øgede indflydelse fra udenlandske investorer har betydet ændret spilleregler ved generalforsamlingerne.
Foto: Henning Bagger
Når Bruce Dickinson ikke lige turnerede verden sort som forsanger i Iron Maiden, var han en ivrig fægter på nippet til OL, chefpilot og senere marketingchef. Han oplever konstant et sus af at starte fra bunden med nye projekter.
En kvinde i en machoverden når sandsynligvis til tops i centralbanken.
Hvad gør den gode leder, når de ugentlige statusmøder trækker i langdrag?
Man kan som leder ikke ignorere, at en medarbejder har fået vendt stemningen i en hel afdeling til, at ”lederen er ond”, lyder budskabet til sidste uges ledelsesdilemma.
Ærlighed er en af de vigtigste personlige egenskaber, som kendetegner en god leder – både når man spørger ledere og medarbejdere. Især i krisetider er det vitalt med hudløs ærlighed.
Vestas og Mitsubishi vil være verdens største på havvindmøller. I spidsen for projektet står danske Jens Tommerup, der med mange års erfaring fra Asien er klædt på til den japanske balanceøvelse.
Topchef Tue Mantoni har haft svært ved at løfte B&O ud af krisen. Han bliver nu pustet i nakken af en bestyrelse, der har oprustet betydeligt under Ole Andersens formandskab. »Det må være op til andre end mig at vurdere, om jeg gør det godt nok,« lyder det fra Mantoni.
En meget stor andel af erhvervslivets bestyrelser vil rigtig gerne arbejde mere med strategi, men de har hverken tiden til det, eller den fornødne indsigt i virksomhedens marked og andre omverdensvilkår. Det fremgår af undersøgelser, udarbejdet af McKinsey & Co. præsenteret i et notat med titlen ?Taping the Strategic Potential of Boards?.
Flere indlæg
« Forrige side -
Næste side »