4. Fusioner og sammenlægninger
Array
Created: ons, 05/06/2009 - 06:30
De ansatte kan være splittet i to lejre, hvis virksomheden eller afdelingen er blevet lagt sammen med en anden.
Bliver to afdelinger eller grupper slået sammen, vil de ansatte gerne beholde tingene, som de var før i tiden. Alting var nemlig meget bedre i gamle dage.
Derfor kan der let opstå en ’vi-og-dem-tankegang’. Det kan komme til udtryk i konflikter, hvor en del af gruppen vil gøre tingene på en måde, mens en anden fraktion har en helt anden indstilling.
Sådan gør du:
Sæt gang i en dialog og lad medarbejderne fortælle hinanden, hvad der fungerede godt i deres gamle struktur, og hvordan de gerne ser tingene fungere fremover.
Giv dem opgaver, som bygger på samarbejde på tværs af grænserne. Og hjælp dem til at se, hvad de har til fælles og få dem til at indse, at de er et team.
Stil eksempelvis spørgsmål som: Når I om ni måneder er et velfungerende team, hvordan tror I så, jeres samarbejde ser ud? Hvem gør hvad, og hvordan når I dertil?
Læs hele indlægget her http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/4.-fusioner-og-sammenlaegninger