3. Stemningen er gennemsyret af konkurrence
Array
Created: ons, 05/06/2009 - 06:25
Konflikter, som handler om, at de ansatte konkurrerer mod hinanden, er særligt udbredte i krisetider.
Fyringsrunder og nedskæringer øger presset på de ansatte, som forsøger at producere mere på kortere tid. Men krisetider kan også få de ansatte til at miste tillid til hinanden, fordi ingen ved, hvornår den næste fyring falder.
Det kan føre til konkurrence blandt de ansatte og lede til konflikter.
Hensynsfuldheden forvitrer også stille og roligt, når alle vil vise, hvad de kan, og hvorfor netop de skal være blandt de overlevende efter en fyringsrunde.
Sådan gør du:
Undgå konkurrencesituationer. Vær åbe n, ligefrem og ærlig. Fortæl medarbejderne, hvordan landet ligger, og hvordan fremtidsudsigterne ser ud. Se hver person og lyt til, hvad det er, der bekymrer dem.
Pas på ikke at havne i forældrerollen. Som chef skal du ikke tage hånd om hver eneste ansattes problem. Tag de fælles problemstillinger op .
Læs hele indlægget her http://www.erhvervsbladet.dk/ledelse/3.-stemningen-er-gennemsyret-af-konkurrence