Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 6 ud af 11 (105 indlæg)
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/4/2005 12:23:52 PM
Forfatter: Jesper Norbøll
Nu kender jeg selv de muligheder jeg har, hvis jeg skulle komme i økonomiske problemer og have brug for min A-kasse, da jeg - hvad jeg også tidligere har skrevet om i denne tråd - har snakket med både min egen og andre A-kasser. Og min situation vil være den samme som mange andre - Afvikle virksomheden helt, eller registrer den som bi-erhverv ellers kan jeg ikke få hjælp.

En lille, hurtig note for at komme eventuelle forvirrede mennesker i forkøbet: Det er ikke nok blot at registrere sin virksomhed som bi-erhverv. Man skal også have haft min. 1924 timers arbejde (eller et års fuldtidsansættelse (37 timer * 52 uger)) som lønmodtager indenfor de sidste 3 år, for at kunne komme på dagpenge med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse. Alternativt kan man nøjes med et halvt års fuldtidsansættelse, hvis der samtidig sker grundlæggende ændringer i måden hvorpå ens virksomhed kører. Et eksempel kan være en landmand, der sælger kvæg fra for at kunne koncentrere sig om sine økologiske gulerødder (men stadig som bibeskæftigelse og med lønnet job ved siden af).
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:19

Et andet interesant spørgsmål er, hvor meget ringere vi som selvstændige er stillet med Bistandsloven i forhold til en A-kasse - med de mange fejl og mangler vi tilsyneladende alle er enige om der er.

Såvidt jeg ved er Bistandsloven i langt højere grad "behovsafhængig", da det jo netop ikke er en forsikring - men en offentlig socialt sikkerhedsnet. Naturligvis vil bistandskontoret ikke sende dig hjem med en fed check, hvis du fortsat har væsentlige værdier i dit gamle firma (hvilket i og for sig er meget rimeligt), og generelt ved jeg godt at de fleste sagsbehandlere på bistandskontorer får røde pletter når de ser en selvstændig (kapitalist!) - men, med den smule jeg ved om Bistandsloven, står jeg mindst ligeså godt her, hvis ikke bedre, end med den halvdårlige A-kasse dækning der er praktisk mulig. Så e det naturligvis "bare" et spørgsmål om at få sine rettigheder igennem de iværksætter-skræmte sagsbehandlere :)

Jeg ville dig meget gerne høre fagkundskabens mening om dette, da jeg på ingen måde er ekspert i disse ting.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:02

ASE''s direktør har skrevet kronik i Erhvervsbladet:

En stærk iværksætterkultur bygges ikke på mistro

Dagpengereglerne er en spand koldt vand i hovedet på iværksætteren: "Dig stoler vi ikke på!", skriver dagens kronikør.

Forældre, lærere, chefer, idrætstrænere de ved det alle sammen. Hvis du viser tillid, giver det resultater. Hvis du der-imod skilter med din mistro, kan du godt glemme alt om en positiv udvikling. Jeg vil derfor ikke bryste mig af at være specielt genial, når jeg vil give regeringen det gode råd at vise iværksætterne tillid.

Det er et såre enkelt. Men det er samtidig fundamentalt vigtigt, hvis man vil have den stærke iværksætterkultur, som regeringen lægger op til.

Jeg glæder mig derfor til, at regeringen får ryddet op i de regler om dagpenge, der oser af mistro til iværksætterne. Det er regler, som vi aldrig har kunnet være bekendt, og da slet ikke, hvis vi vil gå for at have en stærk iværksætterkultur.

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=141791

Tilmeldt 4. Aug 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:55

Hej Alle!.

Hvor er dette dog et opmuntrende forum -:) !!!!!!

Det er rigtigt at tillid er MEGET, meget skæggere at sigte efter end mistillid og kontrol. Okay - nogle gange skal mistillid og kontrol til, men der er sgu ikke meget humor i det....

Desværre ser det ikke ud til at den siddende regering (med det løse...) har det helt på samme måde.

Heldigvis er verden større udenfor Christiansborg - tilsyneladende meget større!

Tak skal i ha''!

Hilsen Bjarne

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 16:53

I forlængelse af debatten om diskrimination at selvstændige contra lønmodtagere vedr a-kasse

Der er i dag en artikel i erhvervsbladet hvor man spørger familie og forbrugerminister Lars Barfoed

hvorfor selvstændige kun må arbejde 18,5 time om ugen under fleksibel barsel, hvorimod lønmodtagere

må arbejde 29,5 time.

Hr. Barfoed mener det er nemmere at kontrollere om den selvstændige arbejder på halvtid end

hvis han/hun arbejder 29,5 timer???????????

Barfoed kan dog godt se nogle uligheder, og vil tage ulighederne op om et års tid når barselsorloven skal revideres.

så blev den sag elegant placeret i syltetøjskrukken
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:56
  Og så mener Fog at Danmark skal være forgangsland for iværksættere... Han har tilsyneladdende ingen kontrol eller indsigt i hvad hans "folk" går og vedtager og i det hele taget udtaler sig om...

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:19
  Nyt omkring emnet A-kasser og Selvstændige:

Jeg har idag kontaktet min A-kasse for at melde mig ud. Jeg ringede til min lokale afdeling og spurgte den første der tog røret om hvorledes man meldte sig ud. Den første kommentar var "Hvorfor dog det?" Så gav jeg en kort forklaring om at jeg var selvstændig erhvervsdrivende og desværre havde måtte konstatere at jeg overhovedet ikke kunne bruge mit medlemsskab til noget. "Hmmm - Du skal nok snakke med en anden..." var svaret.
Derefter fik jeg en person i røret som jeg fortalte den samme smøre - nu kommer så det imponerende: Personen sagde meget opgivende at "så skal du blot sende en skriftlig udmelding til os, og så bliver dit medlemskab afsluttet". Personen sagde det fuldstændig som om jeg var person nummer 20-30 som kom med det samme argument på samme dag og at vedkommende for længst havde opgivet at prøve at forsvare A-kassen...

Men nu er min udmelding sendt til A-kassen med anmodning om en skriftlig bekræftelse på at jeg ikke længere er medlem. Jeg har dog også skrevet i brevet, at jeg beklager at måtte melde mig ud, men at sådan som reglerne pt. var så kunne jeg desværre ikke bruge mit medlemskab. Jeg skrev det lidt mere uddybende - så kan de jo, hvis de altså gider, bruge det som argument over for politikerne for at der skal gøres noget ved reglerne.

/Jesper
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:37
Jesper 
det er tankevækkende at de ingen argumenter har for fortsat medlemskab.
Jeg har den holdning at pt. giver dagpenge ca. kr. 3200,- brutto om ugen,
og skulle butikken gå i stå,tror jeg ikke det er umuligt at finde et job
( måske ikke det mest spændende ) hvor man kan tjene det samme eller mere,
indtil man får gang i butikken igen.
 desuden slipper man for bøvlet med at lukke ned, og skal heller ikke forklare sig
til en eller anden sagsbehandler

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 03:38

Hej Jesper

Jeg faldt over dit indlæg på den månedlige surf i aminos arkiver.

Det er lidt pudsigt at selvom de fleste iværksættere tager springet fra at være en godt beskyttet lønmodtager og til at være "fri som fuglen" så er der stadig et stort ønske om at beholde det evigt saliggørende sikkerhedsnet.

Det fatter jeg ikke, især ikke når det skal så mange krumspring og fortielser til for at få det berømte sikkerhedsnet.

Som det måske fremgår af ovennævnte har jeg fravalgt dette sikkerhedsnet, fordi der er kun en farbar vej ud af behovet for et sikkerhedsnet - lige frem efter næsen, på den store klinge.

NB. jeg har tre børn og som sådan også behov for en vis sikkerhed, men den skaber jeg selv. Eller som et engelsk udtryk nogenlunde korrekt skrevet siger; Get really rich, or dying - trying

Med venlig hilsen

Lars C
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 10:54
Hej Lars

Ja du har ret ang. den tvangsmæssige behov for et sikkerhedsnettet.
Jeg har været medlem af KRIFA, det var jeg meget utilfreds med pga. dårlig - læs manglende - rådgivning.
Jeg havde mistet min største kunde og ville rådgives, beskeden var at jeg skulle stoppe mit firma hurtigst mulig, så jeg kunne få dagpenge ... alt jeg ville var at tage på et kursus så jeg kunne opkvalificere mig - absolut ikke på dagpenge...
Jeg har nu stået i ASE i nogle mnd. Men har også overvejet om jeg udover at betale til efterlønnen (min form for kapitalpension)overhoved får noget ud af at være medlem???

Jeg har en søster der har haft et firma der ikke gav den store indtjening, hun blev syg med sclerose, og hun fik ingen økonomisk hjælp i lang tid, ingen hjælp fra a-kasse da indtjeningen var for lav, ingen bistand da hun havde været selvstændig - tragisk situation.

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Side 6 ud af 11 (105 indlæg)