En lille, hurtig note for at komme eventuelle forvirrede mennesker i forkøbet: Det er ikke nok blot at registrere sin virksomhed som bi-erhverv. Man skal også have haft min. 1924 timers arbejde (eller et års fuldtidsansættelse (37 timer * 52 uger)) som lønmodtager indenfor de sidste 3 år, for at kunne komme på dagpenge med selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse. Alternativt kan man nøjes med et halvt års fuldtidsansættelse, hvis der samtidig sker grundlæggende ændringer i måden hvorpå ens virksomhed kører. Et eksempel kan være en landmand, der sælger kvæg fra for at kunne koncentrere sig om sine økologiske gulerødder (men stadig som bibeskæftigelse og med lønnet job ved siden af). |
Et andet interesant spørgsmål er, hvor meget ringere vi som selvstændige er stillet med Bistandsloven i forhold til en A-kasse - med de mange fejl og mangler vi tilsyneladende alle er enige om der er.
Såvidt jeg ved er Bistandsloven i langt højere grad "behovsafhængig", da det jo netop ikke er en forsikring - men en offentlig socialt sikkerhedsnet. Naturligvis vil bistandskontoret ikke sende dig hjem med en fed check, hvis du fortsat har væsentlige værdier i dit gamle firma (hvilket i og for sig er meget rimeligt), og generelt ved jeg godt at de fleste sagsbehandlere på bistandskontorer får røde pletter når de ser en selvstændig (kapitalist!) - men, med den smule jeg ved om Bistandsloven, står jeg mindst ligeså godt her, hvis ikke bedre, end med den halvdårlige A-kasse dækning der er praktisk mulig. Så e det naturligvis "bare" et spørgsmål om at få sine rettigheder igennem de iværksætter-skræmte sagsbehandlere :)
Jeg ville dig meget gerne høre fagkundskabens mening om dette, da jeg på ingen måde er ekspert i disse ting.