Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 7 ud af 11 (105 indlæg)
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ida

Jeg mener nok der er stor forskel på håndteringen fra det offentlige fra kommune til kommune omkring bistand til selvstændige der bliver så syge at de ikke længere kan passe deres forretning.

Det er egentlig fair nok at man skal afmelde sit momsnummer og evt lukke et aps el lign hvis man søger offentlig bistand, ellers vil der være tale om konkurrenceforvridende statsstøtte og det acceptere EU næppe.

På den anden side, hvis man er den drivende kraft i sin virksomhed og ikke kan overkomme opgaven  f.eks p.g.a sygdom, bør man hellere takke af indtil man er rask igen fremfor blot at fastholde sig selv i en situation der virkelig trækker tænder ud.

I nogle situationer kan man sælge sine aktiver eller overlade dem til en fortrolig, men først og fremmest gælder det om at komme ovenpå igen, og er det ikke muligt må man blot bide i det sure æble og indse at løbet er kørt - livet fortsætter jo og skulle det også være slut, så er det jo ligegyldigt alt sammen for en selv ihvertfald.

Mvh

Lars C
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 18:08
Situationen taget i betragtning gjorde at hun, selv om hun hurtigt stoppede sit firma,skulle leve for ca 1.200 i socialhjælp indtil pensionen gik i orden.

Nu er der styr på sagerne, men det har taget lang tid.
Når man bor på Vesterbro er det ikke muligt at få sine sager behandlet sap

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Tilmeldt 3. Nov 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:23

Som ny debattør tager jeg lige denne tråd op igen.

TV aktuelt havde netop idag fokus på denne problemstilling - medlemskontigent til a-kasser svinger mellem 300-600 kr månedligt og berettiger til 90% af lønnen dog max 14170 kr.
Udsendelsen satte fokus på bl.a personer med en lønindkomst på kr. 20-25.000 mdl.f.eks sygeplejerske o.lign  med almindeligt lønjob , for hvem det faktisk ikke kan betale sig at være tilknyttet en a-kasse.
Taler vi akademikere eller selvstændige med månedløninger på kr.30.000+ er ideen helt ude af proportion...systemet skal ændres således at de højestlønnede betaler mere for en bedre sikring og omvendt får en bedre dækning i tilfælde af ledighed.

Personligt overvejer jeg at droppe medlemsskabet af ASE.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 23:32
Mester

Som jeg har skrevet tidl mener jeg at medlemskab af ex ASE er en form for falsk tryghed,
du skal have dine aktiviteter lukket helt ned før du er berettiget til dagpenge,
så er der stille i firmaet tror jeg mere på en løsning med et midlertidigt job,
og har man ikke fine fornemmelser så tror jeg ikke at 14K om md er uopnåeligt.
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:59
Kære brugere af Amino.

Dette er mit første indlæg her på siden. Jeg har siddet og læst hele denne debat-tråd igennem med stor interesse.

Jeg har drevet mit eventfirma i snart 5 år, de sidste 3 på fuld tid.

Min fortjeneste har været nærmest ikke-eksisterende, men dog har jeg overlevet.

I efteråret 2005, fik jeg mononekleose (Kyssesyge) og blev så syg at jeg blev indlagt på Herlev Amtssygehus.

Her fik jeg bla. blodtransfussion og fik efterfølgende af vide at jeg skulle gå sygemeldt i 3 måneder. Særligt skulle jeg undgå fysiske aktiviteter, da min hævede milt i værstefald kunne springe.

Jeg kontaktede min A-kasse (som måneder forinden - havde flyttet mig overtil ASE - da de jo mente at jeg fik den bedste service der)  Min A-kasse fortalte mig at jeg ikke kunne få sygedagpenge. Det skyltes at jeg var selvstændig, og at jeg ikke havde haft noget overskud i 2004. (sygedagpengene blev beregnet ud fra en %-sats af det forrige års overskud)

3 dage efter jeg kom hjem fra hospitalet var jeg igen på kontoret, og forsatte med mit arbejde. Dog godt hjulpet af mine venner, der løste mange af de fysisk krævende opgaver for mig.

I starten af denne tråd, blev jeg hurtigt overbevist om at jeg straks skulle melde mig ud af min A-kasse.

Efterfølgende blev jeg i tvivl - for jeg ville jo nok gerne beholde efterlønnen.

Men så igen, når jeg overhovedet at få brug for den... ?

Get rich or dye - trying!  tror jeg egentlig passer ret godt på mig.

Tak for en god debat og en række gode råd.

Mvh Daniel

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 23:46
Ja, en ret interessant tråd... Jeg sidder og tænker på, at når man har ApS, hvad er reglerne så? I det tilfælde er man jo ansat (dog i sin egen virksomhed), men kan i princippet fyre sig selv og ansætte en anden som direktør (man ejer jo stadig anpartnerne).

Man vil da stå uden arbejde, som en fyret lønmodtager. Det må da opfylde kravene fra A-kassen? At man ejer nogle anparter har vel ikke noget med sagen at gøre... eller hvad? Kommentarer ønskes!

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 10:07
Hej MeJensen

Jeg smed dit spørgsmål ind til en af vores a-kassekonsulenter, og dette er hans svar:

Ja - hvis man har ejerskab af mindst 100 % af anparter og har sæde i direktionen/bestyrelse OG arbejder 37 t ugnt, så ER man at anse for selvstændig.  Denne status som selvstændig har desværre de samme retsvirkninger som enkeltmandsdrevne virksomheder.

Det er rigtigt, at man i et aps kan fyre sig selv men uagtet man får "almindelige lønsedler" og en "fin" fyreseddel, gør det ikke at man i den sammenhæng er lønmodtager - man har stadig status som selvstændig.Og for at "komme ud " af status som selvstændig ( og dermed kunne anses for ledig ligesom en lønmodtager) skal der ske én af flg. :

A.   sælge hele driftsgrundlaget i APS, momsafmelde APS og ændre formålsparagraffen til "ren" formueadministration sælge alle sin anparter til andre end familie  B.  Hvis medlemmet har medejere hvor medlemmet dog ejer mindst 10 % af og har sæde i direktionen/bestyrelse og der fx. sker en forskydning af ejerskabet til medejere ( fx medlemmet sælger en del af medl. anparter til medejere) og medlemmets arbejde overtages af anden arbejdskraft, kan medlemmet også anses for værende ledig. Dette forudsætter dog at han udtræder af direktion/ bestyrelse.

Eller hvis man udtræder af APSét hvor der er flere ejere ( også udtræden af direktion/bestyrelse) og påbegynde varigt lønarbejde på over 30 t ugentligt og fx efter 3 mdr bliver fyret, anses man også for at være ledig.

Giver det mening?

De bedste hilsener/ Best regards Morten Ove Partner Chokoladefabrikken Klostergade 34, 3. sal DK-8000 Aarhus C moa@changepilot.dk www.changepilot.dk mobil: +45 31266039 KEEP THE CHANGE!
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:17
Hej Morten,

Lækkert at have en "insider" her på Amino som kan fortælle om hvordan A-kasser fungerer i praksis

Situationen er den, at jeg siden 1. januar i år er gået fra at eje en enkeltmandsvirksomhed 100% til at eje 25% af et ApS. Jeg er dermed blevet "lønmodtager", og har i den forbindelse overvejet at melde mig ind i en A-kasse. Ja, jeg kan da ligeså godt indrømme at jeg har overvejet Krifa.

Men kan du opstille et scenarie for hvordan jeg vil kunne få "glæde" af  A-kassen? Skal jeg både blive fyret/sige op OG give afkald på min anpart? Hvad nu hvis jeg bliver uarbejdsdygtig i en periode?

Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg vil være dækket, hvilket også har afholdt mig fra at blive medlem...

mvh Carsten

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:26
Hej Carsten

Jeg smed dit spørgsmål omkring en af vores a-kassekonsulenter, og her kommer en længere smøre: (God fornøjelse;-)

Mit svar er under forudsætning af at enkeltmandsvirksomheden ER afviklet ! For nemheds skyld har jeg valgt at kalde personen for Harry!

Ganske kort så er Harry ikke lønmodtager i relation til a-kassen når han ejer over 10 % af anparterne og har sæde i direktion/bestyrelse men han er dermed at anse for værende selvstændig ved hovedbeskæftigelse. Dette uanset han får en "fin lønsedddel og ansættelseskontrakt". Overordnet set skyldes det regelsættet på området som opererer med et begreb der hedder "afgørende indflydelse" på egen virksomhed. Og det har man når man ejer 10% af ApSét og har sæde i selskabets direktion/ bestyrelse og er beskæftiger heri.

Den glæde Harry kan få af et medlemsskab af a-kassen kan være i følgende tilfælde:

Harry´s situation er den, at han ejer 25% af et APS og det forudsættes, at Harry arbejder heri 37 t ugentligt og har sæde i direktion/bestyrelse.

Hvis der fx. sker det :

at en medejer eller en udefrakommende person ønsker at købe fx. 10% ( eller ganske få %) af Harry´s anparter således, at Harry nu kun ejer fx 15 % af Apsét

at som led i ejerskiftet af anparterne bliver der ansat en anden person/medarbejder til overtagelse af alle Harry´s arbejdsopgaver

at Harry udtræder af direktion/bestyrelse ( hvilket kan være meget naturligt fordi de øvrige anpartshavere selv vil have direktions/bestyrelsesposter)

og Harry holder op med at arbejde i ApSét

så vil Harry kunne få udbetalt dagpenge hvis han opfylder de almindelige betingelser for dagpenge.
eller

hvis Harry udtræder af ApSét ( holder op med at arbejde i ApSét)

og udtræder af direktion/bestyrelse

og han får varigt alm. lønarbejde hos tredjemand på over 30 t ugentligt

og han fx efter 3 måneder bliver fyret p.g.a. manglende arbejde

så vil han også kunne få dagpenge hvis han opfylder de almindelige betingelser for at få dagpenge selvom han fortsat ejer de 25% anparter
eller

hvis Harry udtræder af ApS ( holder op med at arbejde i ApSét) fordi hans arbejdsfunktioner varigt er bortfaldet

og han udtræder af direktion / bestyrelse

så vil han også kunne få dagpenge hvis han opfylder de almindelige betingelser for at få dagpenge selvom han fortsat ejer de 25% anparter
 eller

hvis Harry vælger at sælge alle sine anparter til tredjemand og udtræder af bestyrelsen /direktion, kan han også få dagpenge hvis han opfylder de almindelige betingelser for at få dagpenge 

eller

hvis der som følge af, at der indenfor de seneste 3 måneder før anmodning om dagpenge i virksomheden, er opstået et behov for særlige faglige kvalifikationer, bliver ansat en person til at overtage Harry´s personlige arbejde.

og Harry udtræder af direktion/bestyrelse

så vil Harry også kunne få dagpenge hvis han opfylder de almindelige betingelser for at få dagpenge selvo han fortsat ejer de 25% anparter

De almindelige betingelser for at få dagpenge
Harry skal have været medlem i mindst ét år af a-kassen og have deltaget i ApSét i mindst mindst 52 hele uger i væsentligt omfang. Dvs i et omfang som kan sidestilles med lønarbejde på over 30 t ugentligt. Der skal samtidig have være en omsætning i virksomheden som underbygger, at virksomheden har været drevet med det for øje, at tjene penge. Dvs, at der skal have været en omsætning i ApS i en størrelsesorden som i forhold til antallet af ansatte klart indikerer, at virksomheden har været drevet med det for øje, at tjene penge og har haft et rimeligt dækningsb
De bedste hilsener/ Best regards Morten Ove Partner Chokoladefabrikken Klostergade 34, 3. sal DK-8000 Aarhus C moa@changepilot.dk www.changepilot.dk mobil: +45 31266039 KEEP THE CHANGE!
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:47
Hej Morten,

Tusind tak for svaret - det var meget fyldestgørende!

mvh Carsten

Side 7 ud af 11 (105 indlæg)