Hej Morten, Hvordan er man stillet i det tilfælde, at man bliver uarbejdsdygtig? Er man så udelukkende overladt til ulykkesforsikringen? Det kan også være sygdom, og dermed ikke ulykke, der gør at man bliver uarbejdsdygtig. Så er der ingen penge fra ulykkesforsikringen - hvad med A-kassen? |
Medlem af A-kasse - godt eller skidt?
|
Morten --> Så lige du havde svaret på uarbejdsdygtighed... Ja, så er der kun tilbage at give Mikkel ret i, at A-kassen ikke er en skid værd for en iværksætter. Med reference til ovenstående melder jeg mig ud af a-kassen. |
Det var også min konklusion for nogle år siden... |
Jeg er ikke enig i, at en a-kasse for selvstændige ikke er noget værd - det er det måske for nogle men langt fra for alle. I hvilket forsikringsselskab kan man for en "præmie" ( læs kontingent) på ca kr. 4.4000 pr år, tegne en forsikring hvor man under ledighed vil kunne få udbetalt max. kr. 177.580 i 4 år ? Så længe det går godt i samfundet og der er opgangstider, er jeg enig i, at a-kassen ikke er særlig aktuel men der er jo desværre ikke altid opgangstider med gode konjukturer. Så når det " vender" mener jeg, at a-kassen er en særdeles god forsikring mod at skulle gå fra hus og hjem |
For det andet er forsikringsbeløbet så lavt at de fleste vil skulle gå fra hus og hjem alligevel, hvis de skal leve for de 12-14.000 før skat man får. Og 12-14.000 vil jeg påstå at en ægte iværksætter LET kunne tjene til enhver tid. Om ikke andet, kan man tjene det beløb på et par dages avisomdeling om ugen, lidt taxa kørsel eller hvad der nu skulle til for at overleve en kort nedgangsperiode. Hvis man ikke tror på, at man til enhver tid selv kan skaffe 12-14.000 om måneden, så tror jeg slet ikke man skal blive iværksætter :) |
|
Ja sygdom eller uarbejdsdygtighed, er også det eneste der interessere mig, jeg kan altid tjene penge på en eller anden måde hvis det skulle gå skidt med forretningen. Men hvis det går skidt med en selv hvad går man så? Hvad gør i andre for at sikre jer mod sygdom eller uarbejdsdygtighed? |
Alle selvstændige er (også) omfattet af sygedagpengeloven og dermed ret til sygedagpenge efter loven. Dog kan en selvstændig ikke få sygedagpenge de første 14 dage men har istedet mulighed for at tegne en sygedagpengeforsikring for de første 14 dags sygdom. Forsikringen kan tegnes hos BeskæftigelsesministerietsAdministrationsCenter (www.adir.dk - vælg herefter sygedagpengeforsikring) Når kommunen skal beregne sygedagpenge til en selvstændig lægger de seneste års indkomst oplysninger til grund. Har man fx. haft en dårligt år bliver sygedagpengene også "dårlige" men hos BAC har man mulighed for at tegne en forsikring (mod et beskedent kontingent), som giver ret til en minimumsydelse - kr. 2.277 pr uge 2007. Derudover findes der i privat regi diverse forsikringsselskaber som tilbyder en række forsikringer fx. ved 1) Kritisk sygdom 2) Sundhedssikring 3) Tab af erhvervservne 4) Livsforsikring. I Krifa Erhverv for selvstændige (www.krifaerhverv.dk) har vi indgået samarbejde med Danica Pension, som på fordelagtige vilkår tilbyder Krifa Erhvervs medlemmer disse forsikringstyper. |
Lige som Krifa har også ASE en tillægsforsikring. Den er bare lavet med Topdanmark: http://www.topdanmark.dk/content/index.php?ID=731 Vh. Peter |