Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 9 ud af 11 (105 indlæg)
Fra Greve
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Spild af penge.  Som iværksætter klare man sig selv!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:07
Uanset den ene eller den anden forsikring og dækning så er det praktiske problem for de fleste iværksættere jo, at opfylde de krav der stilles for at få forsikringen udbetalt. I praksis betyder det, at masser af iværksættere spilder deres penge måned efter måned, fordi de tror de så er dækket, men når problemerne opstår må sande at de ikke kan få den hjælp de troede de havde betalt for at få.

Sorry, men den slags kalder jeg bedrageri! Det er ikke en skid bedre end alle de andre hajer, der forsøger at vride pengene ud af iværksættere med kun et mål for øje: At tjene penge på os!

Som et personligt eksempel kan nævnes min kone, der var startet som selvstændig kort inden vi fik viores sidste barn. Hun kunne derfor INTET få i barsel, som jeg derfor måtte betale, fordi der ikke endnu var aflagt et årsregnskab for det nye firma - naturligvis ikke, for det var kun få måneder gammelt!

Det er opskriften på at gøre ellers socialt indstillede iværksættere til super-liberalister!
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:43
Hej Jesper.

Sjovt nok at, jeg lige faldt over dit indlæg, da jeg selv har oprettet noget ligende.

Jeg er selv i den situation at være på dagpenge og "prøver" at starte en virksomhed op og slippe for de, langt ude sytemer systemer, der gør alt for man ikke kan være iværksætter og hold op hvor er det fustrende.

De har jo også lavet stramninger, så du skal til møde her og der hver 3 måned og det er ikke engang sikkert - blev indkaldt i jobcenter efter 1 1/2 måned igen, på trods af de er ved jeg lige har gået på et iværksætterkursus og arbejder hårdt på at blive selvstændig. hmmmm . ja, de indrømmer selv at, disse regler ikke er lavet til fordel for iværksættere. Derudover skal man jo søge job hver uge og logge på jobnet hele tiden.

Jeg overvejer seriøst, hvis det er muligt at låne penge, så jeg kan være i fred og få ro til at, få en god start og grobund for mit firma - jeg tror ikke det er sundt at, være for presset og skal have focus 100 andre steder samtidig.

Ciao

Jayfine

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:39
  Altså, uanset hvad de forskellige A-kasser siger, så ligger én ting helt fast:

Hvis du er selvstændig, så kan du ikke bruge A-kassen til noget som helst.

Jeg vil godt underbygge ovenstående. Det er dog en gentagelse af de ting jeg tidligere har skrevet i denne tråd, men for dem som ikke gider læse 5-6-7 sider igennem, så er her en sammenfatning:

- Ja, der findes A-kasser som ligefrem markedsfører sig som værende for selvstændige, men efter min mening er det altså falsk reklame.
-  Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, så kan du først få økonomisk hjælp fra A-kassen når du er 100% til rådighed for arbejdsmarkedet. Set med A-kasse øjne, så er det ensbetydende med at du ikke må være aktiv som selvstændig. Din virksomhed skal derfor være afviklet eller du skal være 100% udtrådt af ejerskabet, før du opfylder dette krav.
- Lad os tage tre eksempler; et simpelt, et lidt mere avanceret og et alternativ.

A) Hr. Petersen er vinduespudser og selvstændig med CVR-nummer.
Han har to store kunder og nogle enkelte små. Han er rigeligt beskæftiget med de to store kunder som         henholdsvis er den lokale kommune og det lokale sygehus, så hans kalender er pænt fyldt op. Han tjener ikke de store penge, men hvad der svarer til en normal gennemsnitlig løn, så han er sådan set tilfreds. I forbindelse med kommune-sammenlægningen, så ryger vinduespudsningen i udbud og han mister to kunder og derved sit primære indtjeningsgrundlag. Nu har en jo heldigvis være medlem af en A-kasse for selvstændige siden han startede. Han kontakter A-kassen og får at vide at han bliver nødttil at afvikle sin virksomhed før han kan få hjælp. Det er så ikke det store problem, i og med at virksomheden nærmest gik i opløsning den dag han mistede sine kunder. Han får udarbejdet et afsluttende regnskab og afmelder sit CVR-nummer. Færdig slut.
Nogle månedere senere står han i køen på arbejdsformidlingen som bl.a. var et af kravene fra A-kassen for at han kunne få økonomisk hjælp. Utroligt nok, så mangler det firma, som i den sidste ende fik bl.a. vinduespudsningen af hospitalet, en mand til at varetage denne kunde. Så i bund og grund ender han tilbage hvor han slap - forskellen er blot at han nu har 1.000 kr. mere i løn om måneden, løn under sygdom, feriepenge og 8% i pensionsordning. Så han er faktisk en glad mand. Han måtte godtnok lukke sin virksomhed, men han fik penge fra A-kassen som gjorde at familien lige kunne holde næsen oven vande, indtil han fandt et job.

B) Hr. Hansen har en elektronikvirksomhed som kører rimeligt godt. Virksomheden er et ApS og Hr. Hansen er 100% ejer af virksomheden med 20 fuldtidsansatte. Virksomheden har igennem nogle år oplevet en rimelig stor vækst i forbindelse med at man vandt en opgave omkring nyt højtalersystem til samtlige togstationer i Danmark.
En dag sker det katastrofale - en politisk beslutningen ender ud i at BaneDanmark vælger en udenlandsk leverandør. Leverandøren tager fat i hånden og river hele armen af de også kaster sig over driften og servicen af det tidligere system. Hr. Hansens virksomhed er med ét sat ud på et sidespor. En så voldsom omvæltning bliver en sej kamp for virksomheden, men der er lys for enden af tunnelen. Af hensyn til sine medarbejdere dropper Hr. Hansen alt der hedder lønudbetaling til sig selv. Alle medarbejderne går ligeledes med på en lønnedgang da alle er med på at denne kamp skal vindes og alle ønsker at virksomheden overlever.
Men privat går det ikke så godt. Med den manglende løn har familien Hansen med to små børn ingen mulighed for at få det til at hænge økonomisk sammen. Hr. Hansen tager derfor fat i sin A-kasse for at få hjælp. Her lyder beskeden så, at han skal afvikle virksomheden for at få hjælp. Dette er ensbetydende med fyring af alle medarbejderne og nedlukningen af alle virksomhedens aktiviteter. Hele denne process vil
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14
Hej Jesper!

Min kone og mig har i 2006 meldt os ud af DANA, idet vi ikke kunne se nogle fordele i et medlemsskab.

Jeg synes, det er nogle udmærkede eksempler du trækker frem.

/Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:17
> Inden mit indlæg passerer grænsen imellem "langt" og "kedeligt", så jeg stopper her .

Dit indlæg var hverken for langt eller forkedeligt, men derimod meget realistisk og forklarer ganske glimrende hvorfor A-Kasser for selvstændige mest af alt ligner bedrageri. Og ja, som du siger agerer de blot indenfor rammerne af lovgivningen - en lovgivning som regeringen har mulighed for at ændre, men som de, på trods af at de påstår at være iværksættervenlige, nægter at gøre noget ved.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42

Medlem af a-kasse for selvstændige - godt eller skidt ?

Til Jesper Norbøll !

Et a-kasse medlemsskab er en FOR sikring på lige fod med en brandforsikring. Så længe det ikke "brænder" har man jo heller ikke gavn af sin brandforsikring - men det var vel heller ikke tanken med brandforsikringen.

Jeg er enig med dig i, at man ikke som selvstændig kan bruge et a-kasse medlemsskab til noget så længe det går godt men det gør det jo desværre langt fra altid. Vi her i Krifa Erhverv oplever, at  de medlemmer som  ser sig nødsaget til at måtte lukke sin virksomhed, ikke har været utilfreds med, at de har en a-kasse som de kan få x antal kroner fra under ledighed. Særligt inden der er gået 3 regnskabsår er medlemskabet fordelagtigt idet man ved ledighed ikke får udbetalt dagpenge efter virksomhedens indtægter men på lønarbejde der måtte have været før påbegyndelsen af selvstændig virksomhed ( for de personer som har været lønmodtager medlem før).

Det er rigtigt, at for at kunne få dagpenge skal man bla. kunne dokumentere, at være endeligt ophørt med virksomheden. Det skyldes nogle lovregler som vore kære politikere har vedtaget i Folketinget og baggrunden herfor skulle være, at a-kasse systemet ikke må yde "skjult" erhvervstilskud.
Og jeg er enig i, at disse regler er meget "firkantede" - særligt for selvstændige. Derfor arbejder vi I Krifa Erhverv også på - overfor politikerne - at få gjort reglerne mere fleksible.

Men det korte og det lange er efter min mening, at et medlemskab af en a-kasse for selvstændige er et god forsikring ikke mindst når der også ses på efterlønsreglerne. I relation til efterløn er medlemsskabet en god "investering" hvoraf kan nævnes, at man fra 60 til 65 år kan få efterløn med x kr. pr. år. Og hvis efterlønnen vælges fra kan man istedet  optjene en skattefri præmie som p.t. udgør kr. 127.860. Det er kontante fordele som man ikke kan få hvis man valgte medlemskabet fra !

Med venlig hilsen

Flemming Østergaard
Special konsulent

Tlf.: 72 27 78 01
E-mail: info@krifaerhverv.dk
--------------------------------------------------------------
Kristelig A-kasse
for Selvstændige
Haraldsvej 64,
8900  Randers

Web: http://www.krifaerhverv.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:00
Ja, det undrer jo ikke at I taler for jeres syge moster. I er jo sælgere, som bare forsøger at sælge et produkt. Problemet er, at produktet er noget lort, og at I ikke i tilstrækkelig grad indrømmer det overfor de selvstændige i forsøger at nare penge fra. I min bog er i ikke en skid bedre end alle de andre gribbe der forsøger at plukke iværksættere. Usympatisk salgsgejl, halve sandheder og vrøvl er det man får. Fy for satan siger jeg bare.
Fra Greve
Tilmeldt 16. Apr 07
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 17:28
Vedr DeMib: Hold da kæft det er super !!!

Så er det da på plads og mere er der ikke at sige til det .

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:47
  Mikkel >>  

Side 9 ud af 11 (105 indlæg)