Her er så lidt at tygge på - det gør jeg ihvertfald ![]() Når man som lønmodtager er meldt ind i en A-kasse, så får man dagpenge fra A-kassen hvis man skulle være så uheldig at miste sit arbejde. Det er simpelt nok at forholde sig til. Det bliver derimod meget kompliceret hvis man er selvstændig. Lovgivningen (politikkerne slår til igen...) omkring A-kasser siger nemlig at man skal være uden arbejde for at få dagpenge. Når en selvstændig erhvervsdrivende af en eller anden grund får svært ved at få forretningen til at køre - måske fordi en stor kunde pludselig mistes - så står personen i en hel anderledes situation hvad angår A-kassen. Jeg er selv medlem af Krifa''s A-kasse for selvstændige og her har jeg fået oplyst følgende: Grundet lovgivningen omkring A-kasser, så skal en selvstændig erhvervsdrivende afvikle og lukke sin virksomhed helt før økonomisk hjælp fra A-kassen kan komme på tale. Grunden til dette ligger i at der i loven står, at vedkommende ikke må drive virksomhed og ej heller må eventuelt kunne drive virksomhed imens der udbetales penge fra A-kassen. Det er jo som sådan også forståeligt nok - ellers ville der nok være en del fuskere som både fik penge fra A-kassen fordi de har meldt sig "arbejdsløse" men samtidigt skovlede penge ind i virksomheden. Men problemet med mine øjne er, at virksomheden decideret skal afvikles. Hvis det nu f.eks. var mig selv som stod i den situation at jeg havde brug for min A-kasse, så ville jeg skulle afvikle min virksomhed. Det ville jo så øjeblikketligt sende Told og Skat på nakken af mig, da jeg så pludselig stod med en del aktiver i form af udstyr, inventar, firmabil m.m. som der er købt igennem min virksomhed. Når disse ting pludselig går fra virksomhed til privat eje, så vil skattevæsnet kvittere for dette ved at give mig et skattesmæk så det ville give genlyd i det meste af nordsjælland - det er også lige hvad man ville have brug for hvis man var "arbejdsløs". Det næste problem jeg ser i at man bliver tvunget til at afvikle virksomheden er, at det for det første ikke er noget man bare gør - det tager tid (og koster penge) at få revisorer og advokater til at få lukket virksomheden og dens regnskaber. Problemet er så også, at man nu har lukket for muligheden for at drive selvstændig virksomhed og derved måske få butikken op og køre så man kan leve af det igen. Man er derved tvunget til at trække et nummer ved køen på ArbejdsFormidlingen og eller se og søge efter et normalt 8-4 job... Når man så har fået sit 8-4 job, SÅ er det at man kan glæde sig over at have sin A-kasse, hvis man nu skulle gå hen og blive fyret fordi man stadig ønskede man var selvstændig... Er der andre herinde som også har tænkt over dette? ![]() Jeg må ihvertfald indrømme, at det har fået mig til alvorligt at overveje om jeg stadig ønsker at være medlem af A-kassen, da jeg umidlbart i mit tilfælde tror den vil give flere problemer end den vil gavne, hvis jeg skulle stå i den kedelige situation at skulle have brug for den. Men det kommer selvfølgelig an på om man mener selv at kunne finde et arbejde hurtigt, hvis uheldet skulle være ude. /Jesper |
Medlem af A-kasse - godt eller skidt?
Kan det virkelig være rigtigt at ingen herinde har en kommentar til mit indlæg? Kendte alle herinde i forvejen til problemet med A-kassen''s dækning i forbindelse med arbejdsløshed som selvstændig? Eller er I alle bare lige så overrasket? /Jesper |
Jeg har tidligere (for mange år siden) haft samme kamp og fandt med meget møje og besvær frem til en cirkulære der dengang hed noget i retning af "Cirkulæret om dagpengemodtagere med bibeskæftigelse som selvstændig erhvervsdrivende". Dengang var der INGEN af A-kasserne der kendte denne mulighed og det skulle ikke undre mig om de stadig er lige uvidende. Faktum var dengang, at jeg GODT kunne fortsætte virksomheden som bibeskæftigelse samtidig med jeg fik dagpenge - hvilket jeg faktisk gjorde i en kortere periode. Du skal så bare hver 14. dag opgive hvor meget tid du har brugt på bibeskæftigelsen og hvad du har tjent - dette trækkes fra dine dagpenge. Loven kan naturligvis være ændret mange gange siden da, men jeg vil anbefale at du griber fat direkte i Direktoratet for Aarbejdsløshedsforsikring da det er dem der bestemmer over alle A-kasser (eller var i hvert fald dengang jeg havde brug for det). |
Tak for info Mikkel - det var et ret interessant indlæg du kom med. Jeg vil da lige grave lidt videre i sagen. Det er altid rart at vide at man ikke er den eneste som har haft problemer med dette /Jesper |
Jeg har lige været møllen igennem med "selvstændigt bi-erhverv" og "supplerende dagpenge". For at det kan lade sig gøre, kræves det, at man kan dokumentere, at man kan passe forretningen i sin fritid. I mit tilfælde lykkedes det ved, at jeg rent faktisk havde pænt med aktivitet ved siden af min fuldtids lønarbejde. A-kassen skal på forhåd godkende virksomheden som selvstændigt bi-erhverv - ellers får man høvl. Dernæst må man ikke have for store planer. Hvis man fortæller, at man har planer om at udvikle sin virksomhed til noget stort, men har brug for supplerende dagpenge indtil den første store ordre kommer i hus - så smækker kassen i. Tvært imod skal du arbejde på at blive lønmodtager igen - og så kan du da godt - allernådigst - få lov til at beholde dit firma og hygge dig lidt med det i ventetiden. I mit tilfælde skulle jeg gøre op, hvor mange timer, jeg brugte på mit firma, mens jeg modtog dagpenge. A-kassen var ikke interesseret i, hvor mange penge, jeg tjente, men det kunne de faktisk også spørge om. Det kunne have været sjovt at gøre op. Jeg driver en tjeneste, som kunderne har i abonnement. Det betyder at arbejdet har ligget i udvikling af tjenesten og i salget - for de nuværende kunder er det faser, som for længst er overstået. Derefter handler det bare om at holde liv i systemet og skrive fakturaer, i håbet om at indtjeningen en gang kommer til at stå mål med den anvendte tid. Hvis min a-kasse havde bedt mig opgøre både tid og penge, ville der for denne del komme til at stå et meget lavt antal timer til en pænt høj indtægt - mon det lønmodtagerbaserede system ville være i stand til at forstå det? Næppe. Nu driver jeg et par projekter, som er honorarlønnet - altså er jeg lønmodtager igen. Det betyder for mig, at jeg efter projektafslutningen her vil kunne få supplerende dagpenge igen. Hvis disse projekter blev afregnet pr. faktura, ville jeg ikke kunne få dagpenge uden at lukke min virksomhed. Helt. Jeg kan godt forstå, at det er nødvendigt at systemet sikrer sig mod kreative lykkeriddere, men jeg synes, det er skudt helt forbi, at den lønmodtager, der planlægger at bygge sit firma op, men har brug for supplerende dagpenge i en kortere venteperiode, skal fortie sine planer. Hans salgsarbejde kan jo sidestilles fuldstændigt med jobsøgning, og hvis han er dygtig og heldig, kan han efter en tid klare sig selv uden hjælp fra systemet. På arbejdsformidlingen siger de jo også at jobsøgning er et fuldtidsarbejde. Men hvis du er selvstændigt bibeskæftiget på supplerende dagpenge, bliver du trukket i dagpenge for hver eneste time, du bruger på dit firma - også selvom den ikke giver penge. Din jobsøgning bliver altså straffet. Jeg er meget glad for, at jeg ikke p.t. har brug for det system. Det er dræbende for ethvert initiativ. For jer, der er lønmodtagere, som tænker på at kaste jer ud i et selvstændigt eventyr: Tjek lige jeres muligheder for at få godkendt butikken som selvstændigt bi-erhverv, før I bliver ledige - og pas så på ikke at være for ambitiøse i munden, når I snakker med dem. Nogen burde gøre noget ved det system - jeg har bare ikke lige nøglen. Hans |
Hvis politikkerne virkelig gerne vil have gang i iværksætterne, så bør det ihvertfald få lavet loven og systemet for offentlig støtte om - der i blandt sygedagpenge og A-kasse. /Jesper |
Jeg ved godt denne udregning er lidt ved siden af, men... Medlemskab - ca. 450 kr om måneden (alt efter hvilken A-kasse man er i) = 5400 årligt. Udbetalt dagpengesats ved arbejdsløshed (højeste sats) = 14.000 FØR skat. Hvis man nu ser meget groft og firkantet på det og runder lidt op og ned, så kan man vel i bund og grund sige, at hvis man nu selv beholdte de 5.400 kr., så havde man hvad ville svare til én måneds dagpenge - uden at skulle være rodet ud i AF m.m. og tvinges til at afvikle sin virksomhed. Næste model kan jo så f.eks. hedde: Hvis man har en ok indkomst som selvstændig, så kan man måske ligefrem afsætte 1.000 kr om måneden til "A-kasse". Når man så har drevet virksomhed i 5 år, så har man hvad svarer til et helt års dagpenge efter skat... Et år er også hvad man normalt er berettiget til fra en normal A-kasse, men det forudsætter så stadig lige at man lukker sin virksomhed, står til rådighed på arbejdsmarkedet, hejles igennem AF's mølle m.m. Jeg ved som sagt godt at man ikke helt kan regne sådan på det, men jeg syntes alligevel det giver et relativt billede. Jeg overvejer ihvertfald stadig om A-kassen er noget værd i mit tilfælde. Nu har jeg godtnok betalt til den i de sidste 8 år og det er først nu, at jeg overhovedet har fundet ud af hvormeget - eller rettere: hvor lidt - den dækker mig hvis jeg pludselig ikke har nogen indkomst. Hvis jeg nu havde sparet de penge sammen i stedet for, så havde jeg næsten allerede min egen "A-kasse" med et års dagpenge i... ![]() /Jesper |
Bidraget til arbejdsløshedsforsikringen er fradragsberettiget, såvidt jeg ved. Så, hvis du ikke betaler de 5400 kroner og i stedet sætter dem ind på din konto snupper skatten det halve. Dit måneds-regnestykke dur heller ikke helt. Ud af de 14.500 kroner i a-kasse for du vel udbetalt noget der ligner 8.000 kroner. Hvis du selv skal spare 8.000 op (efter skat) skal du tjene omkring 14.500 kroner :) |
Jeg har, på mit bord, et medlemsblad samt en opkrævning fra ASE. Den lyder på lidt over 1000 kr., og den holder mig i fagforening/a-kasse de næste 3 måneder. I morgen er min plan at ringe til ASE og bede dem sende mig, på skrift, hvorfor jeg, som selvstændig, skal være medlem hos dem. Hvis de mener jeg skal lægge ~4400 om året hos dem, må de vel også vide hvorfor jeg skal gøre det. Min idé udsprang egentlig af denne debat, men jeg har overvejet det ofte før. For noget tid siden læste jeg en lille fortælling om en dame, der var partner i et firma, men kom ud for en ulykke, der gjorde hende uarbejdsdygtig. Partnerne i firmaet var ikke interesserede i at opløse virksomheden, de havde ikke lyst til at købe hende ud og hun havde ikke rigtig andre muligheder for at lukke virksomheden ned. Hun endte derfor på kommunebetalte sygepenge, som de dog også nægtede at udbetale efter en periode. Hvad dælen gør man så!? Mht. at komme på dagpenge i "sløve tider", så vil jeg da langt hellere tage almindeligt lønslave-arbejde (man har vel arbejdet et par år i Dagli''Brugsen? :)) i en periode end at opløse et firma, som 3 mennesker har arbejdet hårdt for at stable på benene. Så slipper man også for nervøsiteten når der kommer brev fra ASE, og man slipper for at forsvare sig til møder med sin rådgiver/sagsbehandler, der skal vurdere hvorvidt man har været aktivt jobsøgende. Bullshit! :) Ærgeligt at reglerne for udbetaling af dagpenge er så hårde, men folk udnytter det vel ellers. Så må vi andre jo bare overleve på andre måder. Jeg skal nok give lyd, når jeg får besked fra ASE. Hvis det ikke er overbevisende, er jeg ude af det skidt pr. 1/7. :) |