Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 5 ud af 11 (105 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

> håber sandelig, at a-kassen prioriterer at svare på sine medlemmers henvendelser, fremfor at hænge ud i tilfældige debatternettet.

Ja, en helt tilfældig debat med 8.000 af i deres primære målgruppe hehe. Hvor er det lige de finder en samlet gruppe af denne størelse der er lige så meget i deres målgruppe?

Hehehe, du må undskylde hvis jeg griner lidt, men nu lyder du lige præcis som en af de der corporate managers (sådan i almindelighed) som igen og igen forfejler deres kommunikation med "online befolkningen".

ALLE de virksomheder jeg har lavet debatter for gennem årene har da præcis samme ansvar og problemer som du snakker om. Det her er ikke et spørgsmål om stor eller lille virksomhed, A-kasse eller butik, men om holning til kommunikation. De samme virksomheder som er bange for at udtale sig i en debat, er jo ikke blege for at give helt urigtige afvisninger over telefonen som juridisk er lige så bindende. Hvorfor er det lige at alt hvad der er "online" er så skide farligt?

Omend det er et sidespring i forhold til denne debat ligner det lidt problematikken omkring f.eks. "tip en ven" funktioner. Vi tipper hinanden hele tiden off-line, og det er der aldrig nogen (læs: Forbrugerombudsmanden) der har brokket sig over - men når det samme så sker online er det pludseligt skide farligt. Jeg fatter det ikke.

Anyway, hvis ASE og de andre gamle A-Kasser ikke kan finde ud af at deltage i den moderne verdens måde at kommunikere på er jeg da overbevist om at andre vil tage tråden op - før eller senere. Så kan ASE koncentrere sig om de få off-line borgere der er tilbage :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:25
- ok jeg trækker ordet tilfældig tilbage.
Det er jeg sikker på, at du vil acceptere.

Mon du også ville acceptere, hvis ASE ønskede at trække ordet tilfældig tilbage, hvis de var kommet til at bruge det lidt uoverlagt, men med stor betydning?

Well - at nogle mydigheder og virksomheder giver forkerte svar i telefonen, berettiger dem vel ikke til også at give forkerte svar online?

Ellers er jeg da enig - selvfølgelig bør man sætte sig ind i, hvordan éns målgruppe tænker, og amino.dk er en fin kilde til det - og jeg glæder mig da - som de fleste andre - til at læse ASEs svar.

Andre a-kasser optager også selvstændige - så deres svar ville være lige så relevant som ASEs.

mvh Hans

Tilmeldt 29. Jun 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:28
Meget enig i din slutbemærkning, men har en anden erfaring.

Kan konstatere, at lever du i over 3 år af  innovationspenge til produktudvikling (Biotech) betyder det, at det såkaldte arbejdskrav ikke kan opfyldes, og dermed at al ret til dagpenge (herunder mindstesatsen) er væk.  

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 16:22
Nu er det altid vigtigt at gå efter bolden(læs reglerne) og ikke manden(læs Akassen).

Af hensyn til vores ønske om, at inddrage ASE i debatten, håber jeg at I vil give mig ret i at, det vi efterlyser ikke er svar på vores personlige oplevelser som sådan.

Men mere en redegørelse på, hvordan vi som iværksættere skal forholde os, i et worst case scenarie, altsår at vi må stoppe som iværksættere.

Hvordan er reglerne?, hvad skal være opfyldt for at være dagpengeberettiget som iværksætter?, er det i relation til dagpengereglerne bedre at lukke virksomheden for man er "helt på r...."?, Er man altid garanteret en minimumssats?

Håber inderligt at fx. ASE (som jo er Akassen for selvstændige) på almindeligt godt dansk kan forklare os de forskellige regler.

I håbet om, snartligt at kunne byde velkommen til ASE her på amino.

PS: det ville jo være helt åbenlyst at påvirke reglerne for selvstændige gennem ASE, om ikke andet må der da være en politikker som godt vil stå frem her i sommervarmen og tale iværksætternes sag.

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Tilmeldt 20. Jun 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:41

Jeg er selv iværksætter "on the side", men har været selvstændig på fuld tid tidligere - og der er ikke noget at sige til at vi er forvirrede på dette område!

Jeg er lige blevet headhunted af Krifa''s a-kasse for selvstændige til at udvikle nogle gode tilbud der kan hjælpe med at udvikle iværksætteri (læs: Få flere selvstændige for at få flere medlemmer, samt sikre at de eksisterende medlemmer af a-kassen oplever en merværdi udover forsikringselementet) - læs min tråd fra den 20/6 om input til dette, der er ikke mange der har været omkring den!

Nu er jeg IKKE sagsbehandler, men jeg er faktisk imponeret over de mennesker der sidder på i deres afdeling for selvstændige  - jeg havde forventet at møde en bunke skrankepaver/old school sagsbehandler, men de arbejder oprigtigt for at at hjælpe og bøje reglerne hvor de kan...

Jeg har  opfordret dem til at gå ind i debatten, og det vil de gøre så hurtigt de kan!

Ellers henviser de til deres web hvor der er vist kan findes svar på mange af de mest almindelige spørgsmål, og til deres personlige rådgivning/Q&A via telefonen - hvorfor ikke bruge den? (www.krifaselv.dk / 7227 7800)

Mht. det politiske, så har de et politisk sekretariat hvor de konstant prøver at få ting igennem på borgen, EU-domstole osv.  - ting som de bliver opmærksomme på er problemer for deres medlemmer - så kom gerne med kvalificerede forslag til ændringer, så tager de dem helt sikkert videre!

Nå, vi ses forhåbentlig på tråden fra d. 20/6 - Nye iværksætter-tilbud.

Iværksætter by heart

Morten Ove.

Tilmeldt 4. Jul 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:00
En række debattører har her i dette chatroom sat spørgsmålstegn ved, om det som selvstændig kan betale sig at være medlem af en a-kasse.

ASE synes, at det er dejligt, at der også her bliver sat fokus på, at arbejdsløshedsforsikringen bør give de selvstændige samme rettigheder som lønmodtagere. Det gælder om at få råbt politikerne op.

ASEs direktør Jesper Bøge var så sent som fredag den 24. juni i radioavisen for at pege på nogle af de ”skævheder”, der gør, at selvstændige ikke får samme dækning som lønmodtagere.

Det er på tide, at regeringen også på dette område sætter handling bag ordene om, at Danmark skal være et iværksættersamfund. Det kræver, at der bliver luget ud i de regler, der specielt begrænser de selvstændiges muligheder for at få dagpenge og efterløn.

På den anden side skal man ikke i sit arbejde for at skabe lighed med lønmodtagerne glemme, at der er meget i arbejdsløshedsforsikringen, der er godt nok – også for selvstændige.

ASE har da også i de senere år betalt over 2 milliarder kr. i dagpenge og efterløn om året til sine selvstændige medlemmer.

Inden du melder sig ud af arbejdsløshedsforsikringen og siger farvel til op til 170.000 kr. om året i dagpenge eller efterløn, bør du derfor tale med ASE. Det kræver nok, at du bestiller en tid, hvor du i ro og mag kan fortælle om dine forhold. Vi kan så fortælle dig specielt om dine muligheder.

Det vil give dig det grundlag, som du skal have for at vurdere, hvad du får ud af et medlemskab af ASE. 

Du kan ringe til os på 70 13 70 17.

Med venlig hilsen

Michael Berg, ASE
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:24
  Nu da Michael fra ASE og Morten fra Krifa har skrevet deres indlæg, så er jeg da glad for at A-kasserne kommer ud af busken og fortæller deres side af sagen. Ingen af dem har dog valgt konkret at skrive hvorledes reglerne er, på trods af at de nok ikke ændre sig fra person til person, men vi er da ihvertfald allesammen tilsyneladdende enige om, at regeringen virkelig skal til at ændre på reglerne omkring selvstændige erhvervsdrivende hvis de ønsker at der skal komme mere gang i iværksætterne.

Nu kender jeg selv de muligheder jeg har, hvis jeg skulle komme i økonomiske problemer og have brug for min A-kasse, da jeg - hvad jeg også tidligere har skrevet om i denne tråd - har snakket med både min egen og andre A-kasser. Og min situation vil være den samme som mange andre - Afvikle virksomheden helt, eller registrer den som bi-erhverv ellers kan jeg ikke få hjælp.

Det er da fint - og det mener jeg virkelig - at A-kasserne også mener at der er et problem og at der skal ændres på det. Men jeg håber så også at regeringen ser at komme i sving med at få ændret reglerne - for jeg betaler ikke yderligere 7 års A-kasse medlemskab i håbet om at reglerne bliver ændret, så jeg kan bruge den hvis uheldet skulle være ude - og så til den tid finder ud af at reglerne stadig er lige tosset.

Jeg går ud fra at jeg langtfra er den eneste herinde som har den holdning.

/Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:32
> Jeg går ud fra at jeg langtfra er den eneste herinde som har den holdning.

Nej, det tror jeg ikke. Jeg har blot valgt for mange år siden at droppe A-kasse sysstemet helt. Men de mange virksomheder og forkslellige projekter jeg konstant er involveret i ville jeg alligevel aldrig kunne få dagpenge.

Jeg savner i øvrigt også, som Jesper, svar på de generelle spørgsmål der har været bragt op i denne debat. Jeg forventer ikke at de to A-kasser som nu er på banen herinde, skal gå ind i personsager - naturligvis ikke, men de generelle spørgsmål der bekymre manger her, synes jeg godt i kunne svare på.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:01

Helt ærligt - det var dog det tyndest tænkelige svar fra ASE.

Det er meget skuffende, når de oven i købet har haft lejlighed til at tænke sig om.

Jeg synes ASE burde enten

1. Skamme sig og lukke butikken hurtigst muligt

eller

2. Svare grundigt på de ting, der har været trukket frem i denne tråd.

Det svar, som ASE indtil nu har givet kunne have været formuleret uden tid til omtanke.

Så kære ASE - før du siger nej tak til at købe ydelser fra mit firma, synes jeg I skulle komme ind til mig, så vi kan få en snak om, hvad det er I går glip af. Hvor mange sælgere har succes med den teknik.

Giv os nu et svar:

Hvem har gavn af en a-kasse for selvstændige, og hvem har størst udbytte af at vælge den fra?

Hans
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 15:01
Manden fra ASE er jo ærlig!

Han fortæller os jo, at vi skal melde os ud, han nævner selv (omend en kende overfladisk) at der er visse skævheder og begrænsninger ved dagpengeberettigelse Vs selvstændig.

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Side 5 ud af 11 (105 indlæg)