Jeg vendte det med en god ven, som er håndværksmester. Han er lige fyldt 50 og betaler efterlønsbidrag. Han vil altså have mulighed for at gå på efterløn - under forudsætning af langt nok a-kassemedlemsskab. For mit eget vedkommende kan jeg se frem til undervejs i mit liv at skulle udføre enkeltstående opgaver på lønmodtagerbasis. Derfor vil jeg i en del år fremover kunne bevare mine a-kasserettigheder som lønmodtager. Min virksomhed er for mig blot et forum for løsning af mine opgaver. Den dag min virksomhed vokser så meget, så det ikke er realistisk blot at lukke den - den dag vil jeg overveje at melde mig ud af a-kassen. Jeg er også fortsat medlem af fagforeningen (Dansk Magisterforening), hvor jeg bl.a. skaffer netværk. For mig, som ellers kun er mig selv, er det alle pengene værd. mvh Hans |
Så længe man er bevidst om hvad man gør, så er det super med mig.
A-kassens primære ydelse er dagpenge i tilfælde af ledighed, efterløn er vel nærmest et ad-on produkt, som er betinget af medlemsskab, så for at få adgang til ad-on produktet skal der betales ca. 300 kr. om måneden i minimum 25 år hvilket er noget der ligner 90.000,-. Dette bare for at få lov til at indbetale til en pensionsopsparing altsår ad-on produktet.
Indbetalingen på de 90.000,- skal nærmest trækkes fra pensionsopsparing, det er om ikke andet et voldsomt gebyr. Det kan helt sikkert forrentes bedre andetsteds.
Ved godt at det er noget andet med "det grå guld" men for alle os andre er det værd at overveje, om a-kasse meldlemsskab kan svare sig.
Men det er da lidt "spøjst" at der bevidst gåes efter ad-on produktet og ikke kerne ydelsen - det burde da fortælle at der er noget galt...