Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 3 ud af 11 (105 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/29/2005 8:50:35 AM Forfatter: larhob

Ja, hvorfor betale til en forskring, hvor ''man'' pr. definition ikke opfylder betingelserne for at være dækket, gad vide om det ikke er en sag for forbrugerombudsmanden - det virker lidt som bondefangeri.

Jeg vendte det med en god ven, som er håndværksmester.

Han er lige fyldt 50 og betaler efterlønsbidrag.

Han vil altså have mulighed for at gå på efterløn - under forudsætning af langt nok a-kassemedlemsskab.

For mit eget vedkommende kan jeg se frem til undervejs i mit liv at skulle udføre enkeltstående opgaver på lønmodtagerbasis. Derfor vil jeg i en del år fremover kunne bevare mine a-kasserettigheder som lønmodtager. Min virksomhed er for mig blot et forum for løsning af mine opgaver. Den dag min virksomhed vokser så meget, så det ikke er realistisk blot at lukke den - den dag vil jeg overveje at melde mig ud af a-kassen.

Jeg er også fortsat medlem af fagforeningen (Dansk Magisterforening), hvor jeg bl.a. skaffer netværk. For mig, som ellers kun er mig selv, er det alle pengene værd.

mvh Hans
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 10:17

Så længe man er bevidst om hvad man gør, så er det super med mig.

A-kassens primære ydelse er dagpenge i tilfælde af ledighed, efterløn er vel nærmest et ad-on produkt, som er betinget af medlemsskab, så for at få adgang til ad-on produktet skal der betales ca. 300 kr. om måneden i minimum 25 år hvilket er noget der ligner 90.000,-. Dette bare for at få lov til at indbetale til en pensionsopsparing altsår ad-on produktet.

Indbetalingen på de 90.000,- skal nærmest trækkes fra pensionsopsparing, det er om ikke andet et voldsomt gebyr. Det kan helt sikkert forrentes bedre andetsteds.

Ved godt at det er noget andet med "det grå guld" men for alle os andre er det værd at overveje, om a-kasse meldlemsskab kan svare sig.

Men det er da lidt "spøjst" at der bevidst gåes efter ad-on produktet og ikke kerne ydelsen - det burde da fortælle at der er noget galt...

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:36
Dato: 6/29/2005 10:16:37 AM Forfatter: larhob

Men det er da lidt ''spøjst'' at der bevidst gåes efter ad-on produktet og ikke kerne ydelsen - det burde da fortælle at der er noget galt...

Det er faktisk temmelig nøjagtigt, hvad jeg umiddelbart svarede til min håndværksmesterkammerat.

Hans
Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 21:01
Dato: 6/29/2005 8:41:06 AM
Forfatter: Martin Thorborg
Jeg kan anbefale at tager et taxa kørekort. Det giver gode pengen og det er et fleksibelt arbejde. Jeg kørte selv i små 2 år da jeg startede CyberCom op i 1994. Man kan lave små 2.000 kr. på en nat + drikkepenge og vælger man en stor vognmand, kan man mere eller mindre køre som man vil.

Det overvejede jeg faktisk ganske seriøst, da jeg boede i Jylland. Jeg er dog kylling nok til at jeg ikke har lyst til at køre mere end højst nødvendigt i København og omegn. :)

Mht. diskussionen om A-kasser: ASE står for A-kassen for Selvstændigt Erhvervsdrivende - er det så ikke ganske tankevækkende, at man ikke kan få det primære "produkt" (dagpenge) så længe man rent faktisk er selvstændigt erhvervsdrivende? :)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
  Jeg syntes det skræmmende er, at ASE - på trods af at kalde sig de selvstændiges A-kasse - er fuldstændig ligesom alle andre A-kasser hvad angår håndteringen af "arbejdsløse" medlemmer.

Det var jo netop et af disse punkter som de burde være anderledes på. Jeg er dog blevet orienteret om, at den basale grund til at alle A-kasserne behandler "os" ens er, at alle A-kasser er underlagt en række love som politikkerne har fastsat. Der i blandt er der også paragrafer som specifikt beskriver at selvstændige erhvervsdrivende kun kan få dagpenge når de ingen mulighed har for at tjene penge - eller rettere; selvstændige skal fratages enhver mulighed for at kunne tjene penge, hvis de skal have dagpenge.

Jeg har lige et nyt tillæg til hele dette selvstændige-kan-ikke-få-noget-fra-A-kasse:

En i min familie har arbejdet som selvstændig i mange mange år. Det går dog ikke så super godt efterhånden - det går faktisk indimellem så dårligt at han dårligt har råd til husleje og må låne penge hist og her for at få det hele til at hænge sammen. Jeg fik ham overtalt til at gå til sin A-kasse, som han er medlem af og forklare dem situationen. Jeg havde dog inden advaret ham om vores erfaringer herinde fra og at han på baggrund af dette nok skulle være forberedt på at skulle afvikle virksomheden. Nu har han så været hos A-kassen og snakket med dem og han fik også besked på at lukke virksomheden hvis de skulle hjælpe ham økonomisk. Det var som sådan så også ok med ham, på trods af at han var ærgelig over at skulle lukke en virksomhed han har haft i rigtig mange år. Men han var villig til det, da intet hang økonomisk sammen længere.

Nu kommer det sindsyge - De vil alligevel ikke hjælpe ham, på trods af at han er villig til at lukke virksomheden. Grunden er, at han har fortalt dem (fordi de spurgte om han havde bil) at han har en varevogn på gule plader...! Begrundelsen var, at "sådan én kan man jo transportere ting i". Deres overbevisning var så, at hvis han lukkede virksomheden, så kunne han jo måske finde på at lege vognmand eller noget lignende sort. Derfor kræver de at han sælger bilen!

Problemet er så, at bilen er betalt ud for lang tid siden og nok ikke mere end 3-5.000 kr. værd (hvis nogen overhovedet vil give penge for den) og han kan ikke undvære en bil, da han bor et guds-forladt sted langt ude på landet hvor den nærmeste nabo ligger 4 kilometer væk og offentlige transport ligger knap 10 kilometer væk. Så han kan vitterligt ikke undvære bilen - men hvis han beholder den, så kan han ikke få hjælp....

Hvor langt ude er det?!

/Jesper

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Dato: 6/29/2005 11:00:07 PM Forfatter: Jesper Norbøll
  Begrundelsen var, at ''sådan én kan man jo transportere ting i''. Deres overbevisning var så, at hvis han lukkede virksomheden, så kunne han jo måske finde på at lege vognmand eller noget lignende sort. Derfor kræver de at han sælger bilen!

Den med bilen tror jeg ikke holder i retten. Hvis nogen stillede et sådant krav overfor mig, ville jeg bede om skriftlig dokumentation for, hvilken hjemmel de havde til det.

Hvis bilen er ejet af firmaet, kan det godt være, han er nødt til at skaffe sig af med den - men da den er helt afskrevet, kan han vel overdrage den til sig selv, før han lukke biksen. - ellers kan han sælge den til mig for en krone - så skal jeg gladeligt låne ham den så længe han ønsker.

Jeg tror måske nærmere hans problem kan opstå i beregningen af hans dagpengesats. Dagpengene udgør 90% af det, man har tjent den seneste tid (vist nok 14 mdr.) Hvis han har haft underskud i sin virksomhed, tærret på kapitalen og opbrugt kassekreditten, risikerer han en beregnet dagpengesats på f.eks. 90% af - 20.000 kr. pr. md. Jeg er sikker på, at systemet i sin venlighed vil runde af til nul.

mvh Hans

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:20
Jeg har nu kontaktet ASE og bedt dem kigge en tur forbi debatten og give deres kommentar som vi nu kan afvente i spænding.

Dbh Martin
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:32
  Super idé Martin. Det kunne være at de kunne kaste lidt bedre lys over sagen herinde, end den rådgivning de forskellige af os indtil videre har modtaget over telefonen.

/Jesper

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:40
Jep og når vi får det på skrift, bliver det meget lettere at forholde sig til.
Jeg håber at der er tale om en stak misforståelser.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:56
> Jeg håber at der er tale om en stak misforståelser.

Optimistisk og en anelse naivt :)
Side 3 ud af 11 (105 indlæg)