ang. regnestykkerne. Nu er der jo det ved en forsikring, at den er fedest, hvis den giver underskud......... Hans |
Mikkel, nå ja - detalje. Jeg glemte at de 5400 var EFTER skat og ikke FØR 

Derfor mener jeg stadig at man kan sige noget i stil med at man betaler 5400 kr. om året efter skat (eller 450 kr. om måneden efter skat) - for at få, som du skønnede, 8000 efter skat om måneden.
Så vil det da stadig holde, at hvis man sparer f.eks. 800 kr. op hver måned efter skat, så har man efter et år hvad der svarer til én måneds dagpenge. Med mit medlemsskab i min A-kasse i 7/8 år ville jeg så have sparet 7-8 måneder op, hvis jeg nu i stedet havde sparet pengene op og ikke være medlem af en A-kasse.
David, din plan lyder interessant. Det kunne ret så spændende at høre hvad ASE mener skulle være grunden til konkret at være medlem i de tilfælde som vi skriver om herinde.
Jeg her selv kontaktet min A-kasse, som er Krifa (afd. for selvstændige), og spurgt hvornår de konkret udbetaler penge, og hvad jeg egentlig kan bruge dem til. Min rådgivers svar var, at nu skulle man jo ikke se det på den negative side, men den positive, som der jo også var mange af. Jeg sagde så, at jeg da helt klart godt kunne forstå de foretrak de positive historier fra selvstændige, da det så er lig med at de ikke skal udbetale penge til dem... Hun fortalte så, at det jeg skulle tænke på min A-kasse som, var et sikkerhedsnet i de positive situationer. Hendes eksempel gik på, at hvis en iværksætter nu havde startet en virksomhed og den efter nogle år kørte rigtigt godt, og vedkommende derefter solgte den. I dette tilfælde ville vedkommende være arbejdsløs fordi virksomheden var solgt. Derefter kunne vedkommende jo så være berettiget til at få dagpenge fra A-kassen, imens vedkommende gik og puslede med sine tanker om at starte noget nyt. Jeg spurgte hende som om man var fritaget for at skulle stå på AF og være aktivt jobsøgende - Det var man så ikke, da det er at krav fra A-kassen at man gør.
Og så var det lige jeg kommenterede det med "Hvis man nu lige har solgt en virksomhed - Så har man nok også fået nogle penge ud af det og formentenlig endda nok til at man ikke gider/vil/har brug for dagpenge fra A-kassen..." I det tilfælde er man nok ret ligeglad med A-kasse og hele den offentlige mølle...
/Jesper