Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 2 ud af 11 (105 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ang. regnestykkerne.

Nu er der jo det ved en forsikring, at den er fedest, hvis den giver underskud.........

Hans
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:34
  Mikkel, nå ja - detalje. Jeg glemte at de 5400 var EFTER skat og ikke FØR

Derfor mener jeg stadig at man kan sige noget i stil med at man betaler 5400 kr. om året efter skat (eller 450 kr. om måneden efter skat) - for at få, som du skønnede, 8000 efter skat om måneden.

Så vil det da stadig holde, at hvis man sparer f.eks. 800 kr. op hver måned efter skat, så har man efter et år hvad der svarer til én måneds dagpenge. Med mit medlemsskab i min A-kasse i 7/8 år ville jeg så have sparet 7-8 måneder op, hvis jeg nu i stedet havde sparet pengene op og ikke være medlem af en A-kasse.

David, din plan lyder interessant. Det kunne ret så spændende at høre hvad ASE mener skulle være grunden til konkret at være medlem i de tilfælde som vi skriver om herinde.

Jeg her selv kontaktet min A-kasse, som er Krifa (afd. for selvstændige), og spurgt hvornår de konkret udbetaler penge, og hvad jeg egentlig kan bruge dem til. Min rådgivers svar var, at nu skulle man jo ikke se det på den negative side, men den positive, som der jo også var mange af. Jeg sagde så, at jeg da helt klart godt kunne forstå de foretrak de positive historier fra selvstændige, da det så er lig med at de ikke skal udbetale penge til dem... Hun fortalte så, at det jeg skulle tænke på min A-kasse som, var et sikkerhedsnet i de positive situationer. Hendes eksempel gik på, at hvis en iværksætter nu havde startet en virksomhed og den efter nogle år kørte rigtigt godt, og vedkommende derefter solgte den. I dette tilfælde ville vedkommende være arbejdsløs fordi virksomheden var solgt. Derefter kunne vedkommende jo så være berettiget til at få dagpenge fra A-kassen, imens vedkommende gik og puslede med sine tanker om at starte noget nyt. Jeg spurgte hende som om man var fritaget for at skulle stå på AF og være aktivt jobsøgende - Det var man så ikke, da det er at krav fra A-kassen at man gør.

Og så var det lige jeg kommenterede det med "Hvis man nu lige har solgt en virksomhed - Så har man nok også fået nogle penge ud af det og formentenlig endda nok til at man ikke gider/vil/har brug for dagpenge fra A-kassen..." I det tilfælde er man nok ret ligeglad med A-kasse og hele den offentlige mølle...

/Jesper

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 09:48

Spændende emne!

To ting:

1. Nu ligger landet sådan at der er visse betingelser der skal være opfyldt for at "man" er dagpengeberettiget, fx. skal man som selvstændig kunne godtgøre at man har haft væsentlig beskæftigelse i sin virksomhed, dette afgøres udelukkende udfra omsætningstal - det sjove er, at der lige præcis herfor  ikke findes nogen regler (sagde den flinke mand fra A-kassen), det blev ligesom vurderet fra gang til gang........ Men det skal være en en rimelig omsætning.

2. Har været involveret i biotek start-up, som måtte stoppe pga manglende kapital, ejeren ringer til sin A-kasse, udfylder og indsender ansøgning om dagpenge - Som der kommer afslag på pga mangelende omsætningen - hvordan f...... skal man kunne skabe omsætning når der fuldtid arbejdes på at forske og udvikle. A-kassen måtte ligeledes stille spørgsmåltegn ved om han nu osse havde arbejdet de påstået timer for der var jo ingen omsætning...........

Der var dog mulighed for kontanthjælp hvis han lod sig skille fra konen - hvor er det berømte sikkerhedsnet?

Manden er tilpas stædig og frisk så nu forsøger han at få 30 års Akasse bidrag tilbage.

(synes blot at især punkt 2 er vigtigt at vide for fremtidens forskere, før de begiver sig ud på eventyr..)

Lars

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 16:42
  Tja, jeg har på fornemmelsen,  tråden om dette emne er begyndt at røre op i en heksegryde, som ellers har været noget som det offentlige og A-kasserne tjener godt på... Jeg har tidligere i dag ringet til ASE for at få en snak med en af deres rådgivere. Jeg blev spurgt om hvad det drejede sig om, at jeg svarede at det drejede sig om hvilken situation jeg eventuelt ville stå i - såfremt jeg meldte mig ind som medlem hos dem og blev "arbejdsløs". Jeg ville stå godt med ASE i ryggen var svaret prompte. Jeg fremlagde nogle af de argumenter som jeg har skrevet om i denne tråd, bla. omkring det at blive tvunget til at lukke virksomheden helt får at dagpenge.

Det kunne han ikke svare på, men bad om mit navn og telefonnummer - så ville han sørge for at nogen som kunne svare på spørgsmålet ville kontakte mig hurtigst muligt....

Der er nu gået 7 timer og 43 minutter (de gik vel hjem kl. 16:00?).... Det bliver spændende at se om et tæskehold fra den lokale A-kasse pludselig banker på min hoveddør

/Jesper

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 22:22
Jeg har talt med ASE i dag, og jeg har konkluderet, at jeg nok melder mig ud indenfor de nærmeste par dage.

Damen jeg talte med fortalte, at den eneste måde man kan få dagpenge på som selvstændig er, hvis man er helt ude af virksomheden (som vi også er nået frem til her). Enten skal virksomheden afsluttes definitivt, eller også skal man købes ud hvis der er andre anpartshavere i virksomheden.

I vores virksomhed er de to andre partnere ikke direkte afhængige af, at vi hiver en hvis indtægt ind hver måned. Skulle vi komme i problemer, er det derfor usandsynligt, at vi vælger at lukke biksen. Eneste mulighed er derfor at de andre partnere køber min anpart, og det papirmæssige arbejde i det vil jeg slet ikke tænke på. Så hellere arbejde nogle måneder i Netto mens man bruger aftenerne på at få gang i business igen. :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:29
> Så hellere arbejde nogle måneder i Netto mens man bruger aftenerne på at få gang i business igen. :)

Ja, det er den rigtige iværksætterånd! Sådan har jeg det også. Det er sgu ikke så svært at tjene det man  kan få i dagpenge - på den ene eller den anden måde. Det kræver bare at man ikke føler sig for fin til nu engang at gøre det der må gøres - også selvom det inkluderer et par måneder ved kassen i Netto.
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:36
  Så er jeg også på vej ud af min A-kasse. Så sparer jeg da de 450 kr. om måneden...

Det er dog lidt irriterende at tænke på, at jeg har betalt det beløb hvér måned i snart 8 år og at det først er nu, at jeg overhovedet har fået sat mig ind i om A-kassen nu også fungerede som jeg gik og troede.... Hvilket den så ikke gjorde...

/Jesper

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:39
Bedre sent end aldrig..

Dbh Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:41
Dato: 6/28/2005 10:21:56 PM Forfatter: David Mc Nally Jeg har talt med ASE i dag, og jeg har konkluderet, at jeg nok melder mig ud indenfor de nærmeste par dage. Damen jeg talte med fortalte, at den eneste måde man kan få dagpenge på som selvstændig er, hvis man er helt ude af virksomheden (som vi også er nået frem til her). Enten skal virksomheden afsluttes definitivt, eller også skal man købes ud hvis der er andre anpartshavere i virksomheden. I vores virksomhed er de to andre partnere ikke direkte afhængige af, at vi hiver en hvis indtægt ind hver måned. Skulle vi komme i problemer, er det derfor usandsynligt, at vi vælger at lukke biksen. Eneste mulighed er derfor at de andre partnere køber min anpart, og det papirmæssige arbejde i det vil jeg slet ikke tænke på. Så hellere arbejde nogle måneder i Netto mens man bruger aftenerne på at få gang i business igen. :)

Jeg kan anbefale at tager et taxa kørekort. Det giver gode pengen og det er et fleksibelt arbejde. Jeg kørte selv i små 2 år da jeg startede CyberCom op i 1994. Man kan lave små 2.000 kr. på en nat + drikkepenge og vælger man en stor vognmand, kan man mere eller mindre køre som man vil.

Dbh Martin
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Pirutech ApS Skrevet kl. 08:51

Ja, hvorfor betale til en forskring, hvor "man" pr. definition ikke opfylder betingelserne for at være dækket, gad vide om det ikke er en sag for forbrugerombudsmanden - det virker lidt som bondefangeri.

Men, hver enkelte må gøre sig, sine egne overvejelser og husk at få at salgstalen på skrift, så det efterfølgende kan dokumenteres at forskringen blev købt i god tro pga mangelfuld rådgivning, hvis altsår indmeldelse bliver valget.

God dag til alle 

Lars Hobolth, Pirucare  se selv, hvor meget du belastes af at dosere medicin

Side 2 ud af 11 (105 indlæg)