Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medlem af A-kasse - godt eller skidt?

Side 10 ud af 11 (105 indlæg)
Tilmeldt 22. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det med a-kasser og økonomisk sikkerhed er noget forbandet bøvl, når man har firma.

Jeg startede selv op som freelance med selvstændig bibeskæftigele og kunne derfor hæve supplerende dagpenge - men måtte skifte journalisternes a-kasse ud med ASE for at få det til at fungere.

For nogle måneder siden tog jeg så skridtet fuldt ud og er nu 100 procent selvstændig, hvilket betyder, som Jesper skriver, at der er nada at hente, hvis der pludselig mangler opgaver.

Jeg har derfor besluttet at skifte endnu engang og er i øjebliket ved at undersøge mulighederne for en sygeforsikring, pensionsordning mv. i stedet for "kassen". Det er fuldt fradragsberettiget, og det dækker efter min mening behovet bedre end en forsikring, der alligevel ikke rigtig er til noget.

Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:25

Hep,

Ny på sitet her som skribent, men ellers aktiv læser igennem længere tid. :) - har lige investeret en times læse-tid på denne tråd, som jeg tilfældigt faldt over. Hvor er det dog skønt at få bekræftet tanker og antagelser man selv har haft igennem længere tid så mange steder fra.

Og @Mikkel deMib Svendsen. Right on. Formuleret på ikke pænt, men helt igennem let forståeligt dansk.

Og @Flemming Østergaard:

"Et a-kasse medlemsskab er en FOR sikring på lige fod med en brandforsikring. Så længe det ikke "brænder" har man jo heller ikke gavn af sin brandforsikring - men det var vel heller ikke tanken med brandforsikringen" --- Korrekt, men er sku heller ikke noget problem at dokumentere at dit hus er brændt vel, er skidtet sort og forkullet, så er det sku nok brændt. Med din bemærkning misser du fuldstændigt sagens virkelige kerne, desværre.

"Jeg er enig med dig i, at man ikke som selvstændig kan bruge et a-kasse medlemsskab til noget så længe det går godt men det gør det jo desværre langt fra altid. Vi her i Krifa Erhverv oplever, at  de medlemmer som  ser sig nødsaget til at måtte lukke sin virksomhed, ikke har været utilfreds med, at de har en a-kasse som de kan få x antal kroner fra under ledighed. Særligt inden der er gået 3 regnskabsår er medlemskabet fordelagtigt idet man ved ledighed ikke får udbetalt dagpenge efter virksomhedens indtægter men på lønarbejde der måtte have været før påbegyndelsen af selvstændig virksomhed ( for de personer som har været lønmodtager medlem før)." --- Her nærmer du dig noget vi kan bruge til noget, men så alligevel ikke. De målgruppe du her beskriver er for lille og speciel, altså er det for få personer der får gavn af jeres ellers så fine dækning du har beskrevet. Tag dette eksempel, som dækker en _stor_ målgruppe. En ny-uddannet person på ca. 25 år starter egen virksomhed, har ikke tidligere haft et fast fuldtids løn-modtager job på 37 timer om ugen. Virksomheden løber lige rundt i 2 år, men så ikke længere. Ideen holdt ikke og personen kan nu se frem til sine max 14.500 før skat. Lur mig om ikke denne person kunne med lidt gejst og vilje finde et job, der gav præcis det samme, frem for at have besværet, samt kastet 24 måneders kontigent efter jer.

Og efterløns-relateret, så tror jeg at en 25-årig med udsigt til en kontant udbetaling på 127.860 kr. om 35-40 år først sikkert vil kunne lave en bedre investering selv nu og her. Dine 127.000 om 35 år er blot 50.000 i nutidsværdi, hvis de bliver forrentet med beskedne 3% pa. over de 35 år. Og når det i samme periode koster personen et medlemsskab på ca. 5k årligt, hvilket er 165.000 efter 35 år, så virker det hovedløst at skulle gå efter efterløns-bonussen, som argument for at forblive medlem. Sætter du blot 2400,- pr. år i banken til 3% pa. i snit, så har du efter 35 år ja, gæt selv; mere end 127k, faktisk nærmere 140k. Så nej tak, jeg behøver ikke jer til at investere mine penge for mig i 35 år, for at få et beskedent afkast og efterløns-bonus på 127.860 - det tror jeg godt jeg kan klare med min bank selv, og samtidigt have rådighed over likviditeten i mellemtiden. ;)

Så kære Flemming Østergaard. Poliktikerne giver både os og jer problemer, og det er det faktum der skal arbejdes med. Indtil da, så erkend da at jeres produkter ikke er ret meget værd overfor hovedparten af de danske iværksættere, særligt ikke dem af dem, der for alvor har gejst og vilje og troen på sig selv og deres idéer.

Den målgruppe I rammer, og de medlemmer I stadig har, er de personer som har behov for lidt ekstra tryghed i hverdagen, de folk som er til better-safe-than-sorry-princippet, de folk som kan se sig selv passe lige nøjagtig i de helt specifikke situationer du nævner. Har I tilfredse kunder, jamen så har I fået de folk ind, der har behov for tryghede. Så kan man blot håbe og bede til at I ikke har solgt dem en falsk tryghed, men sætter handling bag de ord I brugte ved salget, den dag at det måske bliver nødvendigt at udnytte det det sikkerhedsnet, man tror og håber på man har betalt til. Dvs. at ens fornemmelse af tryghed igennem hele medlemskabet ikke har været forgæves.

Mvh, André, selvstændig, uden A-kasse , men med en evig tro på at det nok skal gå. :)

Tilmeldt 3. Jan 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 13:21

Det er da for sindsygt, tænk at de kan kræve så meget.

De har sq ret meget magt sådanne mennesker  ; )

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:36

Hej, jeg har læst tråden, jeg ved nu ikke helt alligevel.

Først, jeg tror ikke jeg har noget at bruge a-kassen til eller andet, end lige netop efterløn, jævnfør også tråden. Jeg er p.t. med i ASE ene og alene fordi jeg kan se en fornuftig investering i det mht. efterløn. Det kan jeg fordi jeg sagtens kan se jeg ikke vil været tvunget til at arbejde når jeg kommer i den alder hvor jeg kan få efterløn (hvis man ellers kan det til den tid.)

Så for de her ca. 9.900 kroner om året før skat, kan jeg måske få 5 år på efterløn, dvs. ca. 165.000 * 5 = ca. 800.000 kr (før skat). Jeg har så indbetalt knap 300.000 for det (før skat). De samme penge kan blive til ca. det samme hvis jeg selv opsparer dem i firmaet.

Så der er vel hverken noget sat til eller noget spildt ved det. Jo, hvis jeg ikke har lyst til efterløn alligevel, så får jeg bare en præmie på ca. 130.000 kr istedet for de penge jeg har optjent. Der er en forskel mere, hvis jeg går ned med mit firma er pengene væk, hvis jeg sparer op i det. Hvis jeg sparer dem op efter skat, så det ikke er firmaets penge, så når beløbet kun at blive ca 400.000 kr.

Jeg har vist næsten besvaret det selv nu, jeg skal melde mig ud af fagforening og spare det sparede op i firmaet istedet. :-)

Men jeg vil gerne høre kommentarer og høre om I mener jeg har ret?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12

Hej!

Jeg kan ikke se, at efterlønnen skulle være en gulerod, så ja.....jeg mener du har ret.

Tilmeldt 22. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:28

Husk at skelne mellem a-kasse og fagforening.

A-kassen er (for det meste) alene en forsikring ved ledighed - og derfor ikke specielt anvendelig ved selvstændig virksomhed (du kan fx. ikke få supplerende dagpenge, og der er krav om at du lukker virksomheden, før du kan få understøttelse), mens fagforeningen i høj grad kan være behjælpelig i faglige tvister, kundeforhold mv. Jeg ved, at flere a-kasser også yder faglig bistand, men den faglige ekspertise en branche-fagforening har, kan være guld værd.  

Fra Lystrup
Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:02

Hej med jer

Jeg blander mig lige lidt.

Er det ikke noget med, at man skal tjene over et vidst beløb hver måned i tiden forinden, for at man kan få udbetalt noget fra sin A-kasse. Problemet for iværksætter er jo, at de netop i opstarten ikke tjener særlig meget - ofte nul og niks. Og hvis så indtjeningen ikke som forventet stiger, og man må lukke firmaet, så er der jo ingen udbetaling fra A-kassen. Så hvis hvis det gik skidt, er der heller ingen udbetaling fra A-kassen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49

Til Oliver Prehn !

Jeg vil gerne kommentere dit indlæg.

For at kunne få fx. dagpenge  skal man have haft en omsætning af en vis størrelse. Omsætningen skal indikere, at man har drevet sin virksomhed som sin hovedbeskæftigelse i mindst 52 uger og have været medlem af a-kassen i mindst ét år.

Hvis man har drevet sin virksomhed som hovedbeskæftigelse i mindst 3 hele regnskabsår, bliver dagpengesatsen beregnet på virksomhedens overskud på de 2 bedste regnskabsår indenfor de seneste 5 år (for nyoptagne medlemmer i a-kassen er der særlige regler idet der kan beregnes dagpenge ned til ½ regnskabsår). Så det er rigtigt, at hvis ikke man har "gode år" bliver dagpengesatsen også herefter. Men der  er dog undtagelser herfra.

Undtagelse 1:Hvis man ikke har drevet virksomheden i 3 hele regnskabsår men forud har haft 3 måneders lønarbejde bliver dagpengesatsen beregnet på lønarbejdet. 

Undtagelse 2: Hvis man har drevet selvstændig virksomhed i 3 hele regnskabsår eller bare 3 år, har man mulighed for at få udbetalt dagpenge med en såkaldt mindstesats (p.t. 576 pr dag brutto) uanset virksomhedens overskud/underskud.

Undtagelse 3: Hvis man har haft mindst 3 måneders lønarbejde efter ophøret med virksomheden, bliver dagpengene beregnet på dette lønarbejde. 

Så selvom virksomheden gik skidt og man så sig nødsaget til at lukke, behøver det ikke altid, at dagpengesatsen også vil blive "skidt".

Flemming Østergård

specialkonsulent

fle@krifaerhverv.dk

Tlf. 72277801

Kristelig A-kasse for Selvstændige

Haraldsvej 64 B · 8900 Randers

http://www.krifaerhverv.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:58

Oliver Prehn - Simpel3D:

Hej med jer

Jeg blander mig lige lidt.

Er det ikke noget med, at man skal tjene over et vidst beløb hver måned i tiden forinden, for at man kan få udbetalt noget fra sin A-kasse. Problemet for iværksætter er jo, at de netop i opstarten ikke tjener særlig meget - ofte nul og niks. Og hvis så indtjeningen ikke som forventet stiger, og man må lukke firmaet, så er der jo ingen udbetaling fra A-kassen. Så hvis hvis det gik skidt, er der heller ingen udbetaling fra A-kassen!

Jo, det er korrekt. Reglerne som en A-kasse er bygget op omkring er tilegnet lønmodtagere og ikke selvstændige. Netop det forhold du nævner her, er en klar beskrivelse af, hvor grotesk situationen er for de selvstændige.

Hilsen Martin

Fra Lystrup
Tilmeldt 15. May 08
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 14:15

Hej Flemming og Martin

Tak for konkretiseringen. Så er det jo ikke helt så slemt. Men stadig vil jeg nu give Martin ret I, at det lyder mest som et system for lønmodtagere. Men det kan jo være, at der kommer nogle mere skræddersyet og samtidig enkle løsninger/forsikringer til de nyopstartede i fremtiden :-)

Side 10 ud af 11 (105 indlæg)