Går det godt, har du sikkert ikke succes

Kender du til at have travlt, arbejde hårdt, give dig selv 110 % i løbet af dagen og tvinge 10 mere ud, når børnene sover? Så har du sikkert ikke succes. Succes er nemlig ikke, at det går godt. Men at du har det godt.

Jeg ved ikke, hvornår du har det godt. Men du kan mærke det. Mest i kroppen (kan du aldrig det, så stop omgående med at læse og ring 112). I de seneste uger har jeg – helt ærligt – kunne mærke i hver af mine 167 cm, at jeg ikke har det godt … fordi jeg kæmper med at være min egen flaskehals.

For bare et halvt år siden havde jeg taget mig sammen. Knoklet igennem. Puttet børnene lige efter børnehave, hvad ved jeg – bare for at nå det hele og ikke svigte. Andre end mig selv. I dag gik jeg i Spa i stedet.

Masser af sunde snacks. Massage. Dampbad. Fodbad. Koldt bad. Varmt bad. Bare bad. Og luksus-frokost som afslutning. Som tjeneren sagde – kommer du der helt alene? Ja, svarede jeg – jeg trænger til at få min mad i ro og fred (med fare for at lyde som nissen på loftet).

For ro og fred er præcis hvad der skal til for at få idéer til at lande og udvikles, finde løsninger og genvinde overblikket. Om jeg havde tid til at tage en dag ud? Ikke i følge kalenderen. Men jeg gjorde det alligevel. Og det er jeg fandme stolt af (hvilket OGSÅ giver energi, så jeg alligevel når det, jeg skal og finder en løsning på flaskehalsen).

Hvornår har du sidst prioriteret din to be liste højere end din to do liste?

PS Tak til Millionøsemetoden for at give mig de indsigter

Dine ideér er forudsigelige

Hvis du har det som de fleste (selvstændige og iværksættere) får du masser af idéer. Og hvis du har det som de fleste er dine idéer forudsigelige. Uanset hvor vilde vores idéer er, bliver vi nemlig oftest i det, vi kender, når det handler om at manifestere dem.

Tag mig som eksempel. Jeg elsker at skrive. Og jeg har ganske rigtigt en tendens til at manifestere mine idéer som noget på skrift. Bøger. E-bøger. Blogindlæg. Facebook statusmeldinger. Nyhedsmails.

Eller tag markedsføringsguru Seth Godin, der stadig ærgrer sig over, at han manifesterede sin idé om at bruge computeren som opslagsværktøj i form af en bog, “Smiley Dictionary: Cool things to do with your keyboard”. På samme tidspunkt manifesterede andre nemlig en tilsvarende idé i form af et website, “Jerry and David’s Guide to the World Wide Web” – senere kendt som Yahoo.

Seth Godins forklaring? “I was running a book business and every opportunity I saw looked like a book opportunity”.

Hvad arbejder du med? Og hvilke muligheder ser du for dine idéer? Min pointe, at du selvfølgelig skal arbejde inden for dit felt. Men du skal manifestere din idé gennem det medie, der spreder dit budskab bedst muligt.

PS
Et medie kan være en sang, en lydbog, et radioprogram, en dans, en tegneserie, en event, en teaterforestilling, en video … flere forslag modtages med kyshånd! Skriv en kommentar!

Sætter du pris på dig selv?

Du skal huske at sætte pris på dig selv. Uden dig ville du intet have. Uden dig ville verden gå glip af en masse. Du er meget værd! Hvor meget er op til dig.

Det hænger sådan sammen, at jo skarpere du bliver på, hvad du har at tilbyde, jo mere bliver det værd. For dig selv. Og for andre. Med andre ord: Det er en udfordring at finde frem til, hvor meget du er værd. Men det er nødvendigt, hvis du vil sælge det, du tilbyder.

I fredags underviste jeg sammen med Mette Hertzman og Tore Vesterby på “Working Brunch – workshops for sultne selvstændige” i den smertefrie prissætning. For den findes.

Hemmeligheden bag den er at fokusere på den værdi, du skaber. Ikke den tid, du bruger. At fokusere på at sammensætte nogle pakker med det, du tilbyder, så du kan tage en samlet pris, der med garanti er højere – og vil blive accepteret som højere, fordi du synliggør, hvad det er, du skaber.

Så hvad vil du skabe? Hvad brænder du for? Hvad vil give mening i dit (arbejds)liv? Vær ambitiøs omkring det. Husk, som selvstændig bestemmer du selv, hvilke opgaver du vil arbejde med – og hvilke kunder, du vil tiltrække. Du kan mere, end du tror! Og du vil blive overrasket over, hvor meget det er værd … også for dig selv.

“Succes is getting what you want. Happiness is wanting what you get”
Ingrid Bergman

Det er din forbandende pligt at sælge!

Hvis du har det dårligt med at sælge det, du skal tjene penge på, har du en opgave: Få det godt med det. Hurtigst muligt. Måske indebærer det, at du skal sælge noget andet. Måske skal du bare justere din opfattelse af “salg”.

For hvad er salg egentlig? At gi’ den som Sælge-Helge og proppe ting og holdninger ned i halsen på alle, der har munden på klem? Nej. Hvis det er din opfattelse af salg, kan jeg godt forstå, du har det dårligt med at sælge. Tænk på salg sådan her i stedet:

Salg er at have noget på hjertet.
Salg er at brænde for at dele noget.
Salg er at imødekomme et behov.
Salg er at gøre noget godt for andre.

Får du det ikke allerede bedre med at sælge? Hvis du forsøger at tjene penge på noget, du brænder for, er min påstand, at andre automatisk vil brænde for at få fingre i det. Din begejstring smitter nemlig. Omvendt sælger du ingenting, hvis du ikke er begejstret for det, du tilbyder. Og så skulle du måske skifte varerne på hylden ud. Spørg derfor dig selv:

Hvad har du på hjertet?
Hvad brænder du for at dele?
Hvilke behov imødekommer du?
Hvordan kan du gøre noget godt for andre?

Er dine svar bare nogenlunde skarpe, vil de fleste sige, du har en enestående mulighed for at skabe en god forretning. Men det har du ikke. Jeg har nemlig taget en sætning til mig fra min lydbog “Tribes”, som jeg hører i bilen:

“There is no such thing as opportunities, there’s only obligations”

Derfor skal du vise, hvem du er

Super Bedst er løbet ind i problemer af kød og blod. Desværre bliver problemerne ikke løst af kød og blod. Kæden kører lige nu en undskyld-kampagne, der efter min mening har ringe effekt af en eneste grund.

Det er ikke fordi, Super Bedst indrømmer sine fejl.
Det er ikke fordi, Super Bedst undskyld ikke er velbegrundet.
Det er ikke fordi, Super Bedst kontrol-tiltag ikke er velbeskrevne.
Det er fordi, det er Super Bedst, der gør det.

For hvem er Super Bedst? Hvem er det, jeg kan holde op på det, kæden lover i undskyld-kampagnen? Hvem er det, jeg skal være tryg ved, når jeg handler kød i Super Bedst?

Man kan diskutere, om det ville have hjulpet, hvis kædens administrerende direktør havde underskrevet undskyld-kampagnen og dermed stillet en personlig garanti – som han gør, når han udtaler sig om situationen på tv her.

Efter min mening ville undskyld-kampagnen have virket meget bedre, hvis annoncerne var indrykket i lokalaviserne og underskrevet af slagtermesteren i min lokale Super Bedst. En mand i øjenhøjde og frem for alt: En mand i butikken, hvor jeg handler. Ham stoler jeg på, han er af kød og blod.

I mit sidste blogindlæg skrev jeg, at en af fordelene ved at du driver en lille virksomhed er, at du er til at regne med – fordi du er af kød og blod og kan vise, hvad du står for uden at tage hensyn til corporate retningslinjer.

Det betyder, at du taler som en person, vi andre kan forholde os til. Og det er nu engang sådan, at vi stoler mest på folk som os selv. Og mindre på brands og højtrangerende direktører. Så vis, hvem du er!

Act small. Think big.

Hvad vil du være, når du bliver lille?

Hvis du har (gen)set “Flid, fedt og snyd” med Gotha Andersen på Ramasjang, DR’s nye børnekanal, har du måske som jeg noteret dig den herres kloge ord:
Bliv til noget stort, mens du er lille!

Selv om det er 25 år siden, Gotha gik bort, er hans ord spot on i dag. Lige præcis NU har du nemlig som selvstændig historiske muligheder for at blive til noget stort, mens du er lille.

Hvorfor? Fordi du er indbegrebet af det mest eftertragtede på markedet:

  1. Du kan omstille dig lynhurtigt – præcis som markedet gør
  2. Du kender dine kunder – fordi du selv svarer mails, opkald og kommentarer på din blog eller dine indlæg i de sociale medier
  3. Du er til at regne med – fordi du er af kød og blod og kan vise, hvad du står for uden at tage hensyn til corporate retningslinjer

For nu bare at nævne tre (ud af mange!) fordele, der gør det lettere for dig at blive til noget stort, mens du er lille.

Ligger du inde med flere fordele, ville jeg blive glad, hvis du ville dele dem med mig og andre ved at kommentere indlægget her! Gør du ikke, så tænd for Gotha …

Nogen er bedre end andre

“Jeg har jo andet at tage mig til”! Sådan lød ekspedientens svar, da en kunde i et unavngivet supermarked, hvor jeg netop har stået i kø, spurgte, om der kunne blive åbnet en kasse mere.

Pointen her er ikke at hænge supermarkedernes service ud, men at understrege den udfordring, de fleste mindre virksomheder står overfor:

Hvem skal vi pleje – de kunder, der allerede står i kø efter vores fremragende kompetencer? Eller dem, der kommer, når der også er kø til køen … og derfor ikke kan komme til med det samme?

Mit råd er, at du skal pleje de bedste af dine kunder først. Så er det ligegyldigt, hvilken kø, de står i. Det kræver, at du ved, hvad du vil og vælger – og tiltrækker – dine kunder på den baggrund.

Det skal til ekspedientens forsvar siges, at der blev åbnet en kasse mere … omend modvilligt. Men den mulighed har mange mindre virksomheder ikke. Så hvis du har prøvet at være din egen flaskehals, hvilke kunder valgte du så?

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Tip til hvad der gør dig bemærkelsesværdig

Vil du være bemærkelsesværdig, er første skridt at præcisere, hvad det er for et ønske, du opfylder hos dine kunder. Netop dét kan være svært at se selv. Derfor er mit bedste tip: Spørg dine kunder!

Måske behøver du ikke engang ringe op og spørge dem. Ligger du inde med udtalelser fra kunder (eller andre), du har arbejdet sammen med, har du garanteret allerede svaret.

Kig referencerne igennem og se, hvad det er, kunden mener, du gjorde på netop din måde for ham eller hende. Svaret er der (det er jo formålet med en reference), om ikke i direkte vendinger, så mellem linjerne.

Jeg ville ønske, jeg havde fået det råd, da jeg stod overfor at skulle bemærke mig. Det var en lang rejse rundt om kommunikation, markedsføring, kreative koncepter, boost din business osv. osv. osv., før jeg endelig landede på, at jeg hjælper mine kunder med at sprede deres budskab med succes.

And guess what? Da jeg læste mine referencer igennem senere, opdagede jeg, at flere direkte havde skrevet, at jeg havde hjulpet dem med deres … budskab (se selv her). Hurra. For det er da dejligt at være enig med sine kunder om, hvad de får.

Hvad får dine kunder hos dig?

Er du bemærkelsesværdig?

Det er ret langhåret at forklare … Nu er du nok ikke lige i målgruppen … Det, jeg laver, ved ingen hvad er, så … Jeg er Personal Business Developer … Har du hørt dig selv svare noget i den stil, når andre har spurgt til, hvad du laver? Så læs videre.

Hverken lange forklaringer eller lange titler sælger dig, når det handler om det, du tilbyder dine kunder. Her har du behov for at være bemærkelsesværdig. At være bemærkelsesværdig er det samme som at være så interessant, at andre vil give dig en bemærkning med på vejen. Meget enkelt.

Derfor: Find ind til kernen i det, du kan – og fortæl det på en præcis og interessant måde, når andre spørger til dig. Så ved andre nemlig præcis, hvordan de skal anbefale dig til dem, de kender.

Om det er svært at finde ind til kernen? Ja. Først skal alle standard-svarerne ryddes af vejen. Så skal du tvinge dig selv til at se på din forretning udefra: Hvad er det for et problem (eller udfordring som det hedder på politisk korrekt dansk), du løser for dine kunder?

Laver jeg f.eks. kreative koncepter for mine kunder? Ja. Men samtidig nej – for rigtig mange ved ikke, hvad et kreativt koncept er, og oplever det derfor heller ikke som et problem, at de ikke har et! Hjælper jeg i stedet mine kunder med at sprede deres budskab med succes? Ja! For rigtig mange ser det som et problem, at de selv ved, hvad de tilbyder, men ikke ved, hvordan de skal få budskabet ud til deres målgruppe.

Held og lykke med at blive bemærkelsesværdig (går du i stå, inviterer jeg snart til workshoppen “Sådan bliver du bemærkelsesværdig”)

Mine favorit-bemærkelsesværdige:

Ben&Jerry’s, som laver is på deres helt egen måde i stedet for at ligne alle andre isproducenter og deres is
Swedish hasbeens, der skaber sko med stil og historie
Barokko, som ikke bare er endnu en online brugskunstbutik, med et univers af
100 % barok stil
China Experience, et rejsebureau der specialiserer sig i erhvervsrejser til Kina og ikke bare ture til Østen
Tandlæge K, som jeg en dag skal have ordnet tænder hos, fordi den er bemærkelsesværdig klinik-fri
Millionøsemetoden, fordi to ret spirituelle damer her har omformuleret deres evner til det, alle drømmer om – flere penge og mere tid

Del gerne dine bemærkelsesværdige favoritter med andre ved at skrive en kommentar her!

Workshopaholic anyone?

“Hvis jeg havde råd, ville jeg ansætte alle ved det bord her”. Sådan lød det fra en mand til premieren på Working Brunch i fredags. Samme med to andre står han overfor at lancere en ny møbelshop, men til workshoppen sad han til bords med syv fremmede, som han lærte en masse af.

Han blev begejstret. Han blev bevidst om nye ting, han har brug for til at bygge sin forretning op. Han fik nye kontakter. Og masser af inspiration. Ikke bare på baggrund af det, Tore Vesterby, Mette Hertzmann og jeg sagde som undervisere.

Og for mig er det dét, der gør workshops magiske: At jeg lærer en masse selv
– selv om jeg underviser. Og at deltagerne lærer en masse – også af hinanden.

Faktum er nemlig, at dem vi stoler mest på, lytter mest til og er mest trygge ved at gå til bekendelse overfor er … mennesker som os selv. Og det er præcis den slags mennesker, vi møder på en workshop. Som til Working Brunch, hvor selvstændige møder andre selvstændige i samme situation, med samme udfordringer, blot fra forskellige brancher.

Det handler om at give inspiration, der fører til mere inspiration. At sætte tanker i gang, der fører til nye tanker. At give meget, men skabe meget mere. Det er derfor, jeg er workshopaholic.

Hvordan lærer du mest og bedst?

Er Facebook en tidsrøver?

At Facebook er en tidsrøver, hører jeg ofte. Men i min verden er Facebook et af de sociale medier, der også kan hjælpe dig professionelt – til at opbygge tillid, skabe relationer og træde i karakter.

Facebook er nemlig kun sladder med vennerne, deling af skøre videoer og ligegyldige quizzer, hvis du kun bruger mediet til den slags.

Vælger du at bruge Facebook (og andre sociale medier) professionelt, kan mediet også hjælpe dig på vej professionelt. Du kan f.eks. skrive om det, der interesserer dig fagligt. Linke til og uploade faglige features. Møde din målgruppe og blive venner med folk, du ikke kender personligt. Blandt andet.

Faktum er jo, at hvis du f.eks. er freelance grafiker eller sælger dine egne smykker, så har du ikke nødvendigvis en masse penge til markedsføring. Derfor kan du bruge Facebook til at vise, hvem du er, og hvad du kan.

Og du kan gøre det, uden at det koster dig andet end din tid (og evt. en smule sparring på, hvordan du griber din professionelle profil an). Til gengæld bliver din tid – med tiden – omsat til relationer og tillid (social cash).

Så er Facebook en tidsrøver? Det er op til dig.

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Skræmmende video?

Når det handler om at udtrykke din passion, være personlig, være vedkommende og tale direkte til din målgruppe, er der ikke meget, der slår video som medie.

Din video kan du nemlig smide på YouTube, på dit website, på Facebook osv. Og med et kan du nå flere hundreder, tusinder eller millioner andre personer, hvis indholdet i videoen altså er godt.

Og det er her, video bliver skræmmende.

Ikke fordi det, du har på hjertet ikke er godt nok. Men fordi der sker noget med (de fleste af) os, når vi sidder foran kameraet:

  1. Vi kan ikke huske, hvad vi skal sige
  2. Vi begynder at tale uhørt langsomt (og trække vejret uhørt hurtigt)
  3. Visse helt almindelige ord bliver meget svære at udtale
  4. Vi har svært ved at fastholde blikket, fordi vi ikke taler direkte til nogen
  5. Er vi flere foran kameraet, aner vi ikke, hvor vi skal gøre af os selv, når de andre er på

Alt det her ved jeg bl.a. fordi, jeg lige har lavet min egen første video i professionelt regi. Videoen endte med at blive god. Men næste gang kan den helt sikkert blive bedre.

Pointe: Køb et videokamera (f.eks. Flipcam, som er let at finde ud af) og upload videoerne. Øv dig og bliv bedre.

Og få så professionel sparring, når du trænger til at fremstå … mere professionelt. Den slags sparring skal jeg have inden for nær fremtid!

Indtil da længe leve: Fail Fast, Correct Quickly

For bliver din video ikke god nok, kan du heldigvis bare erstatte den med en bedre i en fart.

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Flere indlæg « Forrige side - Næste side »