Hvis nogen har tilsluttet sig det, du er i
gang med, har de krav på at vide, hvad der sker. Eller i hvert fald
at der sker noget. Så vælg aldrig tavsheden, hvis du er i tvivl om,
hvad du skal kommunikere. Sig eller skriv i stedet, at du tænker.
Snart fortæller nyt. Arbejder på et større projekt. Har Yin-tid. Hvad
ved jeg.

Det blev min løsning i forbindelse med et
projekt, jeg er involveret i, og som pludselig tog en ny – og tusinde
gange bedre – drejning. Pludselig vidste jeg ikke, hvad jeg skulle sige –
fordi jeg ikke vidste, hvad det ville udvikle sig til. Så jeg sagde
først ingenting. FAIL. Og så sagde jeg sandheden: at jeg ikke kunne
fortælle mere før lidt senere.
Jeg kan ikke lade være med at drage en parallel til engang, hvor jeg
sad i en lufthavn i Mexico og ventede og ventede og ventede. Vi fik
ingenting at vide. Hvorfor var flyet forsinket? Hvor langt var de nået
med at fylde vand på? Skulle vi sove i lufthavnen? Hvordan skulle vi
komme hen til et hotel? Skulle vi selv betale? Hvornår ville vi så være
hjemme?
Nada. Ingenting fik vi at vide. Og i virkeligheden havde det været
meget bedre, hvis vi havde fået at vide, at vi ingenting ville få at
vide de næste timer – men at vi til gengæld så ville få en melding.
Dine kunder er også en slags passagerer, der har sagt ja til at tage
på en rejse med dig. Måske et bestemt sted hen. Måske i en bestemt
periode. Men der kan opstå udfordringer undervejs. Uvejr. Flade
batterier. Slinger i kursen. Bedre destinationer og den slags.
Sker det – så vær ærlig og fortæl det. Tale er guld. Det gør
dine kunder trygge. Og trofaste.