Spaghetti-sovs-salgsmetoden
Inspiration kommer ofte fra steder, vi ikke anede var inspirerende.
For eksempel spaghetti-sovs. Eller hedder det spaghetti-sauce? Det var
netop pointen i den 20 minutter lange lærerige tale om salg og
produktudvikling, jeg hørte forleden.
Her får du de bedste tip inspireret af den røde klat på toppen:
- Det handler ikke om at finde det perfekte produkt, som alle vil
have. Det findes ikke. Nogen vil have chunky spaghettisovs, andre vil
have en helt fin uklumpet spaghettisauce. Nogen vil have den stærk,
andre mild. Og så videre.
- Folk siger ikke (altid), hvad de virkelig vil have. Måske drømmer en
masse om spaghettisovs fuld af store fede klumper, der fylder. Men alle
siger, de vil have den delikate italienske model (og i virkeligheden
foretrækker en stor del af dem, der siger sådan, spaghetti med ketchup,
men det har de ikke turde sige, siden de blev 7).
- Lad menneskers forskellighed inspirere din produktudvikling. Lyt! Og
lær!
- Du må aldrig sælge alt til alle. Vær fokuseret og målret det, du
tilbyder – men gerne på forskellige måder til forskellige mennesker i
din målgruppe. Så sælger du mere. Det kan du godt gøre under ét budskab
(det blev ikke sagt i talen, men det siger jeg!).
Hvis du har 20 minutter + tænketid, så tjek hele talen ud her:
malcolm gladwell on spaghetti sauce.html
Ellers bare husk, hvad ketchup-kongen Henry John Heinz har sagt om
noget så banalt som varianter af tyk ensformig tomatsovs på flaske
(sorry, ketchup lovers):
“To do a common thing uncommonly well brings success”