januar 2010 - Indlæg

Elsk dine begrænsninger!

Begrænsninger er noget af det bedste, du har, når det handler om at udvikle din business og dine idéer. De sætter nemlig grænser – og det er lige, hvad du har brug for, for at få din kreativitet til at boble.

Se det på en anden måde. Hvis du har et afgrænset rum, giver det meget mere mening at spille bold (modsat hvis du havde al plads i verden at gøre det på). Pludselig har du noget at spille bolden op imod, så den kommer tilbage til dig.
På nye måder.

Og faktisk er det samme metode, du med fordel kan bruge, når du skal udvikle din business og dine idéer. Vend dine begrænsninger til styrker. Lav et afgrænset rum. Kendt dit koncept. Få et stramt payoff.  Og spil dine idéer op imod det.

Det virker, uanset om dine begrænsninger går på, at du kun har åbent om aftenen (fordi du passer et job om dagen). Kun henvender dig til fædre i børnefamilier. Kun brænder for at tale om indonesisk te. Eller kun vil have internationale kunder inden for greentech.

Gaven ved dine begrænsninger er, at de tvinger dig til at få det bedste ud af mindre. Så – thank God –  ikke alle idéer duer. Nogen af de idéer, der duer, er klart bedre end andre. Og du kan se forskellen.

Det er nemlig ikke nogen styrke i sig selv at få en masse idéer. Til gengæld er det (konkurrence)stærkt at få præcis de idéer, der gør en positiv forskel for dig og dine kunder.

Enhver virksomheds vigtigste sætning

Slogan. Payoff. Tag line … Der findes mange fagudtryk for den ene korte og koncentrerede sætning, som enhver virksomhed bør have og skam-bruge.

Et payoff’s fornemmeste opgave er nemlig at udtrykke den tryghed, dine kunder har brug for, når de skal købe et produkt eller en serviceydelse hos dig. Det handler altså ikke kun om essensen i din forretning, som mange tror. Dit payoff skal også række ud mod dine kunder og give dem noget, før det giver dig noget retur!

Bruger du dit payoff systematisk og konsekvent, hjælper det i den grad din markedsføring på vej, fordi dine (potentielle) kunder ved, hvad du/ din virksomhed står for. Og sjovt nok holder det også dig selv på sporet!

For dig handler det altså om at finde et payoff, der passer perfekt til din virksomhed og dine kunder (og ikke bare lyder lækkert).

Sådan et pay off har Katapult fundet. Virksomheden bygger på, at det alt for ofte går galt, når vi kun arbejder med hovedet, og derfor skal fremme vores karriere ved at udvikle krop og stemme! Det payoff, vi fandt frem til sammen, er …
“Få kroppen med i karrieren”
.

Rammer det et behov hos kunderne og giver dem tryghed for forandring og forbedring? Oh yes. (Hvis du kun bruger hovedet, er det altså med at komme afsted til et af Katapults arrangementer!).

Tro mig, hvis du har den ene vigtige sætning på plads, bliver alt andet du skal skrive om din virksomhed meget lettere. Og meget kortere.

Fem fatale fejl ved interne møder

I går havde jeg møde med mine dejlige business-partnere. Dagen var booket lang tid i forvejen. Var skrevet i kalenderen. Oh yes, her arbejder vi ikke kun i, men i den grad vores business. Alligevel foregår det så fantastisk utjekket, at vi fortjener en kindhest.

Du er velkommen til at få lidt med her, jo mindre du overhovedet ikke kan genkende de her fem fatale fejl:

  1. Ved interne møder kommer alle dryssende. Ved eksterne møder kommer alle til tiden (eller med flødeboller).
  2. Ved interne møder skal alle først snakke sig varme på agendaen. Ved eksterne møder er den klar og delt på forhånd.
  3. Ved interne møder taler alle herefter i munden på hinanden. Ved eksterne møder går taleturen på skift.
  4. Ved interne møder noterer ingen, det der bliver sagt. Ved eksterne møder bliver der taget referat.
  5. Ved interne møder håber alle på det bedste bagefter. Ved eksterne møder har en person ansvaret for at følge op.
Mine notater fra vores interne møde … fyldestgørende?

Mine notater fra vores interne møde … fyldestgørende?

Hvorfor er vi sådan? For det er vi altså mange, der er (måske bortset fra dig? så del please dine gode råd her). Sådan har det været i alle de år, jeg har arbejdet. På store bureauer. På små bureauer. Til vigtige møder. Til morgenmøder.

Tid til at hele efter kindhesten og skifte den ud med en kæphest. Næste gang bliver det bedre … måske med hjælp fra 8 Ways to Avoid Unproductive Meetings

PS Vi kunne virkelig godt være gået mere effektivt til værks, men vi endte med at have et rigtig godt møde, fik vendt en masse, som vi glæder so til at arbejde videre med og dele med – forhåbentlig – dig.

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
En ny måde at se dit website

Hvis du er uden job og vil have arbejde, skal du lave en bemærkelsesværdig ansøgning (som jeg skrev om her). MEN hvis du er selvstændig og vil have arbejde … er det så ikke det samme, der gælder?

Er dit website så i virkeligheden ikke din ansøgning – og modtagerne dine potentielle arbejdsgivere? Prøv engang at se på dit website med de øjne.

Sælger det dig og det, du tilbyder? Viser det relevante referencer? Viser det, hvad du har udrettet indtil nu? Eller er det bare en fortælling om, at du er god/ klog/ erfaren? Gør det, at det er nemt at komme i kontakt med dig? Udtrykker det dine holdninger? Gør det dig bemærkelsesværdig?

Det er en god idé at have alt det på dit website, hvis du er interesseret i flere kunder, spændende opgaver, udfordring i livet, udvikling, fame and fortune.

Årets bedste ansøgning er allerede lavet

Indimellem er der nogen, der spørger, om jeg kan hjælpe dem med at skrive en ansøgning. Der er mange ansøgere for tiden (til alt), og de vil gerne til samtale. Hvad gør jeg så? Opfordrer dem til at blive selvstændige i stedet! Nej, spøg til side. Vi får en snak om, at en ansøgning også er markedsføring – og at det også her handler om ikke kun at gøre som forlangt, men om at gøre sig bemærket. Som ham her …

PS
Kent her søgte hos reklamebureauet Recommended, hvorfra jeg har hørt, at han har været til samtale og lige nu arbejder med en prøveopgave. Det virker …

PPS
Hvis ikke Kent får jobbet hos Recommended, får han nok et andet … videoen med ham er nemlig indtil videre set 13.190 gange på YouTube

Når foden bare skal blive 10 meter længere

Tænk i muligheder, ikke begrænsninger. Det har du med garanti hørt før. Hvis det er (lidt) svært, så gør som med alt andet svært – få hjælp! Det her er en blog om business, ikke børn. Ikke desto mindre er mine egne to børn en stor inspiration og hjælp for mig, når jeg tænker i business-muligheder. Som i dag da min datters fod bare skulle blive 10 meter længere.

Det var denne attråværdige sko, der gav anledning til udtalelsen:

Mulighedernes holdeplads for en str. 26!

Skoen – som min datter gerne vil kunne passe – er 11 numre for stor til hende. Men i stedet for at se begrænsninger, ser hun muligheder. Tager skoen på og konstaterer, at hendes fod bare skal blive 10 meter længere, så kan hun passe den.

For alligevel at finde en tilfredsstillende løsning her og nu – human after all – tager hun skoen modsat på, så hendes hæl læner sig op ad sløjfen. Nu passer den … og dog. Ved finjustering viser det sig, at der er et par centimeters luft fra hæl til sløjfe, hvilket kun fører til kommentaren: “Nej, den passer ikke helt, men om to sekunder gør den”.

Dét er tillid til vækst!

Hvorfor er børn sådan og voksne ikke? Det har du helt sikkert et bud på. Og da børnepsykologi ikke er det, jeg er ekspert i, vil jeg bare sige – prøv at skifte børn ud med små virksomheder og voksne ud med store virksomheder. Og gentag din argumentation.

Det handler om at være lille versus være stor. Enkel versus kompleks. Omstillingsparat versus omstillingsdame. Og der er meget hjælp at hente i børns evne til at se muligheder. Så hvis du skal være sammen med dine egne eller andres børn i weekenden – så lyt og lær!

God weekend

Dine potentielle kunder er lige foran dig!

Min jyske svigerfar holdt fødselsdag og hans bror – som vi ikke har set længe – spurgte sikkert oprigtigt interesseret min mand: “Hvårn går et så mæ det dær computer-værk ovre i Kjøbenhavn?”.

Min mand, som er industriel designer og godt nok arbejder på, men ikke med, computere, kom med verdens korteste svar og skyndte sig videre. Det skulle han aldrig have gjort.

Hvorfor ikke? Fordi farbror long time no see måske kendte en håndfuld jyske producenter, der i den grad trænger til noget Kjøbenhavner-design!

Selvfølgelig skal du ikke gennemgå lange ubehagelige samtaler til diverse familiefester, men gør mig den tjeneste at svare passioneret og præcis, næste gang nogen spørger til din forretning eller dit job.

Din så-meget-ikke-i-din-målgruppe-på-nogen-måder-borddame kan nemlig meget vel være den direkte vej til dine potentielle kunder, hvis hun bemærker dig næste gang, hun møder en, der kunne bruge sådan en som dig … og sådan kan bemærkningerne sprede sig som ringe i vandet, hvis der vel at mærke er noget at bemærke.

Endnu en god grund til at finde ud af, hvad præcis du tilbyder dine kunder

Årets øvelse til dig, der vil bevare fokus

I min seneste nyhedsmail skrev jeg, om den ene ting du skal gøre her efter juleferien og i det hele taget i 2010 – nemlig at fortsætte, hvor du slap. Hvis det lyder initiativløst, røvkedeligt og totalt væk fra vinduet med hensyn til visioner, så tjek lige den her øvelse:

Hvis du gennemgår 2009 og skriver det ned, som lykkedes allerbedst for dig – og hvor du virkelig brændte igennem – i din business, så vil du automatisk fokusere på at fortsætte ad det spor – and guess what – der vil komme mere af alt det gode.

Du kan også spørge på en anden måde: Hvorfor ikke dyrke det, du allerede gør godt – i stedet for at dyrke det, du ikke vil gøre længere/ ikke er god til?

Du kan lave øvelsen på daglig basis. Skriv det ned, der gik rigtig godt i dag (eller i sidste uge)! Hvis du er to do liste-typen, så lugter øvelsen lidt af dengang en stress-ramt veninde fik til opgave at skifte alle hendes to do lister, der kun mindede hende om alt det, hun ikke havde gjort (godt nok), ud med lister over alt det, hun rent faktisk havde gjort (godt).

Dybest set handler det om at bevare fokus. Det kræver nemlig langt mere af dig at udvikle nyt fra bunden end at videreudvikle det, du allerede er nået langt med. Præcis som det kræver mere og er dyrere at få nye kunder end at pleje eksisterende kunder.

Hvor længe skal en forretning uden berettigelse kæmpe videre?

I Berlingeren i dag stod der, at BlockBuster i år regner med at sælge 22 % af sine butikker. Hvorfor så lidt? Hvorfor ikke alle butikkerne? For hvilken fremtid har en forretning, der sælger fysiske film, man skal køre ned og hente og bagefter transportere hjem i et lille plastikcover, passer godt på, se og så afsted igen – for at aflevere det?

Svaret må være: Ingen fremtid. Heller ikke for de resterende 78 % BlockBusters, som åbenbart fortsat skal bidrage til verden … med slik og chips og? I dag downloader vi vores film, streamer dem online, ser dem på vores iPhone, bruger en harddisk recorder eller gør noget nyt teknisk, jeg endnu har tilgode (der er SÅ meget at glæde sig til at vide, ik;).

Det sidste vi gør er at køre efter en film – jo mindre vi skal i biografen, et sted der trods alt stadig har en bemærkelsesværdig årsag til at være blandt os: Det store lærred og den store lyd (så længe det kan trække os til).

BlockBusters dage var store, da vi stadig lejede en Moviebox og gik hjem med den på cyklens bagagebære. Vi har udviklet os siden. Men når man har en forretning, der ikke har, så er det nok bedre at give op, tage den viden om film og filmvaner eller hvad det nu måtte være og investere den viden i noget nyt.

Bye, bye BlockBuster

Verdens ældste markedsføringsmetode er stadig bedst

Worth of mount. Verdens ældste, mest troværdige og effektive måde at sprede dit budskab. Engang krævede det hest, rytter, brevduer og spidse fjer. I dag kun retweet, sms eller “share”. NEMT og alligevel satans svært. Hvorfor?

Fordi det ikke bare kræver, at du er skarp på, hvad du gør for dine kunder. Men også at du kan forklare det på et splitsekund. Så når jeg nu spørger: Hvad gør du for dine kunder? Hvorfor har du så ikke svaret endnu?

“Jeg kan noget med noget med mennesker/ coaching/ healing/ kunst/ indretning/ økologi/ medier/ konsulenttjenester/ pr … you name it. Den slags vattede formuleringer spreder ikke dit budskab, fordi de ikke rummer noget budskab.

Med værst: Andre har ikke har en chance for markedsføre dig overfor dem, de kender – dine potentielle kunder! – hvis ikke de er i stand til at forklare, hvad man får ud af at bruge dig og det, du tilbyder. Det betyder, du du misser en gratis og virkelig god måde at markedsføre dig.

Hvis alle var som os, ville vi stadig gå i firkantede sivsko

Engang fandtes der ikke højre- og venstre-sko. Kun identisk formede sko, som man så kunne købe så mange af, som man havde fødder. Der må virkelig have siddet nogen med dårlig sans for produktudvikling, fristes man til at tænke. Men er vi bedre i dag?

Min gode ven Tore Vesterby talte på en af vores workshops i 2009 om en fuldstændig overflødige opfindelse – mobiltelefonen. Ingen kunne se fordelen ved en telefon, man kunne gå rundt med, men som til gengæld ville løbe tør for strøm og skulle sidde i oplader, så man for en stund ville være uden telefon. No way.

Er vi bedre i dag? Kan vi forestille os produkter, der opfylder behov, vi ikke ved, vi har? Udvikler du den slags produkter?

I marketing-termer taler man om USP og ESP. Unique Selling Point er forlængst død og borte, fordi stort set alt findes, og intet derfor kan blive unikt længere. I stedet har Emotinal Selling Point overtaget, det vil sige produkter drevet af følelser, storytelling og personer med hjerte og holdninger.

Det er en god pointe. Men er det enten eller? Første gang jeg var til begravelse ved USP’et, var da jeg videreuddannede mig på Den Danske Reklameskole (som også er død!) tilbage i 2001. Seks år senere blev den første iPhone lanceret. Var den unik? Et produkt helt for sig selv, noget vi ikke havde set før?

Også inden for sko-verdenen er der stadig plads til produktudvikling. Måske til det unikke nye?

Giv ikke op. Genopliv USP’et. Bare fordi vi ikke kan se muligheden –  betyder det ikke, at den ikke findes. Som Seth Godin siger, “your product will only survive in a crowded marketplace if you stop advertising and start innovating”.

PS Husk lige at sprede budskabet om det, du innoverer …

Vanetænkning er vejen frem …

Vanetænkning burde være mere eftertragtet. For det er jo kun, når vi tænker over vores vaner, at vi kan lave dem om. I går aftes brugte jer derfor (ufrivilligt) lang tid på at vanetænkning. Jeg forklarede nemlig mine børn, at de skulle sove tidligt, fordi i dag stod på børnehave og vuggestue. Det kunne de godt forstå. Men deres kroppe kunne ikke.

Særligt den yngstes krop fik en akut trang til at kaste sig ud af sengen hver gang, jeg sagde godnat og bevægede mig de halvanden meter fra sengen hen til døren. For sjov besluttede jeg straks at tælle, hvor mange gange den lille krop skulle bæres tilbage i seng.

Efter gang nr. 12 holdt jeg op og begyndte i stedet at tænke over, hvor hurtigt vaner kan ændres – for børnene tog det jo bare et par ugers juleferie at vænne sig til at være oppe lidt længere, ligge lidt tættere og lidt mere i vores seng.

Det positive må derfor være, at de om et par uger er tilbage i hverdagens dejlige rytme (ja, jeg mener det, hverdagen skal være dejlig – den udgør jo det meste af livet!). Og at det også gælder for os andre.

Tænk derfor over dine vaner. Ikke de dårlige – tænker du over, hvad du ikke vil fortsætte med, bliver du garanteret ved med det (præcis som når du ikke må spise trøffelkugler fra Magasin før til næste jul og pludselig vil fylde kostpyramiden op med dem).

Tænk i stedet over hvilke gode vaner, du havde sidste år – og hold fast i dem, bliv endnu bedre til at dyrke dem og lad dem fylde så meget, at der automatisk ikke er plads til de mindre gode vaner, du garanteret også har.

Jeg vil prøve. Nej, jeg vil.

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Flere indlæg Næste side »