januar 2010 - Indlæg

Derfor er det okay at spinge julekortene over

Har du en forretning, markedsfører du dig hele tiden. Hvad enten du vil det eller ej. Du markedsfører dig, når du siger ja til noget. Og når du siger nej. Du markedsfører dig, når du laver en faktura. Og når du ikke gør. Du markedsfører dig, når du sender dine kunder julekort. Og når du ikke gør.

Det betyder ikke, at det ene er bedre end det andet. Det betyder bare, at du skal være klar over, at det, du ikke gør, også har en betydning. Jeg har for eksempel ikke sendt julekort til mine kunder i år. Jeg har tænkt over det. Og også over hvorfor jeg ikke gør det.

Jeg synes, man skal gøre det bemærkelsesværdigt, når man gør noget. Som da vi på min forhenværende arbejdsplads, Uncle Grey, en jul sendte alle kunder sådan et spil, man bruger om sommeren i haven. Pointen var, at kunderne aldrig fik det, de spurgte efter – de fik noget meget mere kreativt hos os. Det var værd at bemærke. Eller da et udenlandsk kreativt bureau for en del år siden sendte en julehilsen i form af en plastikpose med vand, en gulerod og et par knapper. Mon ikke alle modtagerene bemærkede kreativiteten?

Hvid du har sendt et standardkort eller skal til det, så husk at den slags har det med at drukne i mængden. Brug i stedet julehilsenen (eller en hvilken som helst anden hilsen i årets løb) til endnu engang at sprede det, der er dit budskab. Tænk ud af jule-kassen. Skab en ny tradition. Drevet af lyst – ikke pligt.

Det bringer mig tilbage til, hvorfor jeg ikke sender julehilsener i år. Jeg har lyst, men ikke fundet tiden til at udtænke det bemærkelsesværdige. Så hellere vente til efter jul. Dybest set handler det at sende hilsener jo om at ønske sine kunder det bedste – og det er da dejligt at gøre på et hvilket som helst tidspunkt af året!

Indtil da: God jul med eller uden kort.

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Thanks once again uncle Google

I mange brancher er mennesker vigtigere end teknik. Heldigvis. For det burde gøre en forskel at få fat i et menneske med smil i stemmen og ægte forståelse for ens problem – modsat for eksempel en hjerteløs søgemaskine. Det gør det bare ikke, når man ringer 118.

I søndags brugte jeg adskillige minutter til en takst, jeg ikke tør tænke over, på at hive nummeret til det lokale pizzaria ud af damen, der svarede, da jeg trykkede 118.

Det var ikke sådan, at hun slet ikke kom frem til noget. Da jeg irriteret spurgte, hvad det præcis var, jeg betalte så mange penge for, når jeg ringede til 118, svarede hun i roligt tempo (måske var hun på minut-provision?), at nummeret til pizzariaet var hemmeligt, og at det jo ikke var TDCs skyld.

Hvor mange take away steder med hemmeligt nummer kender du?

Jeg afbrød opkaldet, ringede i stedet min mand op, der fandt sin computer, googlede pizzariaet og gav mig nummeret – på under et halvt minut.

Vil tjenester som 118 leve ret meget længere? Nej. Den slags lever af mennesker uden computere og mobiltelefoner. Og en sjælden gang af julefrokost-trætte mennesker som mig på vej efter pizza.

Baserer du din forretning på menneskelig service, skal den ikke konkurrere med for eksempel onkel Google. Hvis nu TDCs nummeroplysning hjalp mig med at finde nummeret på “det pizzeria i Espergærde og omegn, som flest brugere anbefaler i december” kunne der være chance for overlevelse … og så alligevel nej. Det ville fungere bedre online.

Drop 118. Hvis du mangler argumenter, så prøv hvor hurtigt du kan finde “det hemmelige nummer” på La Strada i Humlebæk.

Det vigtigste er ikke, om nogen læser din blog!

Du kan blogge, fordi du vil dele din viden. Fordi du vil i dialog med dine kunder. Fordi du vil sætte dit fag i et nyt perspektiv. Fordi din familie ikke gider høre på det, du har på hjertet. Ja, der er mange gode grunde. Men der er en, der er den vigtigste:

Du bliver meget klogere på dig selv. Fordi du bliver tvunget til at reflektere over det, du laver. Få det til at give mening. Målrette det. Jamen, juhuuuu – mine blogindlæg har hjulpet mig meget.

Der er nemlig også det ved det, at de råd, vi giver andre – giver vi i virkeligheden til os selv. Så når du blogger om noget, der optager dig, er det helt sikkert fordi, du selv går og tumler med, hvordan du skal løse et eller andet. Og vupti – du har løsningen i din blog.

Hvad er din undskyldning så for ikke at blogge?

  1. At ingen alligevel vil læse dine blogindlæg? Og hvad så? Det er ikke det vigtigste! Omvendt er jeg sikker på, du vil blive overrasket over, hvor mange du kan nå!
  2. At du skriver så uforståeligt, at ingen vil forstå dine blogindlæg, selv om de læser dem? Så video-blog i stedet! Det virker, selv så uprofessionelt og simpelt som i eksemplet her – men selvfølgelig også i mere klippetekniske avancerede udgaver som i eksemplet her. Du skal bare have dig et videokamera og måske lidt undervisning i at brænde igennem på skærmen af hende her
  3. At du ikke har “systemet” til det? Så kontakt fx dem her og få lavet en simpel blog, der er let at redigere
  4. At du ikke ved, hvad du skal blogge om? Så kontakt mig på info@linedahl.dk og få fx 10 vinkler på dit budskab og 10 gode råd om at blogge (eller saml 4-10 andre og lad os holde en workshop om det)
  5. (Jeg er så forelsket i at blogge, at jeg ikke kan komme i tanke om flere, men smid en kommentar, hvis du har stof til undskyldning nr. 5 osv.)
Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Går det godt, har du sikkert ikke succes

Kender du til at have travlt, arbejde hårdt, give dig selv 110 % i løbet af dagen og tvinge 10 mere ud, når børnene sover? Så har du sikkert ikke succes. Succes er nemlig ikke, at det går godt. Men at du har det godt.

Jeg ved ikke, hvornår du har det godt. Men du kan mærke det. Mest i kroppen (kan du aldrig det, så stop omgående med at læse og ring 112). I de seneste uger har jeg – helt ærligt – kunne mærke i hver af mine 167 cm, at jeg ikke har det godt … fordi jeg kæmper med at være min egen flaskehals.

For bare et halvt år siden havde jeg taget mig sammen. Knoklet igennem. Puttet børnene lige efter børnehave, hvad ved jeg – bare for at nå det hele og ikke svigte. Andre end mig selv. I dag gik jeg i Spa i stedet.

Masser af sunde snacks. Massage. Dampbad. Fodbad. Koldt bad. Varmt bad. Bare bad. Og luksus-frokost som afslutning. Som tjeneren sagde – kommer du der helt alene? Ja, svarede jeg – jeg trænger til at få min mad i ro og fred (med fare for at lyde som nissen på loftet).

For ro og fred er præcis hvad der skal til for at få idéer til at lande og udvikles, finde løsninger og genvinde overblikket. Om jeg havde tid til at tage en dag ud? Ikke i følge kalenderen. Men jeg gjorde det alligevel. Og det er jeg fandme stolt af (hvilket OGSÅ giver energi, så jeg alligevel når det, jeg skal og finder en løsning på flaskehalsen).

Hvornår har du sidst prioriteret din to be liste højere end din to do liste?

PS Tak til Millionøsemetoden for at give mig de indsigter

Dine ideér er forudsigelige

Hvis du har det som de fleste (selvstændige og iværksættere) får du masser af idéer. Og hvis du har det som de fleste er dine idéer forudsigelige. Uanset hvor vilde vores idéer er, bliver vi nemlig oftest i det, vi kender, når det handler om at manifestere dem.

Tag mig som eksempel. Jeg elsker at skrive. Og jeg har ganske rigtigt en tendens til at manifestere mine idéer som noget på skrift. Bøger. E-bøger. Blogindlæg. Facebook statusmeldinger. Nyhedsmails.

Eller tag markedsføringsguru Seth Godin, der stadig ærgrer sig over, at han manifesterede sin idé om at bruge computeren som opslagsværktøj i form af en bog, “Smiley Dictionary: Cool things to do with your keyboard”. På samme tidspunkt manifesterede andre nemlig en tilsvarende idé i form af et website, “Jerry and David’s Guide to the World Wide Web” – senere kendt som Yahoo.

Seth Godins forklaring? “I was running a book business and every opportunity I saw looked like a book opportunity”.

Hvad arbejder du med? Og hvilke muligheder ser du for dine idéer? Min pointe, at du selvfølgelig skal arbejde inden for dit felt. Men du skal manifestere din idé gennem det medie, der spreder dit budskab bedst muligt.

PS
Et medie kan være en sang, en lydbog, et radioprogram, en dans, en tegneserie, en event, en teaterforestilling, en video … flere forslag modtages med kyshånd! Skriv en kommentar!

Sætter du pris på dig selv?

Du skal huske at sætte pris på dig selv. Uden dig ville du intet have. Uden dig ville verden gå glip af en masse. Du er meget værd! Hvor meget er op til dig.

Det hænger sådan sammen, at jo skarpere du bliver på, hvad du har at tilbyde, jo mere bliver det værd. For dig selv. Og for andre. Med andre ord: Det er en udfordring at finde frem til, hvor meget du er værd. Men det er nødvendigt, hvis du vil sælge det, du tilbyder.

I fredags underviste jeg sammen med Mette Hertzman og Tore Vesterby på “Working Brunch – workshops for sultne selvstændige” i den smertefrie prissætning. For den findes.

Hemmeligheden bag den er at fokusere på den værdi, du skaber. Ikke den tid, du bruger. At fokusere på at sammensætte nogle pakker med det, du tilbyder, så du kan tage en samlet pris, der med garanti er højere – og vil blive accepteret som højere, fordi du synliggør, hvad det er, du skaber.

Så hvad vil du skabe? Hvad brænder du for? Hvad vil give mening i dit (arbejds)liv? Vær ambitiøs omkring det. Husk, som selvstændig bestemmer du selv, hvilke opgaver du vil arbejde med – og hvilke kunder, du vil tiltrække. Du kan mere, end du tror! Og du vil blive overrasket over, hvor meget det er værd … også for dig selv.

“Succes is getting what you want. Happiness is wanting what you get”
Ingrid Bergman

Det er din forbandende pligt at sælge!

Hvis du har det dårligt med at sælge det, du skal tjene penge på, har du en opgave: Få det godt med det. Hurtigst muligt. Måske indebærer det, at du skal sælge noget andet. Måske skal du bare justere din opfattelse af “salg”.

For hvad er salg egentlig? At gi’ den som Sælge-Helge og proppe ting og holdninger ned i halsen på alle, der har munden på klem? Nej. Hvis det er din opfattelse af salg, kan jeg godt forstå, du har det dårligt med at sælge. Tænk på salg sådan her i stedet:

Salg er at have noget på hjertet.
Salg er at brænde for at dele noget.
Salg er at imødekomme et behov.
Salg er at gøre noget godt for andre.

Får du det ikke allerede bedre med at sælge? Hvis du forsøger at tjene penge på noget, du brænder for, er min påstand, at andre automatisk vil brænde for at få fingre i det. Din begejstring smitter nemlig. Omvendt sælger du ingenting, hvis du ikke er begejstret for det, du tilbyder. Og så skulle du måske skifte varerne på hylden ud. Spørg derfor dig selv:

Hvad har du på hjertet?
Hvad brænder du for at dele?
Hvilke behov imødekommer du?
Hvordan kan du gøre noget godt for andre?

Er dine svar bare nogenlunde skarpe, vil de fleste sige, du har en enestående mulighed for at skabe en god forretning. Men det har du ikke. Jeg har nemlig taget en sætning til mig fra min lydbog “Tribes”, som jeg hører i bilen:

“There is no such thing as opportunities, there’s only obligations”

Derfor skal du vise, hvem du er

Super Bedst er løbet ind i problemer af kød og blod. Desværre bliver problemerne ikke løst af kød og blod. Kæden kører lige nu en undskyld-kampagne, der efter min mening har ringe effekt af en eneste grund.

Det er ikke fordi, Super Bedst indrømmer sine fejl.
Det er ikke fordi, Super Bedst undskyld ikke er velbegrundet.
Det er ikke fordi, Super Bedst kontrol-tiltag ikke er velbeskrevne.
Det er fordi, det er Super Bedst, der gør det.

For hvem er Super Bedst? Hvem er det, jeg kan holde op på det, kæden lover i undskyld-kampagnen? Hvem er det, jeg skal være tryg ved, når jeg handler kød i Super Bedst?

Man kan diskutere, om det ville have hjulpet, hvis kædens administrerende direktør havde underskrevet undskyld-kampagnen og dermed stillet en personlig garanti – som han gør, når han udtaler sig om situationen på tv her.

Efter min mening ville undskyld-kampagnen have virket meget bedre, hvis annoncerne var indrykket i lokalaviserne og underskrevet af slagtermesteren i min lokale Super Bedst. En mand i øjenhøjde og frem for alt: En mand i butikken, hvor jeg handler. Ham stoler jeg på, han er af kød og blod.

I mit sidste blogindlæg skrev jeg, at en af fordelene ved at du driver en lille virksomhed er, at du er til at regne med – fordi du er af kød og blod og kan vise, hvad du står for uden at tage hensyn til corporate retningslinjer.

Det betyder, at du taler som en person, vi andre kan forholde os til. Og det er nu engang sådan, at vi stoler mest på folk som os selv. Og mindre på brands og højtrangerende direktører. Så vis, hvem du er!

Act small. Think big.

Hvad vil du være, når du bliver lille?

Hvis du har (gen)set “Flid, fedt og snyd” med Gotha Andersen på Ramasjang, DR’s nye børnekanal, har du måske som jeg noteret dig den herres kloge ord:
Bliv til noget stort, mens du er lille!

Selv om det er 25 år siden, Gotha gik bort, er hans ord spot on i dag. Lige præcis NU har du nemlig som selvstændig historiske muligheder for at blive til noget stort, mens du er lille.

Hvorfor? Fordi du er indbegrebet af det mest eftertragtede på markedet:

  1. Du kan omstille dig lynhurtigt – præcis som markedet gør
  2. Du kender dine kunder – fordi du selv svarer mails, opkald og kommentarer på din blog eller dine indlæg i de sociale medier
  3. Du er til at regne med – fordi du er af kød og blod og kan vise, hvad du står for uden at tage hensyn til corporate retningslinjer

For nu bare at nævne tre (ud af mange!) fordele, der gør det lettere for dig at blive til noget stort, mens du er lille.

Ligger du inde med flere fordele, ville jeg blive glad, hvis du ville dele dem med mig og andre ved at kommentere indlægget her! Gør du ikke, så tænd for Gotha …

Nogen er bedre end andre

“Jeg har jo andet at tage mig til”! Sådan lød ekspedientens svar, da en kunde i et unavngivet supermarked, hvor jeg netop har stået i kø, spurgte, om der kunne blive åbnet en kasse mere.

Pointen her er ikke at hænge supermarkedernes service ud, men at understrege den udfordring, de fleste mindre virksomheder står overfor:

Hvem skal vi pleje – de kunder, der allerede står i kø efter vores fremragende kompetencer? Eller dem, der kommer, når der også er kø til køen … og derfor ikke kan komme til med det samme?

Mit råd er, at du skal pleje de bedste af dine kunder først. Så er det ligegyldigt, hvilken kø, de står i. Det kræver, at du ved, hvad du vil og vælger – og tiltrækker – dine kunder på den baggrund.

Det skal til ekspedientens forsvar siges, at der blev åbnet en kasse mere … omend modvilligt. Men den mulighed har mange mindre virksomheder ikke. Så hvis du har prøvet at være din egen flaskehals, hvilke kunder valgte du så?

Posted 29-01-2010 af Line Dahl | no comments
Kategorier:
Tip til hvad der gør dig bemærkelsesværdig

Vil du være bemærkelsesværdig, er første skridt at præcisere, hvad det er for et ønske, du opfylder hos dine kunder. Netop dét kan være svært at se selv. Derfor er mit bedste tip: Spørg dine kunder!

Måske behøver du ikke engang ringe op og spørge dem. Ligger du inde med udtalelser fra kunder (eller andre), du har arbejdet sammen med, har du garanteret allerede svaret.

Kig referencerne igennem og se, hvad det er, kunden mener, du gjorde på netop din måde for ham eller hende. Svaret er der (det er jo formålet med en reference), om ikke i direkte vendinger, så mellem linjerne.

Jeg ville ønske, jeg havde fået det råd, da jeg stod overfor at skulle bemærke mig. Det var en lang rejse rundt om kommunikation, markedsføring, kreative koncepter, boost din business osv. osv. osv., før jeg endelig landede på, at jeg hjælper mine kunder med at sprede deres budskab med succes.

And guess what? Da jeg læste mine referencer igennem senere, opdagede jeg, at flere direkte havde skrevet, at jeg havde hjulpet dem med deres … budskab (se selv her). Hurra. For det er da dejligt at være enig med sine kunder om, hvad de får.

Hvad får dine kunder hos dig?

Er du bemærkelsesværdig?

Det er ret langhåret at forklare … Nu er du nok ikke lige i målgruppen … Det, jeg laver, ved ingen hvad er, så … Jeg er Personal Business Developer … Har du hørt dig selv svare noget i den stil, når andre har spurgt til, hvad du laver? Så læs videre.

Hverken lange forklaringer eller lange titler sælger dig, når det handler om det, du tilbyder dine kunder. Her har du behov for at være bemærkelsesværdig. At være bemærkelsesværdig er det samme som at være så interessant, at andre vil give dig en bemærkning med på vejen. Meget enkelt.

Derfor: Find ind til kernen i det, du kan – og fortæl det på en præcis og interessant måde, når andre spørger til dig. Så ved andre nemlig præcis, hvordan de skal anbefale dig til dem, de kender.

Om det er svært at finde ind til kernen? Ja. Først skal alle standard-svarerne ryddes af vejen. Så skal du tvinge dig selv til at se på din forretning udefra: Hvad er det for et problem (eller udfordring som det hedder på politisk korrekt dansk), du løser for dine kunder?

Laver jeg f.eks. kreative koncepter for mine kunder? Ja. Men samtidig nej – for rigtig mange ved ikke, hvad et kreativt koncept er, og oplever det derfor heller ikke som et problem, at de ikke har et! Hjælper jeg i stedet mine kunder med at sprede deres budskab med succes? Ja! For rigtig mange ser det som et problem, at de selv ved, hvad de tilbyder, men ikke ved, hvordan de skal få budskabet ud til deres målgruppe.

Held og lykke med at blive bemærkelsesværdig (går du i stå, inviterer jeg snart til workshoppen “Sådan bliver du bemærkelsesværdig”)

Mine favorit-bemærkelsesværdige:

Ben&Jerry’s, som laver is på deres helt egen måde i stedet for at ligne alle andre isproducenter og deres is
Swedish hasbeens, der skaber sko med stil og historie
Barokko, som ikke bare er endnu en online brugskunstbutik, med et univers af
100 % barok stil
China Experience, et rejsebureau der specialiserer sig i erhvervsrejser til Kina og ikke bare ture til Østen
Tandlæge K, som jeg en dag skal have ordnet tænder hos, fordi den er bemærkelsesværdig klinik-fri
Millionøsemetoden, fordi to ret spirituelle damer her har omformuleret deres evner til det, alle drømmer om – flere penge og mere tid

Del gerne dine bemærkelsesværdige favoritter med andre ved at skrive en kommentar her!

Flere indlæg « Forrige side - Næste side »