“Jeg har jo andet at tage mig til”! Sådan lød ekspedientens svar, da
en kunde i et unavngivet supermarked, hvor jeg netop har stået i kø,
spurgte, om der kunne blive åbnet en kasse mere.
Pointen her er ikke at hænge supermarkedernes service ud, men at
understrege den udfordring, de fleste mindre virksomheder står overfor:
Hvem skal vi pleje – de kunder, der allerede står i kø efter vores
fremragende kompetencer? Eller dem, der kommer, når der også er kø til
køen … og derfor ikke kan komme til med det samme?
Mit råd er, at du skal pleje de bedste af dine kunder først. Så er
det ligegyldigt, hvilken kø, de står i. Det kræver, at du ved, hvad du
vil og vælger – og tiltrækker – dine kunder på den baggrund.
Det skal til ekspedientens forsvar siges, at der blev åbnet
en kasse mere … omend modvilligt. Men den mulighed har mange mindre
virksomheder ikke. Så hvis du har prøvet at være din egen flaskehals,
hvilke kunder valgte du så?