Har du en forretning, markedsfører du dig hele tiden. Hvad enten du
vil det eller ej. Du markedsfører dig, når du siger ja til noget. Og når
du siger nej. Du markedsfører dig, når du laver en faktura. Og når du
ikke gør. Du markedsfører dig, når du sender dine kunder julekort. Og
når du ikke gør.
Det betyder ikke, at det ene er bedre end det andet. Det betyder
bare, at du skal være klar over, at det, du ikke gør, også har
en betydning. Jeg har for eksempel ikke sendt julekort til mine kunder i
år. Jeg har tænkt over det. Og også over hvorfor jeg ikke gør det.
Jeg synes, man skal gøre det bemærkelsesværdigt, når man gør noget.
Som da vi på min forhenværende arbejdsplads, Uncle Grey, en jul sendte alle kunder
sådan et spil, man bruger om sommeren i haven. Pointen var, at kunderne
aldrig fik det, de spurgte efter – de fik noget meget mere kreativt hos
os. Det var værd at bemærke. Eller da et udenlandsk kreativt bureau for
en del år siden sendte en julehilsen i form af en plastikpose med vand,
en gulerod og et par knapper. Mon ikke alle modtagerene bemærkede
kreativiteten?
Hvid du har sendt et standardkort eller skal til det, så husk at den
slags har det med at drukne i mængden. Brug i stedet julehilsenen (eller
en hvilken som helst anden hilsen i årets løb) til endnu engang at
sprede det, der er dit budskab. Tænk ud af jule-kassen. Skab en ny
tradition. Drevet af lyst – ikke pligt.
Det bringer mig tilbage til, hvorfor jeg ikke sender julehilsener i
år. Jeg har lyst, men ikke fundet tiden til at udtænke det
bemærkelsesværdige. Så hellere vente til efter jul. Dybest set handler
det at sende hilsener jo om at ønske sine kunder det bedste – og det er
da dejligt at gøre på et hvilket som helst tidspunkt af året!
Indtil da: God jul med eller uden kort.