I mange brancher er mennesker vigtigere end teknik. Heldigvis. For
det burde gøre en forskel at få fat i et menneske med smil i stemmen og
ægte forståelse for ens problem – modsat for eksempel en hjerteløs
søgemaskine. Det gør det bare ikke, når man ringer 118.
I søndags brugte jeg adskillige minutter til en takst, jeg ikke tør
tænke over, på at hive nummeret til det lokale pizzaria ud af damen, der
svarede, da jeg trykkede 118.
Det var ikke sådan, at hun slet ikke kom frem til noget. Da jeg
irriteret spurgte, hvad det præcis var, jeg betalte så mange penge for,
når jeg ringede til 118, svarede hun i roligt tempo (måske var hun på
minut-provision?), at nummeret til pizzariaet var hemmeligt, og at det
jo ikke var TDCs skyld.
Hvor mange take away steder med hemmeligt nummer kender du?
Jeg afbrød opkaldet, ringede i stedet min mand op, der fandt sin
computer, googlede pizzariaet og gav mig nummeret – på under et halvt
minut.
Vil tjenester som 118 leve ret meget længere? Nej. Den slags lever af
mennesker uden computere og mobiltelefoner. Og en sjælden gang af
julefrokost-trætte mennesker som mig på vej efter pizza.
Baserer du din forretning på menneskelig service, skal den ikke
konkurrere med for eksempel onkel Google. Hvis nu TDCs nummeroplysning
hjalp mig med at finde nummeret på “det pizzeria i Espergærde og omegn,
som flest brugere anbefaler i december” kunne der være chance for
overlevelse … og så alligevel nej. Det ville fungere bedre online.
Drop 118. Hvis du mangler argumenter, så prøv hvor hurtigt du kan
finde “det hemmelige nummer” på La Strada i Humlebæk.