At Facebook er en tidsrøver, hører jeg ofte. Men i min verden er
Facebook et af de sociale medier, der også kan hjælpe dig
professionelt – til at opbygge tillid, skabe relationer og træde i
karakter.
Facebook er nemlig kun
sladder med vennerne, deling af skøre videoer og ligegyldige quizzer,
hvis du kun bruger
mediet til den slags.
Vælger du at bruge Facebook (og andre sociale medier) professionelt,
kan mediet også hjælpe dig på vej professionelt. Du kan f.eks. skrive om
det, der interesserer dig fagligt. Linke til og uploade faglige
features. Møde din målgruppe og blive venner med folk, du ikke kender
personligt. Blandt andet.
Faktum er jo, at hvis du f.eks. er freelance grafiker eller sælger
dine egne smykker, så har du ikke nødvendigvis en masse penge til
markedsføring. Derfor kan du bruge Facebook til at vise, hvem du er, og
hvad du kan.
Og du kan gøre det, uden at det koster dig andet end din tid (og evt.
en smule sparring på, hvordan du griber din professionelle profil an).
Til gengæld bliver din tid – med tiden – omsat til relationer og tillid
(social cash).
Så er Facebook en tidsrøver? Det er op til dig.