på Amino

Statistik

Denne profil blev set 14 gange i løbet af de sidste 30 dage.
 

Mit Amino Netværk

 

Virksomheder jeg følger

MikkelBuhelt følger endnu ingen virksomheder på Amino Bizz

 

Gode Feeds

MikkelBuhelt anbefaler disse feeds
 
Profil

MikkelBuhelt  Amino Ekspert

1  Indlæg
17  Point



   Min biografi
MikkelBuhelt har ikke skrevet noget om sig selv.
   Skæve facts om mig
MikkelBuhelt har ikke skrevet skæve facts om sig selv.
   Nyheder
  • 28-11-2019
  • LinkedIn overgiver sig: Nu er det OK at vise følelser

    At bruge emojis på sociale medier er jo ikke nogen ny ting. Undtagen hvis vi taler om LinkedIn, som altid har været lidt stivbenet 

    Forleden faldt jeg dog på LinkedIn over et indlæg fra abonnementsekspert og investor Andreas Dirksen. Det var spækket med emojis. Endda mange forskellige slags. Hvad havde han egentlig gang i?

    Af bar nysgerrighed interviewede jeg ham om, hvorfor og hvordan han bruger emojis. Svarene får du lidt længere nede i teksten.

    Indtil videre må man bare konstatere, at noget må han have gjort rigtigt. Han er nemlig gået fra 4.000 til 16.000 følgere på bare 14 måneder.

    Andreas og jeg blev desuden enige om at spørge vores følgere om, hvad de synes om emojis på LinkedIn. 

    Og du synes emojis er upassende og fjollede, så er rundspørgens konklusioner nok heller ikke så morsomme for dig:

    81% bruger ofte eller sommetider emojis i deres opslag på LinkedIn. 52% bruger mest smileys og thumbs ups, mens 31% bruger mange forskellige emojis.

    Okay, det er meget nemt kritisere vores rundspørge, som kun er baseret på svar fra 43 personer. Og det var heller ikke noget tilfældigt udsnit af LinkedIns brugere.

    Men hvis du laver et reality check og kigger aktivt efter emojis på LinkedIn, vil du hurtigt opdage, at stadigt flere bruger de små billedtegn.

    Så selvom bålet måske er mindre end tallene indikerer, er der stadig en kraftig røg. Og med den kreativitet, der florerer på andre sociale medier, vil flere og flere nok også bruge emojis på LinkedIn i fremtiden.

    Derfor har vi det lidt svært med de små tegn

    Det svære ved at bruge emojis er for det første, at du stort set kun kan lave glade og sure smileys på et almindeligt computertastatur. Dog er det nemmere på mobilen.

    For det andet kan emojis betegnes som et selvstændigt sprog, og hvordan får man lige de små billedtegn flettet det ind mellem almindelige bogstaver? Det kræver jo lidt erfaring både at indsætte og afkode de små tegn.

    Det sværeste er for nogen dog, at emojis udtrykker følelser. Uha, uha. Og så på LinkedIn. Dels er mange mennesker ikke specielt glade for at vise følelser i fuld offentlighed. Eller vant til det i forretningsverden.

    Og mange af os har taget lange uddannelser, hvor det skrevne ord og ikke sådan nogen fjollede tegn havde magten.

    Man skriver jo heller ikke sit speciale med wingdings, vel?

    Så hvad skal vi med det pjat? Det vil jeg lade Andreas Dirksen svare på. Han har trods alt brugt billedsproget i et stykke tid:

    Jeg får rigtigt meget respons på de opslag, jeg laver og understøtter altid mine tekster med noget visuelt såsom emojis og billeder. Det skaber både variation, gør teksten let at læse, og jeg kan udtrykke mine følelser og begejstring overfor læserne 👏😀 De skal kunne mærke mennesket bag. Det er for kedeligt kun at bruge tekst.

    Andreas er meget bevidst om, hvornår han bruger emojis, og han synes heller ikke, man skal overdrive brugen:

    Det er jo ikke alle, der bryder sig om at bruge emojis, eller som har en målgruppe, der er klar til det. Jeg er selv den blå kundetype, som godt vil se vækst og succes. Og det er også den type, jeg kommunikerer til. Så jeg bruger for eksempel raketter og pokaler og vækstkurver, der går opad 📈

    Og jeg viser passion og begejstring med glade smileys, flammer og den slags. Det er ting, jeg selv bliver begejstret over. Og så bruger jeg funktionelle emojis såsom pile. Men det skal selvfølgelig heller ikke overdrives.

    Til gengæld ville jeg aldrig lave lyserøde karameller eller noget. Det falder helt ved siden af 🙈 Brugen af emojis skal altid passe til mine budskaber.

    Laver selv sine opslag

    Andreas Dirksen har opbygget og solgt to abonnementsforretninger, rådgiver virksomheder i at få succes med deres abonnementsforretning, er investor i seks virksomheder og har netop udgivet en bog om, hvordan man skaber en succesfuld abonnementsforretning, som blev udsolgt på to dage.

    Selvom han snildt har råd til at få et bureau til at hjælpe sig, laver han alligevel alle indlæg selv og finder selv billeder og emojis:

    Jeg synes, det er vigtigt at lave det hele selv, så folk kan mærke personen bag. Ellers bliver resultatet heller ikke lige så godt, siger han.

    For er der noget, der er vigtigt, når man som ham arbejder med abonnementsforretninger, så er det at skabe relationer til kunder og følgere. Og det er han en sand mester til.

    For nylig lancerede han en konkurrence ved hjælp af to posts på LinkedIn, hvor han selvfølgelig brugte mange emojis. De to posts gav hver 45.000 visninger og førte til 700 tilmeldinger. Og der var ikke en eneste negativ kommentar i kommentarfeltet til de to posts.

    Selvom jeg er jyde, putter jeg ikke med tingene og fortæller gerne, at jeg har haft succes. Men vigtigst af alt vil jeg også rigtigt gerne hjælpe andre til at opnå succes med deres forretning. Det er det, der driver mig 🤩

    -------

    Emoji er japansk og betyder billede-tegn og er blevet anvendt på mobiltelefoner i Japan siden 1997 og siden 2010 i resten af verden, hvor de blev en del af mange flere mobile styresystemer.

    Den første dokumenterede brug af en smiley ”:-)” menes dog allerede at være sket på et message board på Carnegie Mellon University i 1982.

    ------- 

    🔹 Emojis anvendt i denne tekst er valgt og indsat af Andreas Dirksen 🔹

   Gæstebog
Ingen har endnu skrevet i MikkelBuhelt's Gæstebog