Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om kommunikation, forretningsudvikling og salg i små virksomheder.

Hvad er det telefonsælgere så tit gør forkert? Og hvordan kan du let booke møder, som skaber omsætning for dig?

Skrevet af:
15. september 2016 | 1.240 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Mikkel Buhelt fra PressOffice

Ekspertblogger på Amino om kommunikation, forretningsudvikling og salg i små virksomheder.

Har du overvejet, hvor hårdt det må være at være som telemarketingmedarbejder, som skal sælge telefon- eller avisabonnementer?

Sådan gider du ikke sælge dine ydelser, vel?

Når telesælgere ringer op til en virksomhed, indleder de som regel med at stille nogle spørgsmål, som ingen gider at svare på. Personligt prøver jeg bare at få dem ud af røret så kvikt som muligt.
 
De stakkels telemarketingfolk bliver afvist dagen lang.
 
Det er også den afvisning, jeg har frygtet, når jeg har skullet booke møder for at få nye kunder.
 
Men jeg har fundet opskriften på, hvordan man skaber en behagelig samtale, der fører til mange møder og opgaver. Og hvor det ikke gør ondt, hvis man får et nej.
 
Opskriften kommer her:
 
Når jeg er blevet stillet igennem til direktøren eller marketingchefen og kort har præsenteret mig selv, så fortæller jeg straks, hvorfor jeg kontakter dem.
 
Den tager vi lige igen med store bogstaver: JEG STARTER MED AT GØRE DET HELT KLART, HVORFOR JEG RINGER. I modsætning til de irriterende telemarketingfolk, som STILLER ET HAV AF SPØRGSMÅL om mine præferencer?”
 
Mit script starter sådan her:
 
Goddag, du taler med Mikkel Buhelt fra PressOffice. Jeg er PR-rådgiver. Jeg ringer, fordi jeg gerne vil mødes med Jer. Jeg vil gerne holde et inspirationsmøde og vise eksempler på, hvordan virksomheder, som ligner jeres, er kommet i Børsen, Berlingske, Jyllands-Posten, Computerworld, TV og radio. Jeg har også nogle eksempler på, hvordan man skriver bedre nyhedsbreve og case stories og hjemmesider.
 
Så inden for 1-2 minutter forstår vedkommende i den anden ende af røret, at jeg ringer, fordi jeg gerne vil mødes og vise en stribe eksempler på veludført PR-arbejde, som de kan lade sig inspirere af.
 
Bemærk lige igen:
 
Jeg starter ikke med at stille en masse spørgsmål, sådan som mange telesælgere har for vane.
 
De skal ikke gætte sig til, hvorfor jeg ringer.
 
Jeg tilbyder dem noget gratis (i mit tilfælde tilbyder jeg inspiration til PR og markedsføring).
 
En interessant detalje er, at alle der siger ja til et inspirationsmøde også godt er klar over, at det er et salgsmøde.
 
Så folk vil gerne lytte og købe noget, hvis du har noget interessant med i tasken og pakker det interessant ind. For de ser dig ikke som en sælger men som en der kan hjælpe dem med at komme i gang.
 
Du skal altså ikke præsentere dig selv som en sælger men som en hjælper.

Og du skal tilbyde noget konkret, som ikke kræver noget aktivt af dem – andet end at servere kaffe på deres kontor.
 
Tænk hvis du var samarit på Roskilde Festivalen og spurgte folk, om de havde brug for et plaster, et par ørepropper eller en klat solcreme. Hvis de siger ja, er det fordi de har et behov. Og du hjælper dem. Det svarer til at booke et møde. (Og hvis det var en salgssituation kunne du tilbyde dem at signe op på et nyhedsbrev eller købe et abonnement på førstehjælpsartikler.)

Og nogle vil sige nej, fordi de ikke har behovet eller har travlt med at komme videre til en koncert.

Afvisningen er jo aldrig personlig, medmindre du er et fjols at høre på. Det er jo bare ikke alle folk, der har brug for plaster, ørepropper eller råd om solcreme. Eller har brug for at vide mere om PR eller hvad du nu tilbyder. Eller har tid til at tale med dig lige nu.
 
Men mange gider godt at snakke med dig. Og en del af dem kan blive dine kommende kunder. Det er som regel bare et spørgsmål om at spørge nok personer.

Nogle gange skal man ringe til to for at få et møde. Andre gange er tallet ti. Men hvad gør det, hvis du kan skabe en levedygtig forretning for din virksomhed, hvor du ikke skal sidde og vente på, at telefonen ringer men selv kan skabe din succes?

Det synes jeg er fedt!

Vedhæftning: telefonsalg.jpg

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Om denne blog


Få besked når Mikkel skriver


Mikkel Buhelt

Mikkel Buhelt har siden 2006 været selvstændig PR-rådgiver med enkeltmandsvirksomheden PressOffice

Inden da var han otte år på PR-bureau og er uddannet i både Public Relations og økonomi og har i sine unge år arbejdet som erhvervs- og sportsjournalist.

Mikkel er specialiseret i at skabe medieomtale og skrive nyhedsbreve, content og case stories for især it-, videns- og byggevirksomheder med btb-kunder.

Desuden har han et godt blik for salg og markedsføring og har siden 2008 haft et fem mand stort advisory board, som har hjulpet med at udvikle PressOffice.

Mikkel vil her på bloggen især skrive om kommunikation, forretningsudvikling og salg i små virksomheder.


Mikkel på Twitter

Hvis du vil have besked når Mikkel og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg så klik her:

 


Seneste kommentarer