Mit navn er Jan Ivan Hansen.
Jeg er cand.scient. i biologi-kemi og arbejder som gymnasielærer, og har gjort det i over 30 år. Jeg underviser i biologi, kemi og bioteknologi samt studieteknik/husketeknik (mnemoteknik).
Jeg giver alle mine elever på min skole et grundkursus i effektive studieteknikker. De elever som arbejder korrekt, systematisk og vedholdende med studieteknikkerne siger, at de klart er blevet bedre til at studere og lære.
Jeg har oprettet en "lille butik", hvor jeg i min fritid udbyder foredrag, workshops og kurser i effektive (hukommelsesforstærkende) studieteknikker. Min målgruppe er skoler, lærere, elever, kursister og studerende som vil blive bedre til at lære. Hvorfor denne nebengesjæft til gymnasielærerjobbet?
SVAR:
Reformpædagogikken smed barnet ud med badevandet i opgøret med Den Sorte Skole. Resultatet er en på rigtig mange punkter bedre skole. MEN for få elever og studerende ved NU hvordan man bedst arbejder med stoffet, så det lagres i langtidshukommelsen. Glemmer du hurtigt det lærte, så er tiden til dels spildt!
Sammenhængen imellem hukommelse og læring er delvist ignoreret i den danske pædagogiske forståelse og forskning. Hukommelsesforstærkende metoder udgør ikke en tilstrækkelig del af lærernes uddannelse eller lærebøgerne. Elever og studerende er derfor ofte overladt til at bruge selvopfundne og mindre effektive metoder, når pensummet skal indlæres - fx genlæsning, skrive-bogen-af, sidste øjebliks terperi samt understregning af svar/vigtige ting i teksten. Samtidigt er stoftrængslen og mængden af læringsmål i fagene stor ift. timetallet. Resultatet er ofte overfladisk læring og glemsel.
Jeg har, siden 2007, brugt en betragtelig del af min fritid på at sætte mig ind i de mnemorerings- (huske-) og studiemetoder, som indlæringspsykologien kan dokumentere er effektive. Jeg har skrevet bøger om emnet, sammen med biologen og videnskabsjournalisten Ole G. Terney. Bøgerne har særlig fokus på faget kemi, men metoderne kan overføres til mange fag.
Metoderne er ingen trylleformular, men kræver indsats og vedholdenhed - GNIST, som psykologen Angela Duckworth kalder det. Men kombineres metoderne med samarbejde og venlig konkurrence motiveres indlæringen yderligere. Husketeknik er desuden kreativt og sjovt.
Se mere information på min webside, https://jan-ivans-studieteknikskole.webnode.dk/