Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et skole- og uddannelsessystem med en til dels forfejlet læringstænkning!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Dec 21
Indlæg ialt: 2
Fra  Jan Ivans Studieteknikskole Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Når en håndværker skal bygge et solidt hus, så starter håndværkeren med at lave et solidt fundament, som kan bære den konstruktion, der skal sættes oven på fundamentet. Håndværkeren laver ikke en stor, flot tagkonstruktion oven på et skrøbeligt fundament. Huset vil slå revner og i værste fald styrte sammen.

Hvad gør så de "håndværkere", som er ansvarlige for konstruktionen af læringstænkningen i vores skole- og uddannelsessystem? De tænker, at fundamentet ("hukommelsesbaserede basiskundskaber") ikke er så vigtigt, men har for meget fokus på den flotte tagkonstruktion ("højere læringsaktiviteter"). Hvad vil det sige?

SVAR:
* Fokus er for meget på højere læringsaktiviteter som fx innovation, tværfaglige temauger og projektarbejde - altså den flotte tagkonstruktion.
* Fundamentet, som udgøres af de solide basiskundskaber - som fx være god til at læse, regne, skrive, have gode sprogkundskaber og et solidt kendskab til naturvidenskab og matematik, det vakler for ofte alvorligt. Et fundament som også skal være rimeligt på plads for fx at tage en erhvervsuddannelse, da disse også indeholder mange boglige elementer. Fx skal en tømrer kunne en hel del basal regning og matematik. Et fundament der er primært baseret på at have lagret en masse viden, kunnen og forståelse i LANGTIDSHUKOMMELSEN.
* Der kan ikke laves højere læringsaktiviteter med kvalitet uden at fundamentet er på plads!

Man taler meget om, at livslang læring er en nødvendighed på det moderne arbejdsmarked. Problemet er to ting. 1) Ny læring bygger på det gamle fundament, og hvis det er skrøbeligt, vil den nye læring halte alvorligt. 2) Meget få undervisere/lærere i Danmark bliver uddannet i de studieteknikker og metoder, som indlæringspsykologien kan dokumentere er mest effektive. Hvorfor sådanne teknikker og metoder ikke bliver overgivet til elever/kursister og studerende, der derfor er overladt til at opfinde deres egne teknikker/metoder, der - som hovedregel - ikke er optimale. Årsagen til denne ulykke skal nok søges i "opgøret med Den Sorte Skole", som smed barnet ud med badevandet. "Barnet" er erkendelsen af, at det ikke giver mening at tale om læring uden systematisk at inddrage hukommelsen i tænkningen.

Jeg har siden 2007 brugt en betragtelig del af min fritid på at sætte mig ind i mange af de metoder og teknikker, som indlæringspsykologien kan dokumentere er mest effektive.
En del af metoderne søger jeg at give videre til mine gymnasieelever på min skole. Med vekslende held - da der ikke findes trylleformularer eller lette løsninger. - Og så har de elever, som ikke er indstillet på eller har energi til at yde den nødvendige indsats, meldt sig ud af kampen.

Jeg har oprettet et en-mands-firma, hvor jeg udbyder foredrag, workshops og kurser i disse effektive studieteknikker og metoder.

Læring er selvfølgelig en kompleks størrelse. Det ved jeg godt efter over 30 år som gymnasie-, hf- og VUC-lærer. Komplekse ting er man nødt til at forsimple - for at gøre dem håndterbare og nemmere at HUSKE.
Forudsætningerne for effektiv læring kan koges ned til "OVE Repeterer" eller "OVER" princippet:

O = Opmærksomhed
V = Vilje
E = Erindringssystemer
R = Repetition

Mvh. Jan Ivan Hansen
cand.scient. i biologi-kemi
Underviser i kemi, biologi, bioteknologi samt studieteknik og husketeknik (mnemoteknik)
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)