Jeg sidder og afprøver Dinero. Når jeg skal bruge det rigtigt til at bogføre mine salg, har jeg en række eksisterende faktura-kopier, der skal ind i systemet. Da jeg jo ikke skal lave nye fakturaer, regner jeg med at jeg skal benytte finansbilag (øvrige bilag) i stedet.
Det drejer sig om varesalg, så jeg vælger konto "1000-Salg af varer" og modkonto "6800-Bank". Jeg angiver beløbet negativt, da jeg vil kreditere konto 1000, og debitere konto 6800. Lad os sige kr. -5000.
Når jeg så går ud på "Overblik"-siden med den fine graf, kan jeg rigtignok se at jeg har en indtægt på 5000 kr. Men går jeg ind på Regnskab->Rapporter->Resultatopgørelse, så er omsætning, og dermed dækningsbidrag, og dermed periodens resultat negativt.
Hvis jeg i finansbilaget angiver beløbet positivt bliver der som forventeligt rapporteret en udgift på kr. 5000 på Overblik, og perioderesultatet bliver positivt. Men jeg synes jo de begge skulle være positive.
Hvad gør jeg galt?
Jeg er ikke nogen ørn til regnskab - det er bl.a. derfor jeg ville prøve Dinero
mvh Anders
Hej Anders,
For at få dine gamle data med over skal du bruge åbningsbalancen, som ligger under "Indstillinger" -> "Regnskabsindstillinger" og klik så på "Mere.." ud fra dit regnskabsår og vælg "Redigér åbningsbalance".
Dinero - Danmarks nemmeste regnskabsprogram - Få en gratis konto på dinero.dk
Hej David,
Jeg har vist ikke udtrykt mig præcist nok. Det drejer sig ikke om åbningsbalance - det er et spørgsmål om hvordan et enkelt finansbilag påvirker mit regnskab.
Kort sagt: Når jeg laver et finansbilag på at jeg sælger noget og sætter kr. 5000 i banken, så kan jeg på "overblik" siden se den som en indtægt, men på Regnskab->Rapporter->Resultatopgøreslse bliver min omsætning og resultat negativt.
Mit spørgsmål går på, om denne observation er forventelig.
Jeg starter et regnskabsår fra scratch, bare for at teste, så der er kun det ene bilag i systemet.
Ja, den er god nok. Hvis jeg omsætter for 5.000,00 kr., så vil min konto "1000 - Salg af varer/ydelser m/moms" være i minus "-5.000,00". Det skyldes at jeg har solgt noget fra kontoen, og dermed er der mindre på kontoen (det gælder også selvom du sælger tid). Kontoen "6300 - Debitorer, ubetalte fakturaer" er tilgengæld nu med plus "5.000,00".
Hej igen, David,
Jeg er med på det du skriver, med at den ene konto er negativ og modkontoen er positiv.
MEN på siden "Regnskab->Rapporter->Resultatopgøreslse" bliver min omsætning og dermed resultat negativ. Det er jeg ikke med på?
Hej igen,
Har du mulighed for at sende dit ID (det tal som står oppe i url´en) til support@dinero.dk? Så kan vi lige logge ind på din konto og se hvad du mener, det er nok nemmest. :)
OK, mit id er 11793.
Der er p.t. kun det ene finansbilag i systemet. Det er en indtægt, den figurerer korrekt nok på overblik-siden, men går jeg ind på Resultatopgørelse er mit resultat negativt.
Hej
Kan dette ikke skyldes, at salg bliver bogført som en kreditpost hvilket er helt korrekt. Men nogle regnskabsprogrammer kan opsættes på to forskellige måder, når det kommer til resultatopgørelsen. Når man som revisor ser på resultatopgørelsen, vil vi helst have at indtægter står med minus, da dette er en kreditpost og hermed en indtægt. Nogle regnskabsprogrammen giver mulighed for at man kan ændre dette således, at indtægter bliver konverteret om i resultatopgørelsen, så de her vises med et plus fortegn ????
Hej Libergreen,
Tak for dit svar. som jeg lige skal være helt sikker på at jeg forstår. Vil det sige, at:
1: Det er helt normalt med en resultatopgørelse, hvor bundlinjen, "Periodens Resultat", står som kr. -100.000 hvis jeg har et overskud på 100.000?
2: Man kan gøre begge dele, dvs. det modsatte er også i orden?
Hej.
Hos revisor kører resultatopgørelsen normalt med et -. Men som jeg plejer at sige til mine kunder, så kik på omsætning, hvis den står med minus og bundresultat også gør - så er det en god ting.
Hvis din omsætning står med plus men resultatet står med - , så har dinero noget at kigge på.
Beklager at jeg ikke kan svare bedre en dette.
Mvh Laila