Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 5 ud af 24 (231 indlæg)
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten, -jeg kan godt forstå din fustration over en lavere indtjening, men jeg ser det nu ikke kun som en udfordring for vores branche alene. Det er jo allesteder at udsalget starter tidligere og tidligere.. I et svagt Smile øjeblik slog jeg ikke om, da der var reklamer på tv2 og så dermed at Synoptik havde 50% på alle varer i alle deres forretninger. De har også mærkevarer, som andre brillebutikker forhandler.. Hvad mon de nu gør ??? Og det samme gælder Elgiganten og hele elektronik branchen.

Det kan godt være at leverandørerne fastsætter de vejl. udsalgspriser, men der står ikke noget om hvornår man må starte udsalg.. Og, som jeg ser det, så er tendensen generelt, at udsalget starter tidligere og tidligere og dette er ikke et nyt fænomen. Det er mange år siden at man kunne sige at udsalget startede d. 20 Januar. Om jeg så syntes om denne tendens eller ej, er jo et andet spørgsmål :) men jeg har valgt at være en del af gamet, og så må jeg hellere følge med hvis ikke toget vil køre mig af sporet...Om jeg kan overleve det, er et andet godt spørgsmål, som jeg kun kan håbe og arbejde hårdt på at kunne...

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:44

Hvis man kigger på eks. Elgiganten - så er den store forskel vel at de har planlagt deres julesalg et halvt år i forvejen. De har nøje regnet ud at hvis de sælger det og det til indkøbspris, så vil kunden nok også købe det og det. Og på den måde tjener de penge. Ved at planlægge og lægge strategier.

Det som sker i børnetøjsbranchen lige nu er at folk går i panik. Det tager en time at sætte hele shoppen ned i pris. Og hvis man ikke har tid til at tænke sig ordentligt om inden man springer ud i det - ja, så kan det jo gå grueligt galt. Lad os antage at børnetøjsbranchen lavede planlægning et halvt år i forvejen for julen. Så kunne man sætte 5% udvalgte specielle varer ned i pris som et godt tilbud - eller lave kalender låger med et supergodt tilbud hver dag. På den måde ville kunderne højst sandsynligt putte noget mere i kurven samtidig (medmindre man har gratis fragt -så kan det jo også være morsomt at modtage en lille pakke hver dag).

Dermed ville man højst sandsynligt tjene mere på sine varer end man gør når man bare sælger ud.

Det hele handler derfor kun om panik - der er ikke en af de børnetøjsshops som har rabat hele december som har planlagt dette på forhånd og ser det som en supergod strategi. Det er helt sikkert!

Får man en god forretning af at gå i panik??? Det tror jeg ikke.... Hvis alle havde ladet de første shops som gik i panik være - så havde det været en ganske dejlig december måned :·)

Mange hilsener Helle 

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 08:59

Glemte lige et lille simpelt (rundt regnet) regnestykke:

Du sælger varer for 100.000 kr. til 30%.

Du har givet 50.000 kr. for varen.

Dit overskud er 20.000 kr.

Du sælger ikke så meget de næste par uger - kunderne har købt!

Det kostede dig 30.000 kr. at sælge med rabatten.

Disse penge kunne være brugt på markedsføring.... lad os bare antage at google adwords koster 1 kr. pr. klik. Det ville have givet dig 30.000 besøgende. Lad os sige at bare 1 ud af 100 køber (er meget lavt sat). Det giver så 300 bestillinger. Hvis gennemsnitsordren ligger på 600 kr. er det et salg på 180.000 kr. til vejl. udsalgspris. Dit overskud er så (minus markedsføring) ca. 60.000 kr.

Normalen ville nok være 2-3 salg pr. 100 besøgende hvis du har en ok shop. 

Derudover har du skabt en masse nye bekendtskaber til din shop... som forhåbentlig handler igen en anden god gang :·)

Det var så bare lige en simpel tanke skåret ud i pap...

Mange hilsener Helle 

Tilmeldt 9. Nov 06
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 09:30

Hmm personligt foretrækker jeg en god dialog parterne imellem - uanset holdninger.

Martin Thorborg - du er jo involveret i Trendybaby - hvad er din holdning til tingene?

God dag.

Med venlig hilsen Bettina www.Styledelux.com

Fra UK
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 09:57

House of kids:

Glemte lige et lille simpelt (rundt regnet) regnestykke:

Du sælger varer for 100.000 kr. til 30%.

Du har givet 50.000 kr. for varen.

Dit overskud er 20.000 kr.

Du sælger ikke så meget de næste par uger - kunderne har købt!

Det kostede dig 30.000 kr. at sælge med rabatten.

Sagt i al venlighed, saa mener jeg at dit regnestykke grundlaeggende er forkert.  Du starter ud med at sige at "Du saelger vaerer for 100.000"
Hvem har fortalt dig at de varer er 100k vaerd? Er det den vejl. udsalgspris? Hvis de 100k virkeligt var den reelle vaerdi (dvs. det som markedet var rede til at betale for dem) saa var der jo ingen grund til at saette dem ned for at faa dem solgt.
Hvis nu at producenternes vejledende priser pludseligt blev 30% hoejere, ville det saa betyde at vaerdien af varene ville stige 30% - nej vel?

Samtidigt mener jeg ikke du kan adskille markedsfoering og udsalg, det er to sider af samme sag - blot et spoergsmaal om allokering af ressourcer. 

:)
D

www.onapp.com

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 10:15

Ja, de 100.000 kr. er vejl. udsalgspris - det som i hvert fald leverandørerne vurderer at varen er værd. Måske varerne ikke er det værd lige nu - men mon ikke de bliver det på sigt. Man kan jo - som forhandler - håbe på at leverandørerne vågner op, og lader være med at kaste flere varer ud online, end dem som der reelt er kunder til. Måske de skulle satse noget mere på udlandet, i stedet for at forvente at der kan være et kæmpe salg i lille Danmark. Vi bevæger os selv langsomt udenlands - netop for at undgå at blive for afhængige af de danske kunder.

Noget andet er om man har en fornuftig tilgang til det at lave et budget. Lad os sige at 5 er max salg og 1 er laveste salg - så ser vores budget for dette halvår sådan her ud:

august: 4

september: 5

oktober: 4

november: 3

December: 2  (er nu blevet til 1)

Det er sådan salget bevæger sig - det nytter jo ikke noget at sætte alle måneder på 4 eller 5 - så er det klart at det giver anledning til panik før lukketid..... 

Mange hilsener Helle 

Tilmeldt 3. Oct 07
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:58

Mikkel deMib Svendsen:

Hvis du ønsker at bekæmpe den fri prisdannelsen og antimonopollovgivning har du ikke brug for hån, men medlidenhed :)
- Det er som sagt et temmelig naivt projekt

Hej Mikkel

Jeg ville da gerne bekæmpe de frie markedskræfter, og skovle penge hjem, køre i stor BMW og bo på strandvejen..... og så vågnede jeg op Surprise... Selvfølgelig kan jeg ikke styre markedet, men min pointe med denne tråd var oprindeligt også hvad der egentlig foregik på markedet, hvilke markedsmekanismer der er igang i øjeblikket. Som tråden har udviklet sig, kan jeg godt se at jeg muligvis har været snævertsynet og at situationen muligvis er uungåelig.... det er jeg nu ikke bange for at indrømme.... men hvad har du gjort dig af konstruktive tanker da dit søgemaskinemarked stod i samme situation?

Jeg vil give Helle ret i at producenterne bærer en del af ansvaret, og de er nødt til at værne bedre om deres "Brands" og sikre at de forbliver mere end bare en stangvare. De har dog det problem at de ikke kan styre hvilke fysiske butikker der åbner webshops.

Lad os få nogen gode råd på bordet fra dem der har været møllen igennem... Hvordan har i skilt jer ud fra mængden og sikret fremtiden for jeres forretning...

Mange hilsner, Carsten

Børnetøj og udklædningstøj - http://dk.rosaogridderen.com

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 12:15

Jeg har fulgt hele denne debat, og jeg syned at rigtig mange gode og brugbare synspunkter er kommet frem.

En ting synes jeg dog mange overser (og det er bare mine egne små tanker, der ligger ingen handelshøjskoleteorier bag, så ret mig gerne hvis jeg tager fejl): Det være udbuddet det regulerer priserne. Hvis folk sælger ud til kostpris, må det jo være fordi de ikke kan sælge det til en højere pris. Nogle vil evt. sige, at det er fordi konkurrenterne gør det, og at man så er nød til at følge med. Men det mener jeg ikke holder. Konkurrenterne har jo kun x antal varer og når de er solgt til kostpris, kan du jo sælge dine varer til de normale pris. Hvis, og kun hvis, efterspørgslen er til stede selvfølgelig. Hvis udbuddet er større end efterspørgslen, er det vel logisk, at kunderne køber varerne det billigste sted indtil. Og det er det jeg mener man skal gå ind og vurdere, inden man beslutter sig for om man hoppe med på vognen.

Til gengæld er jeg helt sikker på, at det falder tilbage på producenterne. For det første fordi dem der har solgt størstedelen af en kollektion på udsalg uden fortjeneste nok ikke køber ind i samme mængder næste gang. For det andet fordi dem der holder prisen (og ser det samme tøj til halv pris alle andre steder), heller ikke køber stort ind næste gang. Hvis en producent vil have høje priser (eller høj eksklusivitet), er de nød til at begrænse tilstrømningen af deres varer til markedet så det passer til efterspørgslen.

Min egen filosofi er iøvrigt den, at jeg hellere vil bruge mine penge på at reklamere end at sænke priserne. Min erfaring er, at kunderne ikke vægter prisen så højt som nogle vil gøre det til. I startet troede jeg også, at hvis bare man var billigere end de andre så kom kunderne automatisk. Jeg fokuserede enormt på prisen og havde en lav indtjening (men det gjorde egentlig ikke så meget, det var jo mest for sjov). Jeg frygtede at kunderne ville flygte hvis jeg hævede priserne, men det er ikke sket. Jeg har sat priserne på et fornuftigt niveau og det har ikke kunnet mærkes negativt på salget, det er ligefør jeg vil sige tvætimod. Vi sælger måske lidt færre enheder, men med større avance giver det øget overskud.

Til de rigtigt interesserede, var der engang i Norge et eksperiment med biodynamiske landmænd og forbrugere. De blev sat sammen og skulle derefter aftale hvad produkterne skulle koste så det var fair for alle parter. Egentlig en meget fornuftigt tilgang til det at drive forretning. Man ser lidt det samme på enkelte restauranter, Radioheads nye album osv. hvor folk betaler hvad de mener varen er værd. Jeg tvivler på at man kunne lave det samme med et par bukser (dvs. sige til kunden at de skal betale hvad de finder rimeligt), men man kunne jo prøve.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 12:50

enandenvej.dk:

Det være udbuddet det regulerer priserne.

/martin

Ja, udbud OG efterspørgsel.

enandenvej.dk:

Konkurrenterne har jo kun x antal varer og når de er solgt til kostpris, kan du jo sælge dine varer til de normale pris.
Og det er det jeg mener man skal gå ind og vurdere, inden man beslutter sig for om man hoppe med på vognen.

/martin

Desværre nej. For der dukker hele tiden nye op, som ikke har undersøgt markedet.

Det er HER filmen knækker. Hvis de vidste, hvad de gik ind i med åbne øjne, så ville de aldrig gøre det. Men det ved de ikke.

Venlig hilsen, Christian

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:35
Effektiv Markedsføring:

enandenvej.dk:

Det være udbuddet det regulerer priserne.

/martin

Ja, udbud OG efterspørgsel.

Du har ret, det var også det jeg mente, dvs. forholdet mellem udbud og efterspørgsel.

Effektiv Markedsføring:

enandenvej.dk:

Konkurrenterne har jo kun x antal varer og når de er solgt til kostpris, kan du jo sælge dine varer til de normale pris.
Og det er det jeg mener man skal gå ind og vurdere, inden man beslutter sig for om man hoppe med på vognen.

/martin

Desværre nej. For der dukker hele tiden nye op, som ikke har undersøgt markedet.

Det er HER filmen knækker. Hvis de vidste, hvad de gik ind i med åbne øjne, så ville de aldrig gøre det. Men det ved de ikke.

Du har ret igen, men på et eller andet tidspunkt MÅ det stoppe. Det giver ingen mening, at man konkurrerer mod først den ene tabsgivende butik, og når den lukker står der en anden klar til at fortsætte med sasmme priser og en ny pengepung. Selv producenterne, der ellers kan sprøjte deres kollektioner ud til højre og venstre må kunnne se at det ikke går i længden bare at sælge løs, når varene aldrig når ud til forbrugerne. Det ender nok med at mange forhandlere er nød til at sige til producenterne, at de ikke ønsker handle med dem mere, da de kan se at den og den butik konsekvent sælger til kostprisen og derfor tager fortjenesten fra resten af branchen. I bund og grund har man vel ikke lyst til at sælge en vare, hvis man ved at fortjenesten er presset for lavt ned. Så vælger man en anden.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Side 5 ud af 24 (231 indlæg)