Carsten, -jeg kan godt forstå din fustration over en lavere indtjening, men jeg ser det nu ikke kun som en udfordring for vores branche alene. Det er jo allesteder at udsalget starter tidligere og tidligere.. I et svagt Det kan godt være at leverandørerne fastsætter de vejl. udsalgspriser, men der står ikke noget om hvornår man må starte udsalg.. Og, som jeg ser det, så er tendensen generelt, at udsalget starter tidligere og tidligere og dette er ikke et nyt fænomen. Det er mange år siden at man kunne sige at udsalget startede d. 20 Januar. Om jeg så syntes om denne tendens eller ej, er jo et andet spørgsmål :) men jeg har valgt at være en del af gamet, og så må jeg hellere følge med hvis ikke toget vil køre mig af sporet...Om jeg kan overleve det, er et andet godt spørgsmål, som jeg kun kan håbe og arbejde hårdt på at kunne... |
Hvis man kigger på eks. Elgiganten - så er den store forskel vel at de har planlagt deres julesalg et halvt år i forvejen. De har nøje regnet ud at hvis de sælger det og det til indkøbspris, så vil kunden nok også købe det og det. Og på den måde tjener de penge. Ved at planlægge og lægge strategier.
Det som sker i børnetøjsbranchen lige nu er at folk går i panik. Det tager en time at sætte hele shoppen ned i pris. Og hvis man ikke har tid til at tænke sig ordentligt om inden man springer ud i det - ja, så kan det jo gå grueligt galt. Lad os antage at børnetøjsbranchen lavede planlægning et halvt år i forvejen for julen. Så kunne man sætte 5% udvalgte specielle varer ned i pris som et godt tilbud - eller lave kalender låger med et supergodt tilbud hver dag. På den måde ville kunderne højst sandsynligt putte noget mere i kurven samtidig (medmindre man har gratis fragt -så kan det jo også være morsomt at modtage en lille pakke hver dag).
Dermed ville man højst sandsynligt tjene mere på sine varer end man gør når man bare sælger ud.
Det hele handler derfor kun om panik - der er ikke en af de børnetøjsshops som har rabat hele december som har planlagt dette på forhånd og ser det som en supergod strategi. Det er helt sikkert!
Får man en god
forretning af at gå i panik??? Det tror jeg ikke.... Hvis alle havde
ladet de første shops som gik i panik være - så havde det været en
ganske dejlig december måned :·)
Mange hilsener Helle