Hej Alle
Det er en rigtig spændende diskussion det her, men først og fremmest vil jeg da fortælle at jeg er medindehaver af Rosa og Ridderen. Vi er primært på det norske marked, men det der sker på det danske marked smitter af på det norske, så derfor er det interessant for os hvad der sker herhjemme.
Ditlev's indlæg har uhyre interessante perspektiver, men de er nok lidt for radikale i den form til dette traditionelt styrede marked..... men ideerne vil da muligvis kunne bruges i andre og mindre revolutionerende former.
Jeg forstår godt at mange går ind for den frie konkurrence for den sikrer at forbrugeren får de mest konkurrencedygtige priser, men samtidig kan den være ekstrem svær at tjene penge på når der er mange spillere på markedet. Selvfølgelig regulerer markedet sig med tiden ind til et rimeligt niveau, men i den tid skal man arbejde rø... ud af bukserne for ikke at tabe for mange penge eller markedsandele..
Det er let nok at kigge på andres markeder og sige at det er fedt nok med fri konkurrence, men som en spiller på banen er det ikke fedt konstant at få hevet bukserne op om ørene når dommeren ikke kigger. Det giver hverken en god eller underholdende kamp 
Jeg skulle jo nødigt få ørene i maskinen for at nævne noget om konkurrenceforvridende aftaler, men hvorfor er det så forbudt at holde fast i de vejledende udsalgspriser....?? (nu får jeg vist ballade). De er baseret på producenterne viden om værdien af deres varer og tilfældigvis levner de en smule så forretningerne har mulighed for at tjene penge.
Der er nok ingen tvivl om at markedet er i udvikling, og en super ting der kunne komme ud af denne tråd er ideer fra andre. Dem som har været igennem den store konkurrence-vride-maskine og kommet succesfuldt ud på den anden side, hvordan differentierede de sig på markedet??
Det må vist være nok fra min side lige nu, så nu vil jeg læne mig tilbage og vente på de drag over nakken der sikker kommer.
Fortsat god aften, Carsten