Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 1 ud af 24 (231 indlæg)
Tilmeldt 3. Oct 07
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Som medindehaver af en internetbutik med børnetøj, sidder jeg med en undren over hvad det er der sker for de danske webshops.

Det virker som om der er en kollektiv forståelse for at sparke udsalget igang allerede, og rigtig mange butikker tilbyder derfor masser af rabat lige nu. Det er her at min undren kommer ind i billedet, for hvorfor er det at webshops gerne vil gå gennem julesalget uden at få fuld fortjeneste. Enkelte tilbyder kun rabat i nogle dage, men hvorfor skulle kunderne vende tilbage derefter og give fuld pris igen, når udsalget kun er 1½ måned væk.

Det er både store og små butikker der har meldt sig i kapløbet om kundernes gunst ...... men hvorfor ??? Nogle skifter selvfølgelig mærker ud og vil derfor gerne af med dem hurtigt og giver derfor rabat, men er det disse ringe der nu breder sig i andedammen og er ved at vælte ænderne??

I min verden gælder det om at vænne kunderne til at de skal give fuld pris for varerne, og hvis de er heldige er der lidt rester tilbage til udsalget i februar eller august (ikke november og maj)... men kun de sørgelige rester. Dette tager tid, og selvom mange butikker følger dette mønster er denne jul et stort skridt tilbage?

For at feje for egen dør først, så stopper vi samarbejdet med et enkelt mærke, og vil gerne have det væk nu til -25% nu frem for til -30-40% i januar/februar.

Da jeg ved at der er mange shopejere af børnetøj på Amino, kunne jeg godt tænke mig at høre ..... Hvad er jeres begrundelse for at sparke udsalget  igang på nettet allerede?

Mange hilsner Carsten

Børnetøj og udklædningstøj - http://dk.rosaogridderen.com

Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 09:24

Hej

Jeg har godt nok ikke en shop med børnetøj, men tænker at jeres segment er totalt fyldt med udbydere af de samme mærker. Måske er det tidlige udsalg et tegn på desperation...

Med hvad er det du lægger op til? En fælles aftale om hvornår man skal sætte gang i udsalg???

Ønsker dig et rigtigt flot julesalg, trods udsalg og desperate konkurrenter.

Hilsen

Finn

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 11:29

I et af mine interviews med Helle fra House of Kids, fortæller hun at julehandlen faktisk ikke er den bedste periode i en webshop... det kan måske være en af grundene til at man smører lidt ekstra på i rabatterne...

men det er måske ikke dine egne erfaringer !?

Tilmeldt 19. Nov 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 11:47

Jamen det som Brian skriver, Helle siger og hvad Carsten har obseveret er vel, at der ikke laves betydlige penge på børnetøj i Jule månederne, og derfor sker der vel nogle "mærkelige" udsalgs episoder idenfor Baby/Børnetøj i December måned??............ Men opskriften er vel så, at man kombinere dette med ..... ja, gæt, legetøj og atter legetøj.... Har kendskab til en temmelig sund webshop med baby/børnetøj, som har eksisteret i knap et år..... men gæt hvad der sker op til jul? En del af deres kendte baby/børnetøjs mærker er med til at"skaffe" trafik ind i butikken, men det der bliver lagt i kurven er legetøj, og tilbehør.

Tilmeldt 3. Oct 07
Skrevet kl. 14:19

Selvfølgelig er omsætning i julemånederne ikke verdens bedste, men de potentielle kunder har de store tegnedrenge fremme, så jeg tror ikke at man vinder meget på bundlinien ved at sætte priserne ned og lave et førudsalg. Du sælger måske 40% mere, men tjener måske kun 10% mere.

Der er også meget desperation i markedet, og der foregår også et udskillelsesløb, hvor mange vil gå konkurs inden for ½-1 år, og kun dem med et bundsolid egenkapital kommer med på den anden side. Der vil dog sikkert være nye som kommer til, men som jeg ser det er det de større og mere etablerede butikker som sætter dagsordenen og de nye små følger med.

Det jeg ser som risikoen, er hvis denne tendens fortsætter, så bliver kunderne vant til at de altid kan få 25-30% rabat hvis de bare shopper nok rundt, og det er der ikke meget forretning i for nogen.

Det er naturligvis ulovligt at lave konkurrenceforvridende aftaler, men hvis de største spillere på markedet med 80% af markedet kunne lave en gentlemans agreement om hvordan spillereglerne skal være, således at alle har en sund forretning af konkurrere med, så ville der være mange rabatkroner som kom på bundlinien istedet for til kunderne. Jeg ved godt at den holding sikkert vil støde nogen, men jeg går ud fra alle selvstændige iværksættere har en vision om at tjene penge, og ikke bruge 70 timer om ugen på at forære produkter væk.

Lidt flere tanker herfra, men lad mig endelig høre flere kommentarer. Jeg synes det er en spændende diskussion som også må have ligheder til mange andre markeder.

Mange hilsner Carsten

Fra Glostrup
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 21:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Velkommen til Fuldkommen Konkurrence Geeked

Det der i mange år bare har været et begreb i teoribøgerne er ved at være en realitet på internettet.

De fem antagelser

1. Produktet er homogent
  2. Forbrugeren har fuld information om markedet
  3. Mængden hvortil de langsigtede omkostninger når deres minimum er lille i forhold til branchens totale output
  4. Alle virksomheder er pristagere
  5. Fri adgang til markedet

Mon ikke børnetøj-på-nettet-branchen kan sætte flueben ud for de fem punkter?

Fra Glostrup
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 21:22

Glemte lige at fortælle, at på et marked med fuldkommen konkurrence, vil der blive ved med at starte vriksomheder, indtil indtjeningen er = 0

Fra København
Tilmeldt 6. Dec 07
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 23:56

Hej Stenhøj

Jeg har lavet en del markedsføring for netop webshops der sælger børnetøj.
Jeg kan garantere dig at der er en ekstrem konkurrence blandt børnetøjsforhandlere på nettet. Især blandt webshop ejere. Hvilket jeg næsten må gå ud fra du ved, når du selv ejer en af forretningerne Smile 

Det er selvfølgelig en af de faktorer der spiller ind, når du observerer at børnetøjsforhandlere på nettet, sætter deres priser meget ned i tide og utide.

Men som der også bliver nævnt i indlægget over dette, så er det altså internettet der er tale om her. Alt er billigere på nettet, det er simpelt at starte en forretning op og man kan gøre det på forholdsvist kort tid, men det er vel også bare ensbetydende med at langt flere gør det, end hvis det ikke var så ligetil.

Min personlige mening og overbevisning er at jeg ikke tror på du kommer særlig langt med den holdning du har, med at det gælder om at vænne kunderne til at de skal betale fuld pris for varerne. Jeg kan godt forstå dig, men hverken på nettet eller i den virkelig verden, er det sådan. Forbrugere, er og bliver forbrugere. Kan de få præcis den samme vare 30% billigere et andet sted end hvor de først har spottet varen, jamen så vælger de oftest nok den billige. Og da det nu er muligt via nettet at sælge varer så billigt, så vil det blive ved med at være således.

Sad faktisk lige idag og læste lidt på en nyhed fra i sommers, hvor det anslåes at inden år 2010 vil mindst 10% af detailhandlen være rykket over på nettet. På baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Men god weekend.. min hjerne-energi er ved at være brugt op Smile

Vh Joel 

Tilmeldt 3. Oct 07
Skrevet kl. 21:58

Hej igen

Jeg er fuldstændig enig at konkurrencen er ekstrem hård, og som Søren nævner er det tæt på at være "Fuldkommen konkurrence", men at dette skulle resultere i at indtjeningen ultimativt ender med 0 er jeg ikke helt enig i.

Udbud følger efterspørgsel, og i den nuværende situation på markedet er udbudet større end efterspørgslen og derfor falder priserne. Det øjeblik at udbudet matcher efterspørgslen er det fordi kunderne vil betale hvad varen koster, men tjener butikken ikke penge på dette, vil den lukke og så er efterspørgslen større end udbudet og prisen stiger.

Fuldkommen konkurrence i min verden er når kunderne køber en vare til den "rigtige pris" og butikkerne samtidig sælger til den "rigtige pris". Butikkerne sælger varer så længe de tjener penge eller har en forventning om det....(ellers er de da håbløse købmænd).

Mht. til at vænne kunderne til at betale fuld skrue for en vare, så er jeg sikker på at det kan lade sig gøre, men det kræver at de seriøse udbydere følger nogenlunde de samme spilleregler. Forbrugerne vil naturligvis søge mod den billigste, hvilke jeg også altid selv gør, men koster varen det samme alle vegne, vil jeg stadig købe varen, men vælge den forretning jeg mener er mest seriøs eller har fået andres anbefalinger.

Jeg er udemærket godt klar over at det i praksis kræver noget der ligner aftalt spil, og sikkert er umuligt, men min pointe med denne tråd var netop at høre hvad det er der foregår på markedet. Få flere udbydere med i tråden, og høre hvad deres bevæggrunde er for at sætte gang i udsalget i november.

Rigtig god weekend til alle, Carsten

Fra UK
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 367
Fra  OnApp.com Skrevet kl. 01:45

Stenhøj:

(...)Mht. til at vænne kunderne til at betale fuld skrue for en vare, så er jeg sikker på at det kan lade sig gøre, men det kræver at de seriøse udbydere følger nogenlunde de samme spilleregler. Forbrugerne vil naturligvis søge mod den billigste, hvilke jeg også altid selv gør, men koster varen det samme alle vegne, vil jeg stadig købe varen, men vælge den forretning jeg mener er mest seriøs eller har fået andres anbefalinger.

Jeg er udemærket godt klar over at det i praksis kræver noget der ligner aftalt spil, og sikkert er umuligt, men min pointe med denne tråd var netop at høre hvad det er der foregår på markedet. Få flere udbydere med i tråden, og høre hvad deres bevæggrunde er for at sætte gang i udsalget i november.

Ja da, hvis alle aftalte at sælge til samme pris ville det da være noget nemmere at være forretningsdrivende, og surt at være forbruger - men du er klar over at det er ulovligt bare at diskutere den slags, ikk?

www.onapp.com

Side 1 ud af 24 (231 indlæg)