Hej Stenhøj Når du gerne vil diskutere emnet synes jeg det ville være rart at du skrev hvilken netshop du ejer? Det giver et bedre billede for os andre at vide hvem vi snakker med :·) Der er flere årsager til at folk sælger med rabat i følge min mening: - der er vel 20 gange så mange varer på nettet indenfor børnetøj end der er kunder til at købe. Her ser jeg at leverandørerne har en del af ansvaret. De har troet at der var et meget større marked end der er. De har solgt til alt for mange - og det resulterer nu i at folk går i panik fordi de har for mange varer. - Mange netshopejere har ikke styr på statistikken og deres salg. Når jeg kigger på vores statistik for de sidste tre sæsoner danner der sig et tydeligt billede: Højsæson er når de nye varer vælter ind - her er et super salg i et par måneder og derefter går statistikken støt nedad. Her mener jeg at man som butiksejer er nødt til at se på hvad man kan forvente af salg hver måned. December måned er faktisk vores dårligste måned mht. salg af børnetøj. Derfor har jeg ingen forventninger til et godt salg og derfor går jeg ikke i panik - men tager det stille og roligt - for alt er som forventet. Det samme gælder halvdelen af maj og halvdelen af juni - der er bare stille... kunderne venter på udsalget! Her mener jeg at man kan lære en masse ved at kigge sine statistikker efter, lave et fornuftigt »forecast« på den sæson man går i møde. - Mange har problemer med kreditten. Har man ikke enten en rigtig god bank, en god egenkapital eller har satset hus og hjem - ja, så har man et problem i sæsonens sidste måneder inden udsalget starter. Det er aldrig rart når kreditten blinker rødt - og her går mange i panik. Husk på at en stor del af dem som starter netshop med børnetøj, tror at det er lutter lagkage og ren idyl. De kan arbejde hjemmefra med et lille lager i kælderen - og det hele er bare så hyggeligt..... lige indtil virkeligheden banker på.... tusindvis af kroner skal ofres på markedsføring for overhovedet at have et salg - og tøjet man har indkøbt skal jo betales til leverandørerne. Alt i alt er vi alt alt alt for mange om budet.... klikker du ind på www.smarteunger.dk vil du finde 343 links under »børnetøj alle aldre« - det er jo grotesk i sig selv. Det er dog alle typer shops som er listet, lige fra brugt børnetøj over hjemmesyet og nyt. Noget som er meget meget svært for mig at forstå er at leverandørerne dagligt bliver kontaktet af nye håbefulde mødre som har planlagt at starte en netshop.... hvor er fornuften henne??? Vi startede før markedet blev overfyldt og derfor er vi veletableret nu - heldigt... skulle jeg derimod vælge branche i dag var børnetøj det SIDSTE jeg ville satse så meget som en flad femmer på :·) Til slut vil jeg sige: Uanset hvad der er lovligt eller ej har man lov til at have en holdning og en personlig mening: Jeg hader alle disse rabatter der kører lige nu - af hjertet - der er INGEN der vinder noget ved det andet end forbrugeren som nyder en priskrig.... I de to et halvt år vi har eksisteret har vi aldrig solgt ud på alle varer i shoppen. For et par uger siden holdte vi så et flyttesalg for at få rykket nogle varer ud af shoppen. Det varede i 4 dage og det har jeg det egentlig fint med. Det er kun den ene gang vi har holdt noget. Og jeg følte egentlig at det var os lovligt undt. Desværre har jeg en fornemmelse af at vi har været med til at sætte gang i priskrigen fordi mange netbutikker gik i panik pga. denne rabat. Jeg tror og håber på at leverandørerne nu ser at de har oversolgt sig selv. Og at konsekvensen er at de stopper med at sælge til så mange netbutikker. Og jeg håber også at de nu har fået øjnene op for at mange af de fysiske butikker også åbner netshop. Dermed er deres mærke pludselig overeksponeret i en sådan grad at det taber sin værdi... Jeg tror også at mange af de fysiske butikker som ikke har netsalg vil købe meget mindre ind af de mærker som er overeksponeret på nettet. De tør ikke satse på varer som sælges ud med rabat midt i sæsonen. Det var lige en lille bid af hvad jeg tror - og min holdning..... jeg får sikkert hug af alle de som tror på den frie konkurrence :·) Men jeg driver nu altså en forretning hvor jeg ikke har tænkt mig at arbejde gratis - sjovt nok, ikke..... Glæder mig til at andre byder ind med deres holdninger og meninger - spændende debat!!!! Mange hilsener Helle |
Jeg vil bare give Søren bifald for at forklare det åbenlyse.
Jeg har været "advisor" på et børnetøjsprojekt for nogle år siden, og det er meget interessant som Danmark fungerede på det område.
I detalihandelen brick/mortar) er markedet lukket og styret af en masse "code of conduct" - krydset med en masse leverandør-dikterede priser (vejl priser). Af totalt besynderlige årsager vælger markedet i stor udstrækning at følge trop og holder priserne oppe. Det er jo også super interessant lige indtil der er én der sætter priserne ned og snupper kunden fra de andre. Desuden er meget få medarbejdere på provision i detailhandelen og få kan "handle" med kunden. Det fastlåser markedet og gør det til den totalt modsatte kontrast af USA, hvor konkurrencen er totalt vild, både imellem butikker og imellem medarbejdere. ALLE er så super-skarpe som de kan være, og det gør det til et virkelig sjovt game derovre.
På Internettet derimod er der flere muligheder for at være vild og skarp - og det glæder mig da meget det du siger sker nu. Jeg er da ked af det på dine vegne, men det er sådan et marked skal fungere under fri konkurrence. Det er nu at fårene skilles fra bukkene - for hvis i kun konkurrerer på de homogene varer - så ender i med at slås på prisen, og det er ikke langtidsholdbart. Det stopper først når avancen er NUL (ref. Sørens indlæg).
Dengang vi gik igang med børnetøjet fik vi ikke et ben til jorden. Vi kunne ikke få samhandelsaftaler med nogen som helst. Det er da åbenbart slut nu :-) Held og lykke med at udtænke din konkurrencefordel i forhold til det homogene marked.
MvhAllan