Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Børnetøjsmarkedet - Hvad sker der ???

Side 2 ud af 24 (231 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stenhøj

Når du gerne vil diskutere emnet synes jeg det ville være rart at du skrev hvilken netshop du ejer? Det giver et bedre billede for os andre at vide hvem vi snakker med :·)

Der er flere årsager til at folk sælger med rabat i følge min mening:

- der er vel 20 gange så mange varer på nettet indenfor børnetøj end der er kunder til at købe. Her ser jeg at leverandørerne har en del af ansvaret. De har troet at der var et meget større marked end der er. De har solgt til alt for mange - og det resulterer nu i at folk går i panik fordi de har for mange varer.

- Mange netshopejere har ikke styr på statistikken og deres salg.  Når jeg kigger på vores statistik for de sidste tre sæsoner danner der sig et tydeligt billede: Højsæson er når de nye varer vælter ind - her er et super salg i et par måneder og derefter går statistikken støt nedad. Her mener jeg at man som butiksejer er nødt til at se på hvad man kan forvente af salg hver måned. December måned er faktisk vores dårligste måned mht. salg af børnetøj. Derfor har jeg ingen forventninger til et godt salg og derfor går jeg ikke i panik - men tager det stille og roligt - for alt er som forventet. Det samme gælder halvdelen af maj og halvdelen af juni - der er bare stille... kunderne venter på udsalget! Her mener jeg at man kan lære en masse ved at kigge sine statistikker efter, lave et fornuftigt »forecast« på den sæson man går i møde.

- Mange har problemer med kreditten. Har man ikke enten en rigtig god bank, en god egenkapital eller har satset hus og hjem - ja, så har man et problem i sæsonens sidste måneder inden udsalget starter. Det er aldrig rart når kreditten blinker rødt - og her går mange i panik. Husk på at en stor del af dem som starter netshop med børnetøj, tror at det er lutter lagkage og ren idyl. De kan arbejde hjemmefra med et lille lager i kælderen - og det hele er bare så hyggeligt..... lige indtil virkeligheden banker på.... tusindvis af kroner skal ofres på markedsføring for overhovedet at have et salg - og tøjet man har indkøbt skal jo betales til leverandørerne.

Alt i alt er vi alt alt alt for mange om budet.... klikker du ind på www.smarteunger.dk vil du finde 343 links under »børnetøj alle aldre« - det er jo grotesk i sig selv. Det er dog alle typer shops som er listet, lige fra brugt børnetøj over hjemmesyet og nyt. Noget som er meget meget svært for mig at forstå er at leverandørerne dagligt bliver kontaktet af nye håbefulde mødre som har planlagt at starte en netshop.... hvor er fornuften henne??? Vi startede før markedet blev overfyldt og derfor er vi veletableret nu - heldigt... skulle jeg derimod vælge branche i dag var børnetøj det SIDSTE jeg ville satse så meget som en flad femmer på :·)

Til slut vil jeg sige: Uanset hvad der er lovligt eller ej har man lov til at have en holdning og en personlig mening: Jeg hader alle disse rabatter der kører lige nu - af hjertet - der er INGEN der vinder noget ved det andet end forbrugeren som nyder en priskrig....

I de to et halvt år vi har eksisteret har vi aldrig solgt ud på alle varer i shoppen. For et par uger siden holdte vi så et flyttesalg for at få rykket nogle varer ud af shoppen. Det varede i 4 dage og det har jeg det egentlig fint med. Det er kun den ene gang vi har holdt noget. Og jeg følte egentlig at det var os lovligt undt. Desværre har jeg en fornemmelse af at vi har været med til at sætte gang i priskrigen fordi mange netbutikker gik i panik pga. denne rabat. 

Jeg tror og håber på at leverandørerne nu ser at de har oversolgt sig selv. Og at konsekvensen er at de stopper med at sælge til så mange netbutikker. Og jeg håber også at de nu har fået øjnene op for at mange af de fysiske butikker også åbner netshop. Dermed er deres mærke pludselig overeksponeret i en sådan grad at det taber sin værdi... Jeg tror også at mange af de fysiske butikker som ikke har netsalg vil købe meget mindre ind af de mærker som er overeksponeret på nettet. De tør ikke satse på varer som sælges ud med rabat midt i sæsonen.

Det var lige en lille bid af hvad jeg tror - og min holdning..... jeg får sikkert hug af alle de som tror på den frie konkurrence :·) Men jeg driver nu altså en forretning hvor jeg ikke har tænkt mig at arbejde gratis - sjovt nok, ikke.....

Glæder mig til at andre byder ind med deres holdninger og meninger - spændende debat!!!!

Mange hilsener Helle 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:03

Jeg vil bare give Søren bifald for at forklare det åbenlyse.

Jeg har været "advisor" på et børnetøjsprojekt for nogle år siden, og det er meget interessant som Danmark fungerede på det område.

I detalihandelen brick/mortar) er markedet lukket og styret af en masse "code of conduct" - krydset med en masse leverandør-dikterede priser (vejl priser). Af totalt besynderlige årsager vælger markedet i stor udstrækning at følge trop og holder priserne oppe. Det er jo også super interessant lige indtil der er én der sætter priserne ned og snupper kunden fra de andre. Desuden er meget få medarbejdere på provision i detailhandelen og få kan "handle" med kunden. Det fastlåser markedet og gør det til den totalt modsatte kontrast af USA, hvor konkurrencen er totalt vild, både imellem butikker og imellem medarbejdere. ALLE er så super-skarpe som de kan være, og det gør det til et virkelig sjovt game derovre.

Internettet derimod er der flere muligheder for at være vild og skarp - og det glæder mig da meget det du siger sker nu. Jeg er da ked af det på dine vegne, men det er sådan et marked skal fungere under fri konkurrence. Det er nu at fårene skilles fra bukkene - for hvis i kun konkurrerer på de homogene varer - så ender i med at slås på prisen, og det er ikke langtidsholdbart. Det stopper først når avancen er NUL (ref. Sørens indlæg).

Dengang vi gik igang med børnetøjet fik vi ikke et ben til jorden. Vi kunne ikke få samhandelsaftaler med nogen som helst. Det er da åbenbart slut nu :-) Held og lykke med at udtænke din konkurrencefordel i forhold til det homogene marked.

MvhAllan

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:32

> Jeg hader alle disse rabatter der kører lige nu - af hjertet - der er INGEN der vinder noget ved det andet end forbrugeren som nyder en priskrig....

Nu er det jo sådan at forbrugerne er i flertal, og således også er dem der bestemmer gennem de politikere de har valgt, hvilke love vi skal have. Og flertallet af befolkningen - ikke bare i Danmark, men i hele den civilicerde verden, ønsker et marked med fri konkurrence og prisdannelse. Det tror jeg ikke der er udsigt til bliver anderledes. Så hvis ikke man som forretningsdrivende kan leve med at der faktisk udøves en fri konkurrence i ens marked, så synes jeg man skal finde på noget andet at lave.

Det der undrer mig mest er, at de fleste vælger strategisk at skubbe sig selv over i et hjørne hvor det hele kommer til at handle om at være billigst. Både praktiske erfaringer og alle de undersøgelkser jeg har set viser at pris kun udgør en lille del af det grundlag folk vælger på. Prisen er ikke altid det vigtigste.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 11:52

Mikkel - ja, jeg kender skam godt lovgivningen :·) men derfor kan det nu godt være irriterende når mange butikker vælger at sælge varer ud til 25-50% af prisen i sæsonen. Og min holdning er blot min helt egen - som person - og sjovt nok er vi jo forskellige alle sammen - dejligt :·) Hvis jeg havde designet B&O (som ofte er i pressen pga dikterede priser) så ville jeg også værne om mit brand.... der er jo ikke noget luksuriøst lækkert over et designer tv som kan købes til halv pris på et garagesalg. Kunne man det rundt omkring ville B&O tabe sin værdi fuldstændigt. Hvor rimeligt er det egentligt overfor ejerne af den virksomhed..... Jeg mener faktisk at loven er for stram for leverandørerne. Det må være enhvers ret at prissætte sit produkt - så længe det er et produkt hvor man altid vil kunne finde noget andet som er billigere. Indenfor tøjbranchen kan man jo så tage i Bilka eller Netto og købe sit tøj der hvis man vil. 

Jeg vil gerne give dig ret i at man skal finde andre veje at konkurrere på - hvis man er interesseret i at være på dette marked om 1 år stadigvæk. Der er så mange udgifter ved at drive en netbutik, at man må lukke hvis man ikke er knivskarp. Det er bestemt ikke en rentabel forretning man får ud af at sælge med så store rabatter som der bliver i øjeblikket. Fårene vil helt sikkert blive skilt ud fra bukkene den kommende tid - vi har egentlig bare gået og ventet på at denne priskrig ville komme.

Personligt satser jeg på den høje service og hurtige korrekte forsendelse. Og hvis vi skal kunne give vores kunder det, er vi nødt til at være 3-4 ansatte på fuld tid som det er nu. Hvis vi skal være så mange er avancen nødt til at være god. Så jeg håber at en stor del af kunderne foretrækker at vi tager telefonen når de ringer, at vi besvarer mails lynhurtigt og at vi eks. kontakter kunden hvis en vare ikke er på lager og tilbyder dem en anden.

En anden måde man kan konkurrerer prismæssigt på er at sætte udvalgte varer ned. Eksempelvis 2-3 varer fra hvert mærke som man måske i forvejen har svært ved at komme af med. På den måde får man solgt ud af nogle varer som måske alligevel ville ligge til udsalget - og man sætter ikke gang i de helt store »spar 30% på alle vores varer hele december« kampagner.

En sjov observation som tilskynder mig til at konkurrere på service fremfor priser, er at vi ikke har haft nedgang i vores salg - og det til trods for at både store som små netbutikker har haft overordentligt fine rabatter i denne måned. Jeg skal ikke kunne sige om vi kunne have solgt mere hvis de ikke havde været der.... jeg tror bare at udsalget til januar ikke bliver helt så godt som normalt - for folk har købt udsalgsvarer på forskud....

Mange hilsener Helle 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:38
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

> Det må være enhvers ret at prissætte sit produkt

Netop! Men det er jo netop det du selv modsiger, når du argumenterer imod at andre end dig giover rabat lige nu, eller når du siger at B&O skal have lov til at diktere hvilken pris MIN butik sælger deres varer til. Næhh, lad os holde fast i det første du siger: "Det må være enhvers ret at prissætte sit produkt ..." Det er det også nu. Det er det modsatte der er ulovligt - at diktere at andre skal holde samme pris som dig.

Og som sagt ser jeg ingen tegn på at monopollovgivningen ændres - tværtimod, er der meget gode grunde til at stramme den yderligere fordi alt for mange virksomheder tænker sog dig: Hvordan kan vi forhindre den fri prisdannelse og diktere priserne. Den slags vil jeg som altid kæmpe hårdt imod, for den fri konkurrence og de frie markeder kan ikke overleve hvis for mange virksomheder slipper afsted med den slags.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:54

Rettelse: Det må være enhvers ret at prissætte sit EGET produkt Jeg modsiger ikke mig selv - havde blot ikke udtrykt det ordentligt.

En lille case til dig Mikkel :·)

Du har brugt dage, nætter og weekender på at designe en tøjkollektion. Du har haft fat i producenter i udlandet, du har kørt landet tyndt for at sælge din kollektion. Din vision var klar fra starten: Din kollektion skulle være af høj kvalitet, gode materialer og den skulle ramme den lidt kræsne målgruppe. Kollektionen bliver produceret og kommer i butikkerne og også online. Efter 2 måneder bliver dit tøj nedsat med 30% overalt på nettet. De første fysiske butikker kontakter dig at de vil aflyse kommende messeaftale fordi de ikke kan sælge dit tøj. Kunderne køber det online til meget nedsat pris. Deres kunder spørger endda i butikken om der er noget galt med tøjet siden folk sælger ud.... Flere fysiske butikker afstår fra at bestille næste kollektion - de tør ikke investere i dit tøj da de ikke kan få en ordentlig avance på det.

Her står du så nu... alt dit arbejde er ødelagt for dine fysiske butikker er nu halvveret. Online butikkerne holder sig også tilbage - for hvem gider at sælge varer man ikke tjener penge på.

Hvis du skulle overholde lovgivningen - hvordan vil du så redde din virksomhed?

Mange hilsener Helle 

Fra Odense C
Tilmeldt 17. Jul 05
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 16:10

Hej Helle

Kan godt se det kan være godt gammeldags træls i sådan en case du opstiller der, men omvendt så skal du jo heller ikke blande dig i, hvordan andre fører deres forretninger. Hvis en butik (web eller fysisk) har lyst til at sælge noget billigt, så skal de da have lov til det. Du kan jo så vælge ikke at sælge til de butikker (uden at være ekspert, så er man vel i sin gode ret til ikke at sælge til hvem som helst). Hvis dit produkt skal være lidt eksklusivt, så skal du måske nøjes med at sælge det til "eksklusive" butikker.

www.onlinebooq.dk - Billigt og brugervenligt booking system. Lad dine kunder selv bestille tid - døgnet rundt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:11

> Hvis du skulle overholde lovgivningen - hvordan vil du så redde din virksomhed?

Jeg ville starte med at lade være med at kaste mig ud i håbløse strategier. Du giver jo selv udtryk for at du kender mekanismerne i din branche ganske godt, så hvorfor arbejde imod dem, frem for med dem. Du er ved at begå samme fejl som har drevet pladebranchen i knæ. Du kan ikke modarbejde den generelle udvikling der er mod mere nethandel, mere gennemsigtighed, global handel og en mere effektiv fri konkurrence. Hvis ikke du kan eller vil indrette dig på det og lære at udnytte det, frem for at se det som et problem, så tror jeg du og andre ligesindede får det meget svært fremover. For der er masser der allerede er gode til at udnytte det.

Hvis jeg skulle drive virksomhed indenfor dit marked lige nu, så ville jeg analysere det meget, meget grundigt. For når der er oppdrud i et marked, og store forandringer er i gang - som nu, så åbner der sig altid nogle lukrative huller. Men det kræver at man kan få øje på dem, og at man gider at udnytte dem. Det kan så godt betyde at man skal til at gøre en masse ting på en helt anden måde end man tidligere gjorde. I en tid med store forandringer er der bonus til dem der gider følge med.

Jeg kender det fra min egen branche - søgemaskinebranchen. Her har jeg utallige gange indenfor de sidste 6-8 år stødt ind i burauer som har opbygget hele deres virksomhed, produkter, services, medarbejderstrukturer osv efter at søgemaskineverden fungerer på en bestemt måde. 6 måneder efter ændrer alt sig så pludselig, og så bliver de skide sure over at hele deres forretning falder på gulvet fra den ene dag til den anden. Men sådan er livet online altså. Jeg nyder det og elsker hele tiden at lave om - andre hader det, og de bør måske overveje at lave noget andet, eller i hvert fald acceptere, at de ikke kommer til at ligge i spidsen af deres felt.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 16:34

Ja, det er sjovere at kæmpe om kunderne ved nye ideer og ved at gå nye veje - her er vi enige :·) og det er jo også dem som vil stå tilbage med gevinsten i sidste ende - fordi de har forstået at tjene penge og ikke forære det hele væk. For forære det hele væk kan alle finde ud af - og det er lige præcis det vi ser nu. Så lad os få noget mere kreativitet i stedet for denne panik der breder sig :·)

Mange hilsener Helle 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

House of kids:
Du har brugt dage, nætter og weekender på at designe en tøjkollektion. Du har haft fat i producenter i udlandet, du har kørt landet tyndt for at sælge din kollektion. Din vision var klar fra starten: Din kollektion skulle være af høj kvalitet, gode materialer og den skulle ramme den lidt kræsne målgruppe. Kollektionen bliver produceret og kommer i butikkerne og også online. Efter 2 måneder bliver dit tøj nedsat med 30% overalt på nettet. De første fysiske butikker kontakter dig at de vil aflyse kommende messeaftale fordi de ikke kan sælge dit tøj. Kunderne køber det online til meget nedsat pris. Deres kunder spørger endda i butikken om der er noget galt med tøjet siden folk sælger ud.... Flere fysiske butikker afstår fra at bestille næste kollektion - de tør ikke investere i dit tøj da de ikke kan få en ordentlig avance på det.

Her står du så nu... alt dit arbejde er ødelagt for dine fysiske butikker er nu halvveret. Online butikkerne holder sig også tilbage - for hvem gider at sælge varer man ikke tjener penge på.

Hvis du skulle overholde lovgivningen - hvordan vil du så redde din virksomhed?

Hej Helle

Det lyder for mig som om du skal overveje at få produceret dine kollektioner i mindre størrelser (eller begræsne hvor hurtigt det kommer på markedet). Beskrivelsen lyder på en situation hvor der har været for lille efterspørgsel efter et for stort udbud, med deraf følgende desperation fra forhandlerne. Tillad evt. webbutikkerne at købe mindre minimumsordrer så behovet for udsalg er mindre.

Mvh Jesper

Side 2 ud af 24 (231 indlæg)