Men lad os nu dreje debatten tilbage på det den egentlig drejede sig om, nemlig forslag til hvilke tiltag der kan gøres for at komme styrket ud af den situation branchen befinder sig i.
Jeg er personligt mest interesseret i input fra andre brancher/udeforstående, da jeg godt kan forestille mig, at dem der tør/kan tænke utraditionelt kan blive vindere i det lange løb. Det er bare svært at tænke utraditionelt når man står midt i det selv. Og hvis noget virker andre steder, virker det måske også her. Specielt synes jeg tankegangen om at sælge tøjet uden fortjeneste og hente pengene på andre ting er interessant. Jeg vil ikke kaste mig ud i det selv, men nogle af elementerne i det, er helt sikkert noteret i idebogen.
/martin
Jeg tror faktisk ikke at der er behov for de vilde ideer. Men mere fokus eller specialisering som du selv, eller bare det og være anderledes eller gøre tingene anderledes. Uden og have kigget på alle butikkerne er der i mit hoved 2 amino-børnetøjsbutikker som gør dette. Dig selv med økologisk børnetøj og Unik-kids (Som ikke deltager i denne tråd men ogå er aminoer) Begge butikker sælger noget andet end "bare" børnetøj, og det tror jeg bliver nogle af dem som vinder i det lange løb.
Nu handler jeg jo selv med tøj, dog af en anden slags, men også i min branche ser man de "problemer" som bliver debateret i denne tråd. Jeg har selv taget ideen fra Ditlev til gennem analysering for at se hvordan, hvor meget og kan ideen egentligt bruges i min branche. Hvorfor? Tjaa med ca. 800-1000 konkurrenter bare her i landet tror jeg man skal være lidt anderledes for at slå igennem for alvor, og det gælder uanset branche. Man er nødt til at stille sig i kunden sted og spørge. Hvorfor skal jeg købe produkt A, af dig når jeg nu plejer og købe det af din nabo? Kan du svare overbevisende på dette spørgsmål uden og nævne ordene, billig, pris eller rabat, så skal du nok blive en af dem som bider sig fast i markedet. Når de andre så har kopieret din ide, finder du selvfølgelig bare på noget nyt
Hvis man skal ud og sælge på prisen skal der være noget ide i det. Lad os tage nogle eksempler:
DTF: Sælger deres rejse billigt. Hele ideen er at man fastholder kunderne og derfor kun behøves og markedsfører et produkt nemlig rabatklubben.
Elgiganten: Her er hele grundlaget en meget stor pengetank, som kan tage så store markedsandele med tab, at man vinder til sidste ved en enorm volumen og de fordele som følger med det.
Jem & Fix: De markedsfører som en af de eneste i branchen "ingen service" og satser som Netto m.fl. på discount kunderne. Igen er en stor pengetank baggrunden for at blive størst, og dermed markedsledende.
Bilka: Hvis man ser bort fra de ting som er i deres blad den pågældende uge, er de så rent faktisk så billige som folk går og tror eller er det bare noget vi tror? Mener og have læst at de 14 varehuse til sammen tjener et stort 2-cifret millionbeløb hvert år på salg af bæreposer!!!
Hvis Ryan Air er så meget billigere end f.eks SAS, hvorfor er det så Ryan Air som tjener peneg og SAS som taber dem. Hvad gør Ryan Air ANDERLEDES?
Nu blev det måske et lidt langt og rodet indlæg, men kogt helt ned mener jeg bare at man skal være ANDERLEDES.