Der findes ingen domme i verden der har tvunget Google til at genoptage et website, som de har "straffet". Det tætteste vi kommer er SearchKing sagen, som min gode ven Bob King kørte mod Google i USA for år tilbage, fordi de havde reduceret hans PageRank som en direkte straf for at han solgte links. Men Bob havde ikke råd til at køre sagen så langt, og dertil hvor han nåede tabte han.
At forestille sig små danske virksomheder køre sådanne sager mod Google er ret naivt, efter min mening. Hvor langt tror du et konkurstruet virksomhed har råd til det? Ikke langt! Og hvor langt tror du Google vil gå for at fastholde deres ønske om selv at bestemme hvad de vil bringe? RIGTIG langt!
Det første Googles forsvarer vil spørge f.eks. EnGodSag eller Refocus om, såfremt de skulle anlægge en sådan sag er: Hvor meget har i så betalt for den organiske trafik fra Google indtil nu? Svaret er, som vi alle ved, ingenting. Nul kroner. Så det vil blive meget svært, herefter, at bevise at f.eks. Refocus har lidt et tab, når de nu aldrig har betalt noget. Derved ville en sådan sag mod Google adskille sig væsentligt fra f.eks. sagen mod Microsoft - for her er der tale om produkter der betales for. Googles søgning er gratis, og det er optagelsen i deres indeks også.
Der er mange andre dominerende medier der på samme måde ikke har nogen forpligtelse til at medtage alle. DR har f.eks. haft et ubetinget monopol i Danmark, men det har aldrig tviunget dem til at omtale MIN virksomhed bare fordi de omtaler DIN. P3 har heller ikke pligt til at spille mine sange, selvom de er dominerende på radioområdet.
Så held og lykke hvis du vil køre retssager mod Google, men jeg ville sgu ikke satse mine penge på det :)