Konsekvenserne ved at angribe en konkurrent via black hat seo må være så store så det er et urealistisk scenarie - Ja det bruges som undskyldning og en hypotetisk forklaring hvorfor google ikke skulle skride ind og blackliste sites, men er det realistisk at tro på at virksomheder tør begive sig ud i den slags? Men ja det er da en hypotetisk mulighed, ligesom det er en hypotetisk mulighed at Google skulle finde sig i systematisk misbrug - jeg tror bare ikke de er så realistiske. Derudover må vi ikke glemme at det jo ikke er en rettighed at være optaget på google og google suverænt bestemmer hvem og hvad de ønsker at optage af links, så der er ingen kære mor hvis man som engodsag har tisset i nælderne og nu forsøger at tørre den af på leverandøren istedet. Og på den anden side burde leverandøren vel ikke være så primitiv så de direkte fodre google med ord der er åbenlyse vil få nogle alarm klokker til at ringe. Tag f.eks. den her debat tråd er du vimmer den ryger til manuel check på de ord der indexeres her. |
Jep - og der er jo en mulighed for at tjekke sine logfiler og se, hvor besøgene kommer fra. Lad os tage et scenarie:
Jeg opdager, at der kommer trafik fra et "spooky" domæne. Jeg tjekker det og ser, at det er en cloaked sag, der sender trafik til mit site. Jeg kan jo se domænenavnet, og dermed kan det efterspores, hvem der har oprettet det. Jeg er sikker på, at DK-Hostmaster vil være yderst behjælpelig i sådan en sag, lige som andre instanser vil være det. Og med viden om ejeren af det cloakede domæne i hånden vil jeg tage fat i Google og sikre, at det cloakede domæne fjernes fra indeks - samt give dem de oplysninger om ejerskabet bag cloakingsiderne, jeg har. Så må de jo gøre, hvad de finder nødvendigt.
For hjemmesideejere der ikke arbejder med logfilerne dagligt, kan den slags angreb naturligvis stå på et stykke tid - og en "banning" kan forekomme. Men når det så sker, er logfilerne der stadig - og dermed også mulighed for at finde synderen. Via ejerskabet af domænet eller via den data mining, Google kan udføre. Og tro mig: Google vil gøre en indsats for at standse sådanne angreb.
Jeg drak rødvin med en af Googles absolut mest kompetente drenge i Stockholm på SMX, og ifølge ham har de værktøjer, der relativt nemt kan efterspore disse sager. Husk på, at de har et uhyggeligt bjerg af data indsamlet fra bl.a. Google Toolbar, cookies fra AdWords og meget, meget mere.
At der kan skabes ubehageligheder for konkurrerende websites, er der ingen tvivl om. Men bagmændene til sådanne angreb kan identificeres. Og dermed kan det standses.
Og det er så såre sandt: Google er en privat søgemaskine, som optager dem, de vil - og vice versa.