Men jeg giver Mikkel så evigt ret i at det er grotesk at "fodfolket" bliver dunket oven i hovedet med at der skal spares på det ene og det andet og miljøet skal beskyttes, når dem som udbreder budskabet og stikker retningslinierne ud selv gør det modsatte. Når jeg går ud og køber vandsparer til alle vandhanerne derhjemme, så er det ærligt sagt ikke fordi jeg gør det af hensyn til miljøet - det ville konflikte med min underbevidsthed når jeg ved at toiletter på hospitaler og i diverse ministerier står og løber fordi man har skåret ned på den interne vedligeholdelse. Grunden til at jeg gør det er ganske enkelt fordi der er penge at spare = flere penge at bruge på noget andet. Det er jo også syndsygt at i at land som Danmark som af mange kaldes vindmøllernes hjem, så sætter politikkere og miljøfolk en kæp i hjulet for udbredelsen af vindmøller. Vi er et af de førende lande inden for udvikling og produktion af vindmøller - og så kan vi ikke engang selv finde ud af sætte dem op i vores eget land. Så hellere fyrer med kul, købe strøm af sverige og norge m.fl. Jeg læste for et stykke tid siden en artikel omkring de nyeste generationer af vindmøller (selvfølgelig dansk udviklede). Der havde man regnet på at hvis man skiftede alle de større møller ud i danmark (altså dem som står i forskellige anlæg og foreninger) med mere effektive (men stadig i samme fysiske størrelse), så ville hele danmarks energiforbrug kunne dækkes af vind..... I dag er det lige under 10% af vores energiforbrug som er dækket af vindmøllerne. Det er da også lidt stof til eftertanke. Det samme gør sig gældende omkring biler. Jeg havde seriøst overvejet at anskaffe en firma-el-bil til MediaMouse. Ideén var god - indtil jeg fandt ud af hvor sindsygt høje afgifter staten lægger på bilerne. Da jeg så borede lidt i hvorfor afgifterne på el-bilerne var højere end, de i forvejen høje, afgifterne på benzinbiler, så viste det sig at det er fordi der skal kompenseret for de tabte afgifter som staten går glip af når man ikke kører på brændstof..... Say what?! Med den indstilling kommer vi jo aldrig væk fra at kører med andet end brændstof. |
En ubekvem sandhed… Hvad gør du?
Ja, men tilslutningen til at æblet ikke falder ned når man slipper er relativt nogenlunde ligeså stor som tilslutningen til at den menneskeskabte påvirksing af miljøet ikke er så afgørende. Pointen er i alle fald, at der aldrig nogensinde har været SÅ stor enighed blandt forskere om nogetsomhelst som i denne sag. Hvor meget enighed vil du have før du tror på noget? Hvis bare der er EN forsker tilbage i verden, vil du så stadig mene vi ikke skal reagere på det, som samfund, og tage de forsholdsregler 99,99% af dem der faktisk ved noget om disse ting siger vi bør? Jeg synes påstanden om uenighed meget let kommer til at virke som en sovepude, for dem der ikke har lyst til at gøre noget, eller som tjener for godt på den måde vi allerede har indrettet os på (f.eks. olieselskaberne). |
Hvilket er det samme som Al Gore gør med sin film...... Det er jo en forudfattet holdning, når man kan pege på, at Al Gore og co. har ret, og nogle andre har uret, omkring et emne, man intet ved om. Men det er jo i hvert fald et tegn på, at videoen virker... Og kan det for os til at tænke mere på miljøet, så er det jo fantastisk. Men det betyder jo ikke, at indholdet er sandt - for sandheden kendes ikke. Min pointe er, at vi skal undgå at lade os manipulere, men i stedet drage vores egne konklusioner. Manipulation ses i tv-mediet hele tiden og igen og igen.... |
søger ligesindede i Sønderjylland
> for sandheden kendes ikke. Så, hvis jeg nu stiker en kniv i hjertet på dig, så er sandheden altså ikke at jeg slår dig ihjel? Eller hvis jeg slipper æblet så er sandheden ikke at det falder til jorden? Jorden, der iøvrigt måske er flad? Nej, nu må du altså lige - jeg synes det er bedre at bygge på det man ved, frem for at skulle starter forfra med Adam og Eva hver eneste morgen :) |
|
-> Winum Jeg siger ikke, at dine, mine eller vores handlinger for de konsekvenser som beskrives i filmen - jeg siger blot, at det får NOGLE konsekvenser - også nogle som man ikke lige havde regnet med. Jeg ser jorden som et stor og ufatteligt komplekst system, og vi er øjeblikket ved at udnytte nogle enkelte dele af det system på en uhensigtsmæssig måde - min logik (uanset En Ubekvem Sandhed) siger mig, at det SKAL få nogle konsekvenser. Sandsynligvis også nogle meget uoverskuelige konsekvenser. Et eller andet sted, skal jorden i sig selv nok overleve - den skal nok komme sig eller finde en balance på en anden måde - det er bare ikke sikkert, at vi kan leve i den balance. |
Jeg er kun i tvivl, fordi at jeg har gjort mig tid til at læse og se forskellige ting omkring det. Hvis jeg KUN havde set "en ubekvem sandhed" og ikke undersøgt andet, ja så havde jeg helt sikkert også været overbevist - eller manipuleret. Hvis det er et PR stunt, så falder det også i mediernes smag. Det er knap så god en historie, at der ikke sker noget med vores planet, som vi har indflydelse end, at dommedag ligger forude hvis vi fortsætter. |
|
NigthFall: Nogle konsekvenser, sikkert, måske, sandsynligvis..... Lige min pointe - vi ved det ikke. IGEN: Jeg tror også vores handlinger kan ha konsekvenser - men hvor store de er ved ingen..... Mikkel: Altid dejligt at debattere med dig :) Hvis det er et PR stunt, så er det synd, at du ikke kan se ligheden mellem de to ting.... Men du skal lige have, at det jo trods alt ikke kun er Bullshit det handler om. DR2 har også sendt en lang udsendelse om det. Google er din ven - der kan du også finde artikler om det. At sammenligne kompleksiteten i jordens udvikling med hvor vidt jeg dør når du stabber mig, er vist liiiidt skævt ;) Og kildekritik det er jo NETOP det jeg har, når jeg ikke bare æder Al Gores film råt. Jeg æder heller ikke Penn og Tellers, DR2s udsendelse eller de mange artikler på nettet råt - det er kildekritik.... |
![]() |