En ting der ramte mig efter at have fået to timers intensiv, gratis, tankevækkende og grufuld vækkelseskur om hvor slemt vores verden egentlig står til, er at alting lige pludselig synes så ligegyldigt. Diskussionen om farven på væggen i soveværelset, og at sokkerne altid havner på gulvet i stedet for i vasketøjskurven… ja det hele synes pludselig irrelevant og ligegyldigt, når jorden deformerer og forsvinder under vore fødder. En ting der undrer mig omkring alt dette, er nyhedsmediernes dækning af det nok vigtigste emne i vor tidsalder. Et så vigtigt budskab, sågar en film der efter min bedste overbevisning burde være adgangskrav til enhver videregående uddannelse her i landet, bliver vist kl. 22.50 en tirsdag aften i industriferieperioden, hvor praktisk talt det laveste antal seere muligvis kan måles. Gør vores regeringer nok for at udbrede budskabet om dette emne? Gør vi selv nok for at opsøge og udbedre problemerne? Gør vi nok for at prøve at se i øjnene, at hvis vi ikke dramatisk ændrer opfattelse af dagligdagsrutiner, indkøb, valg af materialer, produkter, energiforsyning, miljøhensyn, genbrug, opdragelse af de tredje lande etc. – ja så vil vi om 50-60 år ikke kunne finde samme store irritation i at fragtmanden endnu engang er en halv time forsinket, eller andre smålige ligegydligheder, da han højs sandsynligt hverken kan komme frem, eller har et egentligt mål med kørslen!! Hvis ikke vi vågner op, og indser at her må gøres noget, ja så vil vore daglige intriger, praktisk tal være overskyllet af massive naturkatasrofer, og et spørgsmål om liv, død, overlevelse og ødelæggelse, snarere end ROI, Inflation og Kunderelationer... Blot lidt tanker her på en sen nattetime.
|
En ubekvem sandhed… Hvad gør du?
Dette er i hvert fald tegn på, at det som nogen kalder det største PR-stunt i moderne tid, virker. Om vi gør noget? Inden vi gør noget som helst, så skal man lige tage en dyb indånding efter, at have set filmen, og så er det ens forbandede pligt, at gå på nettet og finde alle de steder, der fuldstændig dementerer Al Gores film. Hvad der er rigtigt ved jeg ikke, men det er vigtigt, at DU er din egen journalist. Man bør sætte sig ind i begge sider, inden man drager nogen konlusion. JEG ved ikke hvad der er rigtigt, men jeg gør bestemt intet, så længe der kører så vildt forskellige opfattelser af situationen. Det der ikke er nogen tvivl om er, at filmen ER propoganda, og det skal man lige have i mende.... |
søger ligesindede i Sønderjylland
Hvad den enkelte gør eller ikke gør, er indtil videre den enkeltes sag. Under alle omstændigheder, kan det formentlig ikke skade vores planet - og dermed os - at vi tænker over vores ressourceforbrug. Eller misbrug. Winums indlæg, er som jeg ser det, en selvmodsigelse. Citat: "Man bør sætte sig ind i begge sider, inden man drager nogen konklusion.........Jeg ved ikke hvad der er rigtigt, men jeg gør bestemt intet, så længe der kører så vildt forskellige opfattelser af situationen....Det der ikke er nogen tvivl om er, at filmen er propaganda, og det skal man lige have i mende." citat slut. Winum ved ikke hvad, der er rigtigt men drager den konklusion, at filmen er propaganda og gør derfor intet. Interessant........ |
Jeg har også set filmen for nylig, og jeg har også hørt at det er et PR stunt - men jeg må indrømme at jeg er ligeglad. Jeg har i mange år kæmpet for forbedringer af miljø og vilkår i indland og udland. Men nu er jeg 40 år og nu må det være nok - nu skal jeg leve for mig - så jeg nøjes med at gøre hvad jeg kan i min hverdag for at spare på energien, forurene min krop mindst muligt og så lever jeg i øvrigt livet :) Og helt ærligt: Hvis jeg blev tilbudt at få en tur på vandscooter eller i helikopter, så ville jeg ikke sige nej på grund af miljøet. Hvis man skulle handle "rigtigt" omkring alting, så skulle hele vores liv ændres - lige fra at vi skulle tilbage til stofbleer som skulle vaskes i hånden med sæbe lavet af døde heste, til at vi skulle ride ud og handle ind på markedet. Hvis man bliver påvirket af en film som denne til at ændre ting i hverdagen er det rigtig dejligt, for det er de små ting der tæller, men man skal ikke gå i panik og tro at man skal ændre verden. At man sparer på vand, el og affald er fint - IMO :) Hav en god dag Mette |
|
Hej Jeg mener, at vi hver især har et ansvar. Det er være miljøbevidst betyder ikke nødvendigvis afsavn eller mangel på mulighed for at "leve livet". Jeg bor i et miljø hus - huset er isoleret med hør, papiruld og lavasten (Perlite). Der er ekstra isolering, så varmetabet minimeres. Huset har varmegenindvindingsanlæg, der opvarmer indsugningsluften med den varme udsugningsluft. Brændeovnen er med gris (vandtank) så vores varme vand opvarmes af brændeovnen i vinterperioden, og af en solfanger om sommeren. Brændeovn og solfanger er vores eneste varmekilde i huset - der er altså ikke radiatorer. Vandet derfra sendes så først i brugsvandstanken, og derefter i varmegenindvinden for at slutte en tur i gulvvarmen, for at udnytte det mest muligt, inden det sendes tilbage i brændeovn og solfanger. Vi har lavenergi køleskab, fryser, vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine. Vi undværer altså ikke - men vores vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine henter varm vand fra brugsbeholderen, så de ikke skal bruge strøm på at opvarme vandet. Vi har lavenergi pærer alle steder. Elselskabet har skiftet vores elmåler 4 gange, fordi det ikke mener, at en familie på 5 kan forbruge så lidt strøm. Vores biler kører på rapsolie - det lugter som en grilbar, når vi kommer kørende - men alt andet lige, så er det en mere bæredygtig energiform. Vi bruger allergitestet og miljøvenlig alternativer til alt i husholdingen - og køber selvfølgelig økologiske varer, hvor det er muligt.Vi sorterer vores affald.Og vi bruger under ingen omstændigheder giftige ukrudtsmidler, rengøringsmidler eller andet. Men jeg drikker også 1½ liter coca cola om dagen - og jeg synes ikke, at jeg på nogen måde giver afkald på at leve livet - faktisk betyder de tiltag, som vi gjort med vores hus, at vi samlet set sparer på vores forbrug. Vi har væsenligt lavere forbrugsomkostninger til vand og varme end almindelige familier på 5, besparelsen bruges så på at købe økologiske og bæredygtigt ind i dagligdagen. Jeg tror, at det der er vigtigt, er at man foretager sig et bevidst valg - at man er oplyst, og ved hvilke konsekvenser ens handliger har. Alle ved, at der en risiko for en allergisk reaktion, når man farver hår - gør man det så alligevel - ja så har man taget en beslutning om, at man vil løbe risikoen. Det er muligt at man ser En Ubekvem Sandhed som en omgang propoganda - men selvfølgelig har det nogle konsekvenser, når man forbruger af jordens resurser - det er naivt at tro andet - det er naivt og egoistisk at bare lade stå til, fordi konsekvensen ikke rammer en selv i ens levetid. |
Wow Nightfall - jeg er misundelig - på den gode måde - det lyder fantastisk :) Mette |
Dette samme gør sig gældende med de danske politikere der kæmper for at nedbringe CO2 udledningen. Sidste gang jeg på TV så dem stolt komme ud fra et møde, hvor de havde underskrevet en aftale, satte de sig alle ud i deres store fede og svinende ministerbiler. Det kan jeg altså bare ikke tage seriøst. Jeg er ved at brække mig når overklassen farer rundt og fortæller os - pøblen, at vi skal holde op med at bruge mere energui, sekundet inden de sætter sig ind i privatflyet og drøner jorden rundt. Når det så er sagt er det vigtigt at slå fast, at der aldrig nogensinde i historien har været SÅ stor enighed blandt forskere om noget som helst, som at den menneskeskabte påvirkning af miljøet er et kæmpe problem. Der vil altid stå nogle få ude på sidelinien og nægte alle fakta, men i denne sag har denne gruppe aldrig været mindre. Det er ret urealistisk at forestille sig, at vi nogensinde vil få større enighed om noget som helst, end vi har i denne sag. Så jeg vil tillade mig totalt at ignorere de ganske få, og ret ekstremistiske, modstandere af de konklusioner som det store flertal af verdens foskere er kommet frem til omkring miljøet og den globale opvarmning. |
|
Der er på alle mulige måder tale om en effektiv tankevækker - omend det er lige dele PR-stunt og måske endda lemfældig omgang med fakta - der er jo altid to sider af samme sag - og for de der har læst hvad Bjørn Lomborg mener om "tingenes tilstand" får jo et noget andet syn på tingene. Det er nok nærmest umuligt for os almindelig mennesker at gennemskue hvordan verdens reelle tilstand er - derfor må vi hælde til vores sunde fornuft og iøvrigt veje alle informationer for og imod - og ikke har vælge side - især ikke den side der er bedst til at manipulere følelser og "fakta". Er tingene så slemme som Gore gør det til? Hmm... der er en del som bestemt ikke er efter bogen - men som alt andet forandre tingenes tilstand sig - og måske er global opvarmning, ustadigt vejr, sne i Brasilien og endeløs regn i Indien nok bare naturens måde at skifte "ham" på... Penn & Teller tog fat i emnet for noget tid siden - og deres sædvanlig humor giver ihvertfald mange af "miljøforkæmperne" røde ører - for det er SÅ let at manipulere folk til at tro på noget som enten ikke er sandheden - eller hvor det blot handler om at male nogle billeder i folks bevidsthed - efterfølgende er der så en tendens til man ikke lige kigger på tingene fra to sider - vurdere alle fakta, både de rigtige, de forkerte og dem midt i mellem. Se Albert Einsteins quote i min Amino signatur... MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic