Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En ubekvem sandhed… Hvad gør du?

Side 5 ud af 8 (75 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 07-08-2007 11:21:49 Forfatter: Mikkel deMib
Hvis man slet ikke gider at vægte forskellige typer af indlæg i en debat, kommer man aldrig nogle konklusioner. Og dermed kan man aldrig foretage nogle handlinger - hvilket præcist er det modstanderne af de nuværende miljøkonklusioner ønsker.

Er din konklusion så bedre end min - eller min bedre end din? Hvor er det du vil hen---- jeg er jo enig i at Bullshit er underholdning, men ikke desto mindre så er d´herrer Penn & Teller meget konkrete i deres måde at fortolke tingene på - ligeså vel som Gore er det - bare på hans måde.

Konklusionen på hele denne tråd er jo netop at vi allesamme ikke trækker i samme retning, da vi vurdere fakta og manipulerede fakta forskelligt.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 15:16
Dato: 07-08-2007 11:04:13 Forfatter: Mikkel deMib > I 1300-tallet var der stor konsensus om at jorden var centrum i solsystemet. Havde de derfor ret? Nej.
Jo, de havde faktisk ligeså meget ret som den teori vi i dag har. Det er ikke en teori der handler om hvor elementerne faktisk er placeret, men hvordan man lettest beregner deres baner. Med den nuværende teori når man frem til samme baner som med den gamle - den nye teori er blot meget lettere at regne med.
Det er en helt anden diskussion en den nuværende. Diskussionen om hvordan vi lettest beregner og betragter universet svarer mere til om vi skal bruge celcius grader eller farenheit :)

Hej Mikkel

En mand (Gallileo?) blev henrettet for at sige at jorden ikke var centrum. Næppe fordi man mente det kunne være ligegyldigt om den ene eller anden planet var centrum. Man havde IKKE et ligninsgsystem der korrekt kunne beregne planeternes baner. Når saturn cykler om solen, så kan du altså ikke stille en ligning op hvor saturn samtidig bevæger sig en en oval omkring jorden. Det er absurd at sige at deres teori var lige så god.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 15:23
Dato: 07-08-2007 11:01:10 Forfatter: Mikkel deMib ...
Lysets hastighed er IKKE konstant.

Hej Mikkel

Kan du underbygge denne påstand?

Mig bekendt ender alle forsøg på at måle lysets hastighed med den samme konstant, hvilket i særdelshed blev eftervist ved Michelsons og Morleys eksperiment. Hvem har målt lysets hastighed til noget andet, eller hvad bygger du udsagnet at hastigheden IKKE er konstant på?

Med dit store overblik over de nyeste videnskabelige erfaringer vil jeg sætte pris hvis du vil dele denne viden på dette område så vi andre kan følge med...

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 16:50
Hej.
Nu vil jeg også blande mig :)
"En mand (Gallileo?) blev henrettet for at sige at jorden ikke var centrum"
Jeg mener nu ikke at han blev henrettet, han fik vist bare en ordentlig sveder :)
Grunden for Galileo var at han beviste at jorden ikke var centrum, men det ville underminere
skabelsesberetningen (Genesis), og så var bibelen jo et fake, og dermed ingen indtægter til den katolske kirke.
"Business as usual" Det samme tror jeg sker i dag mht. miljøet, altså pengene der bestemmer. Vi skal helst
blive den tro at der "ingen ko er på isen".

Mvh.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 16:56
Mikkel > Man kan så tvivl om alt det man vil - men det ændrer ikke på, at når videnskaben er SÅ enige som den er i denne sag (vis mig en sag fra nyere tid hvor de er mere enige ...), så er der al mulig grund til at forholde sig til det

Jeg er ikke helt uenig, men min pointe var mere, at der er så mange ting der er vigtige og hvis man kigger på, hvad der ellers hærger jorden, så er det ikke min overbevisning, at dette er det vigtigste lige nu.....for mig er det et meget stort problem, at alt andet forsvinder som dug for solen, når man taler om netop dette emne.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 18:10
Dato: 07-08-2007 11:40:35
Forfatter: Mikkel deMib
Det er ikke solpletter der gør udfaldet på det ændrede klima vi ser :)

Der er jeg nu ikke enig med dig Mikkel, og det stemmer heller ikke helt med de resultater Danmarks Rumcenter har opnået.
Forfatter: Danmarks Rumcenter
Disse resultater er publiceret internationalt og tyder på, at Solens
varierende aktivitet er den største og mest systematiske bidragyder til
de naturlige klimasvingninger. Dette sker gennem Solens indflydelse på
den kosmiske stråling, som påvirker aerosoldannelsen og dermed
skydannelsen i Jordens atmosfære. Selvom en fysisk mekanisme, der
knytter kosmisk stråling til aerosoldannelse, er fundet eksperimentelt
på Danmarks Rumcenter, har ingen klimamodeller endnu prøvet at medtage
en sådan effekt.

Jesper mht. lysets hastighed, så mener jeg det var nogle forskningsresultater der tydede på at lysets hastighed ikke har været konstant i hele universets levetid, altså at den nu er forskellig fra den hastighed den havde fx 300.000 år efter the big bang (som jo igen er en teori, da vi underligt nok ikke eksisterede dengang. ;-)

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 18:20
Jeg fandt lige kilde til påstand om at lysets hastighed ikke er konstant

Forfatter: Dan Frederiksen Illustreret Videnskab nr. 4/2005, Side 32-37

Lyset ændrer hastighed

Forskerne kortlægger lysets fortid Lysets hastighed er blevet målt

på tre forskellige tidspunkter fra big bang og frem til i dag.
Målingerne er dels baseret på studier af universets ældste galakser,
dels på studier af henfaldstiderne for nogle radioaktive processer i en
vestafrikansk mine.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:36
> Det er absurd at sige at deres teori var lige så god.

Det var heller ikke det jeg sagde. Jeg kommenterede blot på din forkerte påpstand om at deres model var forkert. Det var den ikke, men den model vi bruger i dag er langt bedre, og frem for alt meget lettere at regne med.

> Mig bekendt ender alle forsøg på at måle lysets hastighed med den samme konstant

Det er faktisk en kvindelig dansk forsker - jeg har bare lige glemt hvad hun heder, som for noget tid siden formåede at ændre lysets hastighed. Der blev der sået direkte tvivl om tidligere teorier om, at man altid kan være sikker på lysets hastighed. Jeg tror nok at den danske opdagelse fortsat har åbnet for flere spørgsmål end den har givet svar :)

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Skrevet kl. 20:13
Dato: 07-08-2007 19:36:26
Forfatter: Mikkel deMib
> Mig bekendt ender alle forsøg på at måle lysets hastighed med den samme konstant

Det er faktisk en kvindelig dansk forsker - jeg har bare lige glemt hvad hun heder, som for noget tid siden formåede at ændre lysets hastighed. Der blev der sået direkte tvivl om tidligere teorier om, at man altid kan være sikker på lysets hastighed. Jeg tror nok at den danske opdagelse fortsat har åbnet for flere spørgsmål end den har givet svar :)

Det at lysets hastighed afhænger af stoffet hvori det udbredes, er jo ikke nogen ny viden. Og så vidt jeg husker gik hendes forsøg ud på at sende en lysstråle ind i en gassky med en temperatur meget tæt på det absolutte nulpunkt, hvor atomerne ligger stille, og lyset blev derved sat i stå.
Konstanten for lysets hastighed er for hastigheden i vakum, og den kan ikke lige ændres.. men som jeg har skrevet tidligere er det den som nogle forskningsresultater tyder på ikke har været konstant alligevel i universets historie.
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:07
Så også filmen, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg mere kan gøre sådan umiddelbart.

Jo jeg kan skifte alle mine halogenlamper ud..

Men jeg bruger "venlige" rengøringsmidler og vaskepulver.

Jeg har sparepærere der hvor der er muligt. Sensor på udelys så det ikke brænder konstant. Vandspare toiltet.

Min bil er helt ny og kører 17 km på litereren. Vi genbruger og sorterer affald såsom dåser, aviser, plastik osv. Bruger ikke tørretumbleren mere end aller højest nødvendigt.

Men det var sku skræmmende, selvom man ikke føler det nytter noget at lille mig gør noget, så skal vi alle gøre det. for så gør det.. Men vi i lillle Danmark kan godt gå forrest, men de andre skal med.. For noget skal gøres, kom så USA the sky is the limit!!!

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Side 5 ud af 8 (75 indlæg)