Er din konklusion så bedre end min - eller min bedre end din? Hvor er det du vil hen---- jeg er jo enig i at Bullshit er underholdning, men ikke desto mindre så er d´herrer Penn & Teller meget konkrete i deres måde at fortolke tingene på - ligeså vel som Gore er det - bare på hans måde. Konklusionen på hele denne tråd er jo netop at vi allesamme ikke trækker i samme retning, da vi vurdere fakta og manipulerede fakta forskelligt. MVH |
Dato: 07-08-2007 11:04:13 Forfatter: Mikkel deMib > I 1300-tallet var der stor konsensus om at jorden var centrum i solsystemet. Havde de derfor ret? Nej.
Jo, de havde faktisk ligeså meget ret som den teori vi i dag har. Det er ikke en teori der handler om hvor elementerne faktisk er placeret, men hvordan man lettest beregner deres baner. Med den nuværende teori når man frem til samme baner som med den gamle - den nye teori er blot meget lettere at regne med.
Det er en helt anden diskussion en den nuværende. Diskussionen om hvordan vi lettest beregner og betragter universet svarer mere til om vi skal bruge celcius grader eller farenheit :)
Hej Mikkel
En mand (Gallileo?) blev henrettet for at sige at jorden ikke var centrum. Næppe fordi man mente det kunne være ligegyldigt om den ene eller anden planet var centrum. Man havde IKKE et ligninsgsystem der korrekt kunne beregne planeternes baner. Når saturn cykler om solen, så kan du altså ikke stille en ligning op hvor saturn samtidig bevæger sig en en oval omkring jorden. Det er absurd at sige at deres teori var lige så god.