elda -> det du nævner er jo ikke kun i MLM, at det forholder sig sådan. Sådan forholder det sig i alle brancher.
Det forholder sig sådan i andre brancher, fordi der er flere folk i berøring med netop det produkt der sælges. Der er led der er uundværlige i forhold til at få produktet fra producent til forbruger. Og for de opgaver der udføres i leddet, betales der et beløb.
I alm. handel, vil næsten alle led, der får penge, også have udført et reelt stykke arbejde for netop det produkt. Om det er et fragtfirma der får XXX antal kroner for at fragte en container. Om det er et marketingsfirma der får XXX antal kroner, for at lave en TV reklame eller en speditør, som får XXX antal kroner i fast betaling, for at have ansvaret for at varer kommer ud til alle lagre i alle afkroge af verden.
I MLM sidder der rigtig ofte folk og tjener penge, uden at de er i berøring med det der sælges. De tjener penge, blot fordi en person de har henvist, har henvist en som har henvist en som har henvist en, har lavet et salg.
Og hele vejen ned igennem de led, jo tættere man kommer på salget, udbetales der også provision.
Og ja ja, bevares! Ham der tjener på ham der har henvist en, som har henvist en, som har henvist en som har lavet et salg - har lavede jo også noget, da han henviste første led. Og derfor er han på en måde inddirekte skyld i salget. Men det er at strække den!
Hvis du vil overfører MLM og virkelighedens verden, så skulle Ntex der fragter vores varer til vores lager, have provision af vores salg. Så skulle vore Nordiske kontaktperson have provision af vores salg. Så skulle ham der skrev vores pressemeddelse have provision af vores salg. Osv osv - Men nej! Alle disse led får alm. løn eller betaling pr opgave. Når de har gjort deres job, får de ikke en krone mere.
Men i MLM ville jeg være tvunget til at betale dem en livslang løn, hver gang jeg sælger et produkt.
MEEEN - Sådan er MLM jo bare. Det er konceptet. Og alle der går ind til det, de ved det.
JEG vil bare gerne have at det er 100% gennemskueligt! Og det er IKKE gennemskueligt for mig, når 6 led over mig tjener penge på min indsats - folk der ikke har tilført min virksomhed eller produktet værdi.
Jeg finder en producent af en vare. Indkøbsprisen er fair. Og jeg kan se at producenten har markedsført produktet godt. Og jeg kan overskue hvordan jeg så selv vil markedsfører varen, og kan sætte min pris derefter. Jeg kan desuden springe MANGE led over - og selv lege mig frem til, hvordan jeg sparer penge og øger profitten.
Mit indtryk fra LR er helt klart, at man ikke har nær så frie hænder - det samme med Herballife og andre af de helt store spillere.
Desuden virker alle de sammenligninger mellem MLM produkter og dyre mærkevarer, helt forfejlet!
MLM produkterne er dyre, fordi der er så mange led der skal have penge og biler. Varemærker er dyre, fordi de er tilføjet en værdi for forbrugeren, i form af ekstrem markedsføring. At have en parfume fra CHANEL stående fremme på badeværelst, ER altså bare mere cool end en parfume fra et MLM firma, som næsten ingen mennesker kender til.
Og om det er Aloe Vera tandpaste kontra Colgate. Eller ansigtspleje fra MLM kontra CLINIQUE. Så er det samme koncept der går igen. Den dyre varer, er dyr fordi der er skabt et kæmpe brand omkring det. MLM produktet er dyrt, fordi man sælger via et helt crazy netværk, med mega bonus osv.
Man kan ikke bare kaste MLM opbygningen over på den alm. handel, og så retfærdiggøre MLM på den måde!
Stå dog ved, at MLM er et unikt koncept uden sammenligning. Og at folk enten kan lide det eller ej, uanset hvad andre brancher gør.
Men hallo :-)
Nogle kan lide MLM konceptet. Andre kan ikke. Nogle kan lide mærkevarer. Andre kan ikke. Nogle køber så billigt de kan. Andre gør ikke.
Men hvorfor forsøger man dog at sammenligne og retfærdiggøre, ved at trække andre firmaer ind i det?
Når jeg siger, at jeg ikke kan lide MLM konceptet, jf. alt det jeg har lukket ud i denne debat - så er det jo ikke fordi jeg er blåøjet og ikke godt ved, at man også tjener penge i alle andre brancher. Men blot fordi at DEN MÅDE det sker på i MLM - den tiltaler mig ikke det mindste.
MLM er et koncept for sig. Og så er der andre koncepter, som hver især er et koncept for sig.
Og RESPEKT til dem der udnytter MLM fuldt ud, sælger godt og lever af det. Det er GODT for dem! Og de er dygtige. Og fortjener ikke at blive hakket ned. Men de må acceptere at det er i et koncept, hvor forståelsen er lille og hvor fordommene er mange. Og hvor der er folk der GODT forstår og IKKE har fordomme - men som ganske enkelt bare ikke bryder sig om det.
At folk er imod MLM, betyder ikke at de er dumme. Ligesom at folk der er FOR MLM, heller ikke er dumme :-)
|