MLM har langt hen af vejen ligeså mange udgifter til
markedsføring, som alle andre.
Oven i det, kommer så provision og bonus.
Jeg skriver ikke på baggrund af fordomme eller fordi jeg har misforstået noget.
Ronni - det er noget forbandet sludder! Og samtidig har du en smule ret. Problemet er bare, at det du kalder en ulempe for MLM også gælder for alle andre firmaer. Det undlader du bare at sige. Om det er for manipulationens skyld, eller fordi du reelt ikke ved det, skal jeg ikke kunne sige?
L'oreal har f.eks. et markedsføringsbudget på 15 milliarder kroner om året - og hvem tror du betaler for det?
MLM firmaer har stort set kun omkostninger til trykte materialer - og til diverse hjemmesider, og det kan vi forhåbentlig godt blive enige om, ikke kommer op i milliardklassen!?
Jeg har indgående kendskab til LR (en tidl. partner var i TOPPEN).
Bonussystemerne er omfattende. Og jo højere du kommer, jo vildere bliver det.
http://lr-pro.dk/Filer_til_download/Succes%20med%20LR%20verion%202.pdf
Ser en meget udførlig beskrivelse der!
Det er en fin analyse af en bonus-plan - men hvordan adskiller den sig fra omkostnings-strukturen i et almindeligt firma?
Der er lønnen og bonusserne også større, jo højere du kommer op i organisationens hieraki.
Traditionelle firmaer har også udgifter til julegaver, firmabiler, frynsegoder, bonus, provision, firmaudflugter etc. etc.
Noget andet uldent ved MLM, er at det altid markedsfører som "Bliv mega rig, få frihed og flyt i skatteskjul på en varm ø" - Ja, jeg overdriver lidt!
Her er vi til gengæld helt enige. Der er for mange forhandlere, der lover alt for meget, og som får det til at lyde som om, at man nemt kan blive millionær på under et år.
De ødelægger det for mange andre, som rent faktisk forsøger at drive en sober forretning. Men at skære hele MLM-industrien og mange hundredetusinder af forhandlere over én kam, pga. nogle enkelte båtnakker, synes jeg ikke er i orden.
Blev produkterne lanceret vis den tradiotionelle vej, kunne produkterne sælges meget billigere.
Mener du dermed, at f.eks. Matas laver skjult MLM? De har en forskel i produktionspris til vejl.udsalgspris på 1.200%.
Et par Armani jeans koster kr. 80,- at producere, men vejl.udsalgspris er kr. 2.000,-
Kan vi blive enige om, at produktionspris og udsalgspris ikke har særlig meget at gøre med måden produkterne bliver lanceret på!?
Hvorfor man så ikke gør det - tjah. Økonomisk gevinst for dem i toppen?
De kan hive flere penge hjem via bonusordninger - og lade 100.000 individuelle forhandlere bruge krudt på at sælge produkterne.
Gør "almindelige producenter" ikke også det??? Jeg kender i hvert fald ikke nogen, som ikke tjener på deres forhandlere.
Eller også er produkterne ikke gode nok - og kan kun sælges ved at have 100.000 soldater ude i marken.
Det har du jo så ikke noget belæg for at udtale dig om, i og med, at produkterne ikke bliver solgt på traditionel vis.
Du kan jo også vende spørgsmålet om: Gad vide om man ikke har nogen skodprodukter, når man er nødt til bruge 15 milliarder om året i markedsføring. ;-)