En af de ærgelige ting her i tråden er at der generaliseres alt for meget og det flyver op og ned, rundt og omkring med udokumenterede postulater.
MLM/NW er kommet for at blive og det ændrer sig givetvis ikke de næste 1000 år :)
Som mange er inde på, så er der brådne kar imellem og der er også firmaer indenfor MLM/NW der sælger varer til overpris, præcis ligesom der ved "traditionelle" virksomhedssalg er virksomheder som sælger til overpriser.
Men er det egentligt overpriser?
For hvem er egentlig den rigtige til at vurdere om noget sælges til en overpris? Og hvad er en overpris?
Alle købere er selvbestemmende (i almindelighed) hvorfor den pris de vælger at betale for en vare i det unikke tilfælde vel aldrig er en overpris, da vedkommende køber selv afgør om prisen afvejer hans/hendes behov.
Det er korrekt der oftest er priser i MLM/NW som virker høje, men sådan er det også i dent traditionelle kæde. At handle i Fakta er billigere end at handle i Irma og hvorfor? Fordi den ene markedsfører sig som en enhed for målgruppen og den anden for sin målgruppe. Bliver Irma så angrebet frontalt med besked om åger eller overpriser? Nej generelt ikke.
Og er VW koncernen ikke et af de bedste bud på at folk betaler mere for det samme generelt set? For der er jo mange af de samme komponenter i nutidens VW, Seat og Skoda - så et eller andet sted er det en kombination af mærkesnobberi og købernes ønsker der er afgørende for om de betaler en "overpris" på 100.000 for generelt den samme vare med et andet navn.
Når vi ser på råvarernes pris som indgår i de forskellige kosmetiske produkter, så er de stort set ens, men kan variere fra land til land. Jeg har f.eks. en råvare (smørtype) som jeg betaler dkk 24 for per kilo, men i nabolandet i afrika hvor det kommer fra, der betaler de f.eks. dkk 35 per kilo, trods større mængder og kortere transport. Det afspejler sig så lidt i markedsprisen på tilsvarende produkter, men er generelt inden for samme niveau.
Og uanset hvordan man vender og drejer tingene, så vil forbrugerne snydes eller de vælger at betale for noget som de tror er bedre, for klogere er forbrugerne ikke.
Jeg har f.eks. et produkt der i min serie har en udsalgspris på 149,00 og præcist samme produkt i anden emballage er der andre der tager 399,00 for. Hvem er idioten? Mig der tjener mindre eller kunder der betaler langt over dobbelt pris bare fordi produktet er i en glasflaske i æske i forhold til mig som sælger varen i genanvendeligt miljørigtigt plast?
I min optik er der ikke den store forskel på MLM/NM og så en succesrig salgsorganisation. Da jeg var ansat i Mærsk Data, der var jeg en ekstremt god sælger og havde en yderst fornuftig grundløn og favorabel individuelt forhandlet provision. Men præcis som i MLM/NM, så fik min chef også en del af min perfomance da han vare chef for teamet, så hver gang jeg tjente, så tjente han også. Det samme med selskabets direktør, han fik også bonus for enhedens perfomance - vel og mærke hvis han kunne præstere minimum 15% vækst pro anno.
Så her har vi 3 led der tjener på den samme kunde inden fakturaen betales, men det stopper ikke her, for der sad også en over direktøren der der tjente penge og sidst men ikke mindst Hr. Møller - og faktisk ikke sidst da Fonden der via resultaterne i markedet også blev belønnet ved fordelagtige priser på aktier.
OG minsandten om det ikke er slut her heller! - For den konsulent der var ansvarlig for vor del hos IBM, han tjente sandelig også på det ligesom hans chef gjorde, og det gjorde chefen på fabrikken også når de nåede målene for produktionen, ligesom leverandøren til dem tjente penge.
Jeg ved ikke hvor mange led der tjener efterhånden, men 10-15 involverede er ikke utænkeligt, og derfor er det lidt sygt at sige at MLM/NM er skidt bare fordi andre tjener på andre der tjener på andre - for dem der ikke har fattet at det er sådan verden kører rundt, de har ikke fattet en meter, og skal nok bare tage en lur.
Det er korrekt at der er mange grumme historier omkring MLM/NM selskaber, men de bliver heldigvis færre og færre og MLM/NM er (især i krisetider) stigende og Asien vokser med ca. 100.000 per dag lige nu.
Man kan med rette sige at en del MLm/NM sælger drømme om rejser, biltilskud en tilværelse i bountyland eller andre eksotiske oplevelser. Men man vælger hver især hvad man går ind til og man er alene (i almindelighed) ansvarlig for de valg man tager.
Da jeg blev ansat i Mærsk var det for at gøre direktøren en tjeneste og jeg var klar på lige det tidspunkt i et afbræk i min ellers selvstændige karriere. Jeg sagde ikke ja fordi jeg faldt på røven over at blive ansat i Mærsk Data, men alene fordi jeg kunne hjælpe en bekendt med en udfordring som jeg vidste jeg kunne løse, og samtidg ville tjene gode penge på.
Men jeg indrømmer gerne, at der med jobbet helt automatisk fulgte en vis "vægt" med når man blev præsenteret som den der skulle klare en del af Top 50 i dansk erhversliv, og det affødte helt automatisk en vis respekt hos leverandører og konkurrenter, hvor mange key account managers stadig ikke var kommet videre mange år før. Og med tiden voksede mit netværk hurtigt til mellemlederne i Dk´s teknologiske virksomheder og der var en vis eufori over dette. Det var det der gjorde at jeg i 2 år accepterede at tjene omkring 60K pr, md selvom jeg blev tilbudt væsentligt mere hos konkurrenterne og jeg vidste at min fremtid ikke lå der.
Så jeg blev selv offer af "snobbetheden" som man finder på alle niveauer uanset om det er Arla man vælger frem for det billigere alternativ.
Pointen er, at der er kunder til alle produkttyper også dem som er væsentligt dyrere end samme produkt i anden form, og vi alle falder på et eller andet tidspunkt i vort liv for dette.
Jeg kan for alle MLM/NM produkter i almindelighed finde billigere tilsvarende produkter i daglighandlen, men det kan jeg også for alle andre produkter i almindelighed.
Der er mange der tjener i almindelighed på et produkt fra råvare til færdigt produkt - det gælder både indenfor MLM/NM og almindelig handel.
Så i min optik, så er forskellen nok mere i de drømme der sælges eller de muligheder der stilles i sigte, de kan være mere eller mindre realistiske. Det er ikke altid det er realistisk for mange at nå de helt store mål indenfor MLM/NM i DK grundet landets størrelse, men det samme gør sig gældende for andre produkter.
Der er dog penge i MLM/NM og der er mange penge i det.
Som nogle ved så har jeg snakket om det i godt 1½ år om at jeg ville prøve det, som producent og så rekruttere folk og lave test. Jeg har nu lavet den første test.
Og resultatet er ikke mindre end overraskende!
Jeg har kun brugt 1 person til at starte med og denne person fik produkter og skulle gå i gang. Inden der var gået en uge havde vedkommende solgt for 2.600 og den efterfølgende uge for omkring 1.000 og det er til en meget meget begrænset kundegruppe. Så på 14 dage har hun solgt kosmetiske produkter for 3.600 og tjent godt 1.400 brutto (hun har høj provision som testperson).
Hvis jeg havde 50 personer af hendes kaliber, så ville jeg tjene fantastisk, hvorfor jeg ikke er i tvivl om at jeg skal udvikle en serie der alene skal henvende sig til MLM/NM markedet, da der seriøst gode penge i det som producent - men som det ses, bestemt også for sælgeren.
Og selv hvis jeg gav op i mod 60% af bruttoprisen væk, så ville der stadig være mange penge i det og plads til en hel del bonusser, rabatter, signup fees osv osv osv.. så drømmene kan blive realistiske hvis der arbejdes for det.
Jeg kunne f.eks. ikke drømme om at opbygge en butikskæde som BodyShop den dag i dag hvis jeg havde pengene, jeg ville bruge midlerne på at etablere MLM/NM med store kræfter.
Nu sprang jeg lidt i Mærsk historien, men den hænger lidt sammen med tingene alligevel. For den gav et netværk, som jeg dog ikke bruger eller har brug for i dag, men som MLM/NM får man et stort netværk hvis man er troværdig og ærlig - og er seriøs omkring sin væremåde og fremstilling.
Til tider må man acceptere at farven har en anden lyd - selvom man altid mener at sort er sort :)