Jeg er for nyligt, blevet præsenteret for muligheden for, at tjene lidt ekstra penge igennem MLM salg. Jeg går selvfølgelig ind på amino og søger efter oplysninger omkring dette, da det her må være stedet med konstruktiv kritik og meninger. Da jeg blev præsenteret for konceptet, købte jeg en håndfuld af produkterne. Jeg har ikke tænkt mig, at sælge nogle produkter jeg ikke selv har prøvet, eller selv kan stå indefor. Er herefter blevet rigtig glad for det jeg har købt, jeg er heller ikke stødt på nogen dårlig omtale af de produkter, som jeg har købt nogen steder fra. Jeg finder ud af, at der er meget delte meninger omkring MLM, og en masse arrogance og nedengøren overfor folk, som gerne vil tjene lidt ekstra penge den vej igennem. Der er sågar folk som bliver fornærmet over, at man ikke ligger sit indlæg ind under den rigtige tråd efter deres mening, Jeg vidst sku ikke, at der var et TRÅD politi herinde på amino! Så jeg bliver nysgerrig efter om der er hold i de fordomme, som er omkring de MLM muligheder som findes, eller det bare er sure opstød fra folk, som ikke har sat sig ordentlig ind i forretnings konceptet og modellen! Det eneste argument imod MLM, jeg har læst herinde er, at det er en form for "lovlig" pyramidespil! Det MLM koncept jeg er blevet præsenteret for, giver en 40 % avance ved alt salg, og det svare til andre "almindelige" virksomheders avance så der kan ikke være et problem der. Når jeg tænker over det, så er der ikke nogen der har skrevet noget om selve produkterne, kun om dårligt koncept Så kommer bonussystemet, hvor man får bonus for at finde andre, som gerne vil tjene lidt ekstra. Mange tror, at det kun er dem i toppen af "pyramiden" som bliver belønnet, men sandheden er, at hvis dem i toppen ikke sælger noget hver måned, så er der ingen bonus! Altså man bliver afregnet efter om man sælger noget hver måned, og derud over bliver man belønnet hvis man laver, og opret holder et netværk, det er vel meget fair? Hvilken moderne salgs organisation indeholder iøvrigt ikke en form for pyramide opbygning, og hvis man er imod alle formerne for pyramide opbygning, så må man jo være den perfekte kommunist, hvor alle skal tjene det samme, og hvordan det harmonere som iværksætter, det ved jeg ikke ? Tager vi en forretning som McD f.eks så koster det dem ca. 5 kr. at lave en menu, men vi betaler glædeligt 50 kr. for en menu, og dog betaler Mc.D, som bekendt ikke skat i Danmark. Jeg ville da foretrække flere små selvstændige erhvervs drivende som f.eks pølsevogne, som tjener penge og derved bidrager til den danske skats kassen, end en multikoncernen som ikke bidrager til statskassen. Skal alt aktie handel så også forbydes? Køber du aktier som giver et stort udbytte, og tjener penge er det så også pyramidespil, hvor du sidder i toppen skraber den store gevinst, fordi du var den første til at købe og se dens potentiale ? Jeg vil til enhver tid erkende, at der er en risiko for, at et marked er mættet, men det er vel en personlig vurdering man må tage, ligesom det er indenfor alle andre brancher, hvor den bedste sælger i sidste ende altid får mest succes. Derudover må man have sin egen sunde fornuft med når man prøver et nyt projekt, og de som troede at alt salg kom af sig selv, har været alt for naive. Det kræver hårdt arbejde at sælge alt, specielt i en opstarts fase, så til de som ikke har fået succes og tror det er pga. MLM konceptet, så er der kun en ting at sige "tør øjnene" og lær at alting ikke kommer af sig selv! Mange vil kunne lære noget ved, at komme ud i det pulverisernede erhvervsliv, fremfor at sidde bag en computer skærm eller bog, og have alle teorier men ingen praktisk erfaring. Hårdt arbejde, gå-på-mod det betaler sig, og til alle dem som tror, at mlm er ved at uddø så tror om igen, de er under stor udvikling i disse finans krise tider. Jeg ønsker ikke gå ind i en nærmere diskussion omkring, men vil gerne opfordre til at være mere konstruktiv på dette område. Allan og Lisbeth |
Når folk er kristiske over for MLM har det intet med jantelov at gøre - jeg er i det hele taget lidt træt af at folk altid trækker jantelovskortet, så snart de møder kritik eller modstand.
Jeg er kristisk overfor MLM fordi jeg har kendt flere der på et tidspunkt begyndte at sælge noget LR kosmetik. Bemærk at jeg skriver kendte i datid, for det kunne vores bekendtskab ikke holde til
Jeg vil ikke købe middelmådig kosmetik til vanvittigt høje priser fordi jeg bare er SÅ dårlig til at sige nej, til folk jeg kender godt. Derfor skar jeg dem ud af mit liv og fortsatte mit nære forhold til loreal og maybelline.
Jeg bryder mig ikke om konceptet "sælg til dine venner og familie" - hvis produktet er godt nok, skulle det vel ikke være nødvendigt at have en personlig relation for at lukke et salg. Personligt ville jeg i hvert fald gå konkurs hvis varerne i min butik skulle købes af venner og venners venner.
Det er der, jeg stejler - derudover har såmænd intet imod det - men er aldrig blevet præsenteret for et MLM produkt endnu, som jeg har haft lyst til at købe. Men det er jo nok bare en tilfældighed.