Det er sjovt, at hver gang forkortelsen MLM kommer ind i en debat, så vælter det frem med 30 år gamle fordomme, misforståelser, og en tydelig tilkendegivelse af, at folk åbenbart er r..-hamrende ligeglade med fakta.
Ja, undskyld at jeg taler rent ud af posen - men magen til omgang forkvaklet sludder skal man altså lede længe efter.
JA - Det er korrekt, at mange MLM-forhandlere sælger varer eller forsøger at sælge varer til deres familie og venner - men det er jo ikke krav - så at sige, at det er det MLM handler om - er direkte forkert, specielt når man tager i betragtning, at det slet ikke kan lade sig gøre at opnå en fornuftig indtægt, hvis ens kunder udelukkende består af venner og familie - og så er der en anden årsag, som jeg kommer ind på længere nede.
Kan vi først og fremmest blive enige om, at MLM eller Network Marketing er en MARKEDSFØRINGSMETODE!?
Den har som udgangspunkt INTET med produkternes kvalitet eller bonus-systemer at gøre.
Det er udelukkende en metode til at markedsføre produkter - og den går i al sin enkelhed ud på, at man får sine kunder til at videreformidle produkterne i stedet for at bruge traditionel markedsføring.
Rigtig mange traditionelle firmaer bruger OGSÅ den form for markedsføring - altså at give deres kunder gaver, rabat eller bonus, hvis de skaffer nye kunder, - de kombinerer det så bare også med traditionel markedsføring.
Sportmaster, Brugsen og mange mange flere kører med kundeklubber, hvor man får ekstra rabat og særlige tilbud, hvis man melder sig ind som kunde - det er også en del af MLM-selskabernes strategi.
De millioner og nogle gange milliarder af kroner, som traditionelle firmaer bruger på markedsføring, bruger MLM-firmaerne i stedet til at udbetale bonus og provision til deres kunder/forhandlere.
Der er KUN ET LED mellem kunden og producenten - og det er forhandleren. Det specielle ved MLM er så, at kunden SELV kan oprette sig som forhandler - og kan derved SELV handle direkte hos producenten.
Og ja, det kan man reelt også i alle andre brancher - altså oprette sig som forhandler, hvis man vil have produkterne lidt billigere, eller gerne vil tjene på at forhandle produkterne. I de traditionelle brancher er det bare en del mere kompliceret og lidt dyrere, at blive forhandler.
Og ja, avancen er muligvis lidt mindre som MLM-forhandler i forhold til at være forhandler i et traditionelt setup - til gengæld er der ikke krav om, at man skal købe større varepartier hjem ad gangen - og derved er der mindre risiko - hvilket man som mulig kommende forhandler, selvfølgelig må tage stilling til: Vil man have den større avance mod at binde en større kapital i varelager, eller har man det bedre med den lavere risiko, som så giver en lidt lavere avance.
Kvaliteten af produkterne er selvfølgelig svært at debattere, da det jo primært er en subjektiv ting. Men nu har Oriflame, Tupperware, LR og Herbalife alle overlevet i over 25 år (over 40 år for Oriflame og Tupperware's vedkommende) så helt ringe kan produkterne jo ikke være.
Det kan da godt være, at der findes så mange tåber i verden, at man kan holde et skodprodukt kørende i 25 år, men jeg tvivler.
Jeg kender flere, der har fået både eksem, udslæt og mistet store totter af håret på at bruge L'oreal produkter - men det gør åbenbart ikke noget - så længe de ikke sælger deres produkter via MLM, så må det godt være noget lort!?!? Eller hvad?
Og ja, der er mange nyudklækkede MLM-forhandlere, der lidt for over-ivrigt tager fat i familien, men det har jo oftest noget at gøre med, at mange forhandlere, som kaster sig over MLM, ikke har drevet virksomhed før - og så er det altså langt mindre angstprovokerende at prøve sine salgsevner af på Moster Karen - i modsætning til en vildt fremmed.
Betyder ovennævnte så, at MLM er verdens mest fantastiske forretningsform? Nej, selvfølgelig ikke. Den er blot et alternativ til mange af de andre forretningsformer der findes.
MLM's største force - i modsætning til mange andre brancher er, at alle kan starte en forretning op, for ganske få tusinde kroner, uden at have nogen forudsætninger for at drive virksomhed.
Denne force er så også MLM's største ulempe - da der desværre starter mange forhandlere op, med lidt for lysegrønne forhåbninger - og en lidt for kluntet tilgang til det at drive virksomhed på - men det synes jeg man bør lade gå ud over den enkelte forhandler - og ikke hele branchen.
Lige i dette tilfælde må der være tale om en: hate the PLAYER - not the GAME! 