Du er desværre lidt galt på den, og viser at du ikke rigtigt har forståelse for prissætning. Generelt prissættes varer efter den pris det forventes at produktet kan bære i markedet og derved opnå en afsætning. Og priserne på samme produkt kan variere fra marked til marked. Den "store udgift" du snakker om, er den samme for stort set alle forretningsmodeller der anvendes af succesrige virksomheder overalt. Om slutresultatet ender med en dækningsgrad på 40% for virksomheden på den ene eller anden måde er fuldkomment ligegyldigt. Mange virksomheder giver en standard rabat på 30-50% og derudover incitament i form af omsætningsbonus, markedsføringstilskud osv osv og ender op i mod 60% sammenlagt og nogle gange mere. I MLM/NM kan man se fortjenester på 10-25% eller mere (i de afregningsplaner jeg har set) samt yderligere bonusser på f.eks. 3-5-8-10-12% ned i ledende og de ender oftest maksimalt omkring det samme provenue. Forskellen ligger oftest i hvor meget man skal knokle,da de ekstra avancer i MLM/NM er koblet op til rekrutteringer (som også kan give engangsfee), personligt salg, salg i ens "ben" osv osv og kan til tider være svært at opnå, men det kan lade sig gøre, men er klart nemmere i lande hvor befolkningen er væsentligt større end i Danmark. Jeg tror det er urealistisk at tro at 100.000vis kan leve af MLM/NM i DK, men jer er sikker på at rigtigt rigtigt mange kan have ekstra indtægter på 10K-100K per år og dermed forsøde tilværelsen ved siden af deres normale job. Men salgsmodellen er ikke dårlig og især ikke for producenten bag. |
Brian Reinhold Jensen:Det er selvfølgelig ikke noget problem. Det største problem i disse debatter synes jeg er at MLM-fortalere nægter at anerkende de problemer der virkelig er i branchen og på den måde bliver alle os ikke-MLMere blinde for de forklaringer og beskrivelser af forretningsmodellen der kommer frem.
Her mener jeg så, at du tager helt og fuldstændig aldeles fejl!
Jeg synes NETOP at det bliver anerkendt gang-på-gang-på-gang, at SELVFØLGELIG er der problemer i branchen - og de fordomme og dårlige erfaringer som folk har, kommer selvfølgelig ikke ud af ingenting!
Når tonen ofte bliver hård og ubamhjertig, så er det fordi der ofte bliver talt i MEGET generaliserende vendinger fra ikke-MLM'ernes side.
Og ikke nok med, at man generaliserer hele branchen over en kam - så har man heller ikke noget imod at kalde MLM-forhandlerne for svindlere, plattenslagere og løgnere, og produkterne for fupprodukter - UDEN at have kendskab til den forhandler, eller de produkter som man udtaler sig om.
Det er DET - der får niveauet i debatterne ned på et lavpunkt.
Personligt nægter jeg i hvert fald at sidde overhørig, at jeg sælger skodprodukter eller produkter til overpris, fra folk som ikke engang har gidet at spørge, hvad det er for produkter jeg sælger.
Lur mig, om ikke debatterne ville få en helt anden lyd, hvis man udviste samme pli i MLM-kategorien som i de andre kategorier - altså, at man undlader at tale nedladende til folk, før man har et reelt grundlag at gøre det på.