Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Tweet |
![]() | Thomas Skall | ![]() | MSYP |
Relaterede ToplistehistorierSe hele Toplisten for kategorien Innovation & Vækst |
Relaterede BoblereVi kunne desværre ikke finde nogle relaterede boblere! |
Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.
Alexander M. Andersen
Fedt indlæg..
Jeg håber der er nogen der ser det, som så også kan gøre en forskel, for en eller anden grænser bør der da være for at skulle betale den slags..
Rigtigt go' aften.
Mvh.
Alexander M. Andersen
Tonny Skov Pedersen
Der er desværre ikke noget at gøre ved - Det er kun en ny form for SKAT, hvor skruen er mere end 3 meter lang.
Gebyret er åbenbart urimeligt, især når man driver virksomhed fra sin private bopæl, hvor man allerede betaler til renovationsordningen over ejendomsskatte-biletten. Her er der så tale om dobbelt betaling.
Martin Thorborg
En god bekendt af mig fik dispensation, fordi han er fotograf.
Han fik dog et brev, at hvis han brugte genbrugspladsen, så ville han blive meldt til politiet for brud på straffelovens § 161.
Fuck det er sygt!!!
Jacob Kildebogaard
Fede kommentarer, mange tak...
Deres argument var at jeg på et tidspunkt ville smide en printer og computer ud:
"I har oplyst, at virksomhedens aktiviteter udelukkende foregår online. Idet computere, printere, fax mv. er elektronisk affald, vurderes det, at der i forhold til det ansøgte ikke er grundlag for fritagelse efter denne bestemmelse."
De kunne i øvrigt ikke svare på mit opkald i går - for deres IT var nede. Ironisk nok.
jannie N
Jeg slap ikke selvom hverken pc eller tlf er købt i firmaregi!! Jeg foreslog et kompromis at jeg betalte og at jeg så til gengæld fik et ekstra affaldsstativ. Men nej, det kunne heller ikke lade sig gøre. Dernæst forsøgte jeg med om de så ville være rare at oplyse skat om hvad det er for ting mit firma kan smide ud -når det ikke har købt noget. Hvis jeg har købt det, må jeg jo også kunne trække det fra i skat. Den gik heller ikke. Nej.. jeg havde stadig affald. Hvad med konvolutten de havde sendt girokortet i måske. DOUGH!!!
Men de behandler det jo bare individuelt i kommunerne, så hvis man bor det ene sted slipper man og det andet gør man ikke... Kommer vel an på hvor mange penge de har budgetteret med skal komme ind den vej..
Slettet bruger
Problemet er at det er de færreste som tænker over hvilken brancekode de vælger. En branchekode som tidligere kun havde statistisk betydning. Bang nu er det pludselig afgørende for om man skal betale affaldsgebyr.
Kik på listen over hvilke branchekoder som er godkendt. Mon ikke Jacob ville være lige så glad, hvis han valgte branchekode 62.02.00 (Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi)? Han ville i hvertfald være 1700 kr. rigere.....
SoerenS
Heh, min virksomhed er registreret med branchekoden "620200 Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi”, og er derfor fritaget.
Og jeg bruger da SLET ikke computere og den slags elektronikskrammel, nej nej :-P
Puha, hvor er den lov/skat/whatever dog latterligt administreret.
Jacob Kildebogaard
Kan man skifte branchekode efter oprettelse? For det kunne ikke røre mig mindre end hvilken kode jeg har i et eller andet system... Jeg vil hellere bruge min tid på at udvikle nye projekter.
Slettet bruger
rettelse: "som er godkendt" skal være "som er fritaget"
Slettet bruger
Ja. Det kan du frit ændre. Mener du skal have fat i ændringsblanketten hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det kan også have betydning, hvis du skal tegne erhvervsforsikring hos et forsikringsselskab. De ser også på branchekoder.
I Bilag 7 i nedenstående oversigt finder du branchekoder, som er fritaget for afgiften. Bilaget er stadigvæk gældende selvom der står historisk over linket
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135276#B9
slettet_bruger
Hvis så bare man fik en ekstra skraldespand så man kunne se man fik noget for pengene. Jeg har nægtet og betale så må vi se hvor det bærer hen
Elbamsen
Hej Lige endnu historie til sagen omkring affaldsgebyr..Jeg driver en en-mandsvirksomhed inden for el-faget. ;mit firma ligger på privat adressen, vi har både pap og stor dagrenovations container, det affald jeg har fra firmaet kan nemt være i vores alm affalds ordning med andre ord, vi betaler til en genbrugsordning på adressen i forvejen.. . Havde ansøgt om fritagelse, (Varde kommune) fik svar idag AFSLÅET med begrundelse at jeg nok havde en gammel lagerreol der skulle smides ud på et tidspunkt.. ?? Hva sker der,, alt hvad vi eventuelt havde af jernskrot/kabelskrot er da så højt i pris nu at jeg aldrig kunne drømme om at "forære" det til genbrugspladsen når vores lokale skrothandler gerne giver penge for det.. SKJULT SKAT, ja det giver jeg alle aminoer ret i.. Der stod at jeg ikke kunne klage til kommunen, men at jeg kunne prøve sagen ved domstolene.. OG DET GØR JEG , det her er simpelthen ikke rimeligt.. Hvis vi feks. havde pap fra hvidevarer leveret til en kunde, ja så kunne vi jo lade ligge ved kunden og så kunne de slev via deres egen genbrugsordning komme af med det på pladsen.. JA tak, Jeg lader da bare det 100KG tunge gamle billedrørs tv stå ude ved fru .Hansen der har rollator så kan hun jo lige selv køre det på genbrugspladsen eller få kommunens hjemmehjælpere til det.. Så får vi da noget for skatte pengene.. RENT til grin det her lovforslag.. Faktisk skulle jeg tilbage i 1998 i det firma jeg dengang var ansat i over for kommunen kunne dokumentere at det affald vi kom med i firma bilen var fra en kunde og ikke fra firmaet.. Jeg kan sætte navn på hvert lille stykke pap vi evt kom med på pladsen.. Men nu prøver jeg rettens vej.
Mikkel Mikjær Christensen
Øh? Henrik iflg det link du sendte er "virksomhedsform" "aps" fritaget, læser jeg den forkert eller er det virkelig strikket så plat sammen?
Slettet bruger
Et aps med 0 ansatte er fritaget. De nævnte selskaber er kun fritaget, hvis de ingen ansatte har.
slettet_bruger
Jeg forstår sgu ikke politik! Nu sidder jeg og kigger på den nye version af H. Koudahl's link : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135872#B8
Der står at Fotokopieringsfirmaer er fritaget for afgift! Der bliver måske aldrig kopieret forkert, og de smider aldrig papir ud?
Nå, men jeg kan da se at jeg skal ha ændret mit firma fra "Udvikling af kunde spcifikt software" til "Computerprogrammering" .....
Mikkel Mikjær Christensen
Undrer mig lidt over at jeg ikke er blevet opkrævet, kan det være fordi jeg bor i kontorfællesskab?
Netmille
Vi har også søgt om fritagelsen, i min mands tagvirksomhed, har selv en container stående til alverdens ting og sager og har indsendt regninger til dem på at vi får containeren tømt. Samt at vi leje containere på hver enkel kunde, da det jo er et helt tag der skal rives ned. Dog var det ikke påviseligt, mener de, at vi smed alt ned i den containeren...
BZR
Jeg har også lige skiftet branche - den her afgift er simpelthen for latterlig.
Tonny Skov Pedersen
Bare ærgeligt, at jeg ikke kan vælge koden 82.11.00:-(
Mejner
Er det i hele landet den her afgift gælder? For så skal jeg sgu saftsusme i en fart have ændret min virksomhedskode!!
Gu røv vil jeg betale 1700 for at jeg efter skole sidder og prøver mine iværksætter drømme af og faktisk lære noget istedet for at tælle flasker i brugsen.. Fandeme nej. Jeg har altid betalt det jeg skulle, men det her, niks aldrig!!
Undskyld det hidsige tonefald, men man bliver virkelig frustreret! Håber der er nogle der ved noget om reglerne.
Hilsen Mejner
BZR
Mejner, enkelte kommuner opkræver ikke afgiften. Du kan Google dig frem til hvilke. Kan bare huske jeg stødte på informationerne, da jeg undersøgte det sidst.
Slettet bruger
Faktisk skrev jeg en artikel om affaldsaafgiften tilbage i december. Så kom der politiske løfter om at afskaffe den, så jeg lod den ligge. Men nu har jeg "genoplivet" den: http://www.skatteekstrakten.dk/showart.asp?Id=798.
Den ligger som en gratis artikel - alle kan læse den - men kun indtil fredag den 13. maj 2011. Herefter "låser" jeg den - så hvis I vil have en kopi, så er det nu.
Vh
Lars
PS: Vær rare at huske ophavsretten :-)
MSYP
I det hele taget er gebyret noget politisk makværk. Det er skræmmende, at man under en borgerlig regering skal være vidne til den slags benspænd for erhvervslivet. Når man betænker, hvor meget vi i forvejen erlægger til de offentlige kasser hvert år, så skulle det vist være rigeligt til også at klare affaldshåndteringen. Jeg kan kun opfordre til, at så mange som muligt giver udtryk for deres utilfredshed med gebyret, så det kan blive ændret.
IT-Konsulenten
Med 2 firmaer, et registreret på hjemmeadressen i en kommune, og det andet registreret på et kontorhotel i anden kommune, kan man virkelig mærke hvor tåbelig denne ordning er. På hjemmeadressen giver de mig dispensation, da jeg kun er mig selv og laver konsulentydelser. Kan derfor nøjes med at slippe omkring kr. 250,- årligt som er det gebyr denne kommune har valgt, som "tvangsgebyr" for alle. Den anden kommnue kan jeg ikke få dispensation, selvom jeg oplyser at det kun er en proforma adresse på firmaet. Argumentation: Du modtager breve, der genererer affald. Ja, det gør jeg, men kontorhotel sender dem til min privat adresse i anden kommune. Men ingen fritagelse, så fuld gebyr skrue, selvom begge firmaer laver det samme.
Man bliver simpelthen så harm over sådan noget forbandet svineri, og føler man får presset en tåbelig skat nedover hovedet uden at kunne gøre noget som helst.
Det er simpelthen en iværksætter dræbende ekstra skat.
Det skal siges at jeg har fuld forståelse for at man skal betale for at bortskaffe sit affald. Men er det ikke netop det firmaer, som vitterligt har affald af betydning selv gør og sørger for ? Ihvertfald dem af mine kunder jeg har snakket med, og som dagligt generer affald af betydning....
IT-Konsulenten
"En virksomhed har krav på undtagelse fra affaldsgebyret, hvis den kan dokumentere, at virksomheden selv håndterer alt sit affald til nyttiggørelse...."
Hvordan dokumenterer man lige det ? For mit firma med adresse på kontorhotel, hvor alt post bliver videresendt og der ingen er fysisk tilstede på adressen.
Jesper Sølund
Jeg er sluppet for affaldsgebyr, efter jeg lavede en længere forklaring om at det eneste papir jeg modtog, var de reklamebreve som jeg fik, fordi CVR registeret solgte mine informationer. Og dem havde genbrugte jeg i min kompostbunke, til glæde for de orme jeg var ved at opdrætte! Orme 4 the win.
Jacob Kildebogaard
Fedt med alle kommentarerne. Man kan utrolig let ændre branchekode med NemID. Jeg har skrevet hvordan du gør her: http://www.jacob-kildebogaard.dk/2011/05/sadan-skifter-du-branchekode/
Bernt Lassen
Vi har også søgt og fået afslag med den begrundelse at vi nok på et tidspunkt har noget elektronikaffald eller lignende og det er ikke nok at det kan bortskaffes med vores private affald. Vi er 2 ansatte med arbejdsplads fra privat adresse. Vi har også fået besked om at vi ikke kan klage. Helt hen i skoven, men man kan jo ikek engang flytte kommune for at slippe, det er vist landsdækkende så vidt jeg kan forstå. MH Bernt
Mads
Jge søgte om fritagelse, fik afslag og har nægtet at betale. Det er da over et halvt år siden, og jeg har intet hørt fra kommunen endnu :-)
Simon Hermansen
I 2010 boede jeg det første halve år på Frederiksberg som mener jeg skal betale erhvervsaffaldsgebyret. Jeg har ingen fysiske aktiver (computeren er købt privat før virksomhedsstart), men deres argument er alligevel at den computer skal smides ud en dag. Jeg flyttede så til århus og nu er jeg lige blevet fritaget uden problemer for 2011. Jeg har stadig ikke betalt for 2010 og tror heller ikke jeg gør det. Det er ikke fair at jeg skal betale gebyr i virksomheden for at smide mine private ting ud engang om mange år.....hvilket jeg i forvejen betaler for gennem skatten.
Tommy Nilsson
Jeg arbejder udelukkende digitalt og producerer ingen affald og har derfor nægtet at betale. Nu truer Ringsted kommune mig med Købmandstandens Inkasso Service A/S. Jeg nægter stadig at betale...
Søren Nygaard
Hej Alle -
Jeg har fundet ud af at mit firma jo må være indenfor 741010 Industriel design og produktdesign, og dette har jeg (endnu) ikke modtaget nogle opkrævninger for.......dog er det SKAT vi har med at gøre, so you´re never know.
Lad os tage kampen op, og afhjælpe Danmark, så ikke at iværksættere forlader Danmark og affalds-bunkerne ;-))
Ha´en god mini ferie -
Søren
Søren Søltoft Holmboe Folketingskandidat (LA)
Der skal ikke være nogen tvivl om, at dette skriger til himlen. Jeg er selv tidligere iværksætter og min hustru har netop startet sin egen grafiske virksomhed. Denne "skraldeafgift" er blot en skjult skat. Det er let for regeringen at sige, at de har sænket skatterne over de sidste 10 år, når man indfører afgifter som denne og talrige andre.
Vi bliver nødt til at sige tingene som de er. Der skal gang i væksten og det kan UDELUKKENDE ske ved at sænke skatterne på arbejde til 40 % snarest, Selskabsskatten skal halveres til 12 ½ % - Og der skal IKKE andre afgifter på banen for at dække hullet. Der kommer ikke et hul. Der kommer investeringer i samfundet. Både indlandske og udenlandske.
Hvis vi som land sender et signal til verdens business angles, investorer, iværksættere og selskaber at vi er proaktive på beskatningen og sætter vores lid til at et sundt erhvervsliv, skal danne grundlaget for vores velfærd, jeg jeg - lige som velfærdskommissionen og skattekommissionen - sikker på, at vi vil opleve et løft.
Mere af det samme, som vi har gjort de sidste mange år, vil blot bringe os længere ud af den vej, vi er på vej ud af.
Hold inde!!!
Claus Mandal
Vil gerne bidrage med min positive oplevelse af den del af systemet. Oftest hører man jo kun om de negative oplevelser. Fik en skrivelse om den nye regel, ignorerede den da jeg læste ud af den, at en virksomhed som min ikke skulle benytte den. Er registreret som Enkeltmandsvirksomhed med Branchekode "620900 Anden it-servicevirksomhed". Et par måneder efter kom der en rykkerskrivelse som jeg svarer tilbage på med:
Jeg har modtaget rykkerskrivelse vedr. renovering/benyttelse af skraldeplads osv til min enmands-virksomhed. Da jeg modtog folderen for nogen tid siden læste jeg tydeligt ud fra det skrevne at jeg ikke tilhørte den gruppe som skulle bruge dette. Jeg har et IT firma og jeg sidder ved computeren og alt foregår der. Derfor har jeg ingen brug for den service/løsning overhovedet. Så jeg antog at jeg blot skulle ignorere skrivelsen. Men ak nej, der kom lige en rykkerskrivelse vedr. den. Jeg har lige talt med en sød kvinde i kundecenteret, som fortalte jeg jeg skulle skrive hertil for at jeg så kan blive fritaget for noget jeg selvfølgelig ikke har brug for. Lad mig høre hvordan det sker?
Jeg modtog 5 uger efter:
Fritagelse for erhvervsgebyr
Aalborg Forsyning, Renovation har modtaget din mail af 7. februar 2011, hvori der anmodes
om fritagelse for erhvervsgebyr for p-nr. 0000000000 med begrundelse i, at virksomheden
ikke producerer affald.
Vi vurderer, at virksomheden ikke har en egentlig affaldsproduktion. I henhold til § 60, stk. 5
i Bekendtgørelse nr. 48 af 13. januar 2010 om affald meddeles virksomheden derfor fritagelse
for gebyr.
Venlig hilsen
Thorsten Nord - Renovationschef
Så ikke noget problem i den her del af landet med min type virksomhed. Jeg regnede heller ikke med at der skulle blive et problem ud af noget så åbentlyst ubrugeligt for min situation. Men kan se på mange andres at der faktisk er en større pengemaskine i gang.
Chris
Er der nogen der ved HVOR MEGET affald man må deponere for de 1700 kr?
Miriam Frank
"En virksomhed har krav på undtagelse fra affaldsgebyret, hvis den kan dokumentere, at virksomheden selv håndterer alt sit affald til nyttiggørelse...."
Jeg har lejet en lille container til 16 kr/mdr. med betaling ved tømning (hvilket vil sige aldrig, hvis ingen pap affald du har) Det er dokumentation nok for at blive fritaget for afgiften :-)
JacobA
Det er ikke underligt, at det offentliges udgifter til administration stiger og stiger, mens produktiviteten i virksomhederne falder når der bruges så megen energi og tid på sådanne noget pjat...
Anders Ojgaard
1.700 er rørende. I Københavns Kommune er prisen 2.978,75 + moms. Heraf er 1.080 kroner et "administrationsgebyr". Ja, man læste rigtigt.
Undertegnede blev fritaget sidste år, men blev alligevel opkrævet beløbet igen i år. Da jeg i dag søgte om fritagelse igen, fik jeg at vide, at der kan gå måneder med sagsbehandlingen, da man venter flere tusinde ansøgninger.
Ikke blot er der altså tale om en form for skat på det som skal drive Danmark: virkelyst. Der er også tale om et system der er så administrationstungt, at hver lille enkeltmandsvirksomhed opkræves mere end 1.000 kroner (!) blot for at systemet kan opretholde sig selv.
Jeg fattes ord ...