Hvilket tilbud er bedst??
33% ekstra eller 33% billigere pris??
Denne artikel viser hvordan dine kunder er modtagelige for forskellige tilbud. Læs hele historien på www.theatlantic.com
God artikel, men med tendens til selvmodsigelser: "Alle kan godt lide at gøre et godt køb (læs: til en god pris)" vs. "Hvis priser virker for billige, kan det afskrække kunderne".
Absolut god artikel. 1000 tak for den. Det giver stof til eftertanke og viser, at selv om man er god til at regne, er man ikke altid god nok til at regne den ud. Jeg bearbejdede første eksempel lidt for at tydeliggøre regneeksemplet for mig selv. Erfaringsmæssigt ved jeg, at regning med procenter og brøker godt kan forvirre. Måske kan du også bruge mine beregninger og tanker.
1. Hos Aquatex har vi en række patenterede industrielle renseprodukter til fjernelse af stort set alle slags belægninger og bakterier i vandsystemer, varme-, køle- og ventilationssystemer, rør, tanke mm. De sælges til ca. 100 kr. ex. moms pr. liter. Lad os sige, at vores indkøbspris er 50 kr. pr. liter/enhed. Det giver en fortjeneste på 50 kr. pr. liter svarende til en avance på 100% i forhold til indkøbsprisen.
2. Lad os sige, at vi nu giver kunden 33% rabat, Så bliver udsalgsprisen 67,00 kr. pr. liter/enhed. Indkøbsprisen er fortsat kr. 50,00 pr. liter/enhed. Fortjenesten bliver kr. 17,00 pr. liter/enhed. En kraftig nedgang i fortjenesten!
3. Nu tilbyder vi i stedet 33% mere produkt til samme pris. Altså 1,33 liter = 1 enhed til kr. 100,00 Indkøbsprisen er kr. 66,50 pr. enhed (1,33 liter) Fortjenesten er kr. 33,50 pr. enhed Næsten dobbelt så stor indtjening ved salg af samme antal enheder.
Antal solgte enheder for at opnå samme fortjeneste: 1. 100 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
2. 294 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
3. 150 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
Hvis du mener, at kunderne i lige så høj grad vil foretrække 33% mere produkt som en rabat på 33% - eller ikke kan kende forskel, skal du absolut vælge metode 3. Den giver næsten den dobbelte fortjeneste ved samme antal solgte enheder.
Nu vil du måske indvende, at ved ex. 3 køber kunden 0,33 liter mere. Og det har du ret i. Men kunden opfatter det fortsat som et køb.
Du kunne også overveje en variant, hvor du tilbyder 10% mere produkt for samme pris som et rabattilbud.
I øvrigt er det altid bedre at tilbyde kunden mere produkt, hvis han spørger efter rabat frem for at sænke prisen. Kunden opfatter en større værdi af den ekstra produktmængde, du tilbyder, end den udgift du har på levering af merprodukt.
Læg også mærke til, at en rabat på 33% af købsprisen æder det meste af din fortjeneste op!
Jeg håber, at du kan bruge mine beregninger. De er med afrundede tal.
Held og lykke med salget.
PS: Et eller andet sted her på Amino ligger en Exelfile, jeg har lavet for år siden, med et simpelt skema til beregning af priser til download og avancer, du kan bruge til at regne dine egne eksempler ud med.
Hvis man går ind i forretning og bliver mødt med nogle overlækre mærkedyre tasker til 30.000 kr stykket, og der ved siden af står nogle ganske flotte tasker i en god kvalitet til 2.995,00 kr., så opfatter man ikke de billigere tasker helt så dyre, som hvis de var udstillet i en butik sammen med tasker til 199,00.
Butikken sælger måske ikke så mange tasker til 30.000 kr. stykket, men taskerne til 2.995,00 går som kolde is en varm sommerdag, som dem vi havde i sidste uge. Og butikken har en sindsyg avance på disse tasker. (Eksemplet på engelsk med to forskellige varer, synes jeg ikke er så godt.)
Jeg vil selv lave et lignende forsøg her til efteråret, som kommer der måske lidt erfaringer derfra.
Martin Thorborg
Fantastisk artikel!
Slettet Bruger
Virkelig øv man ikke fulgte med i engelsk timerne, ville da gerne lige vide hvad der virker bedst ;)
Nyide
Mikkel Google Translate til din Toolbar oversætter hele lortet ;)
Slettet Bruger
Emil: translate giver ikke så klart et billed af historien ;) Men umildbart forstår jeg at folk heller vil have 33% ekstra end 33% rabat :)
eller en evt. ekstra servicie
Frank Rasmussen
I øvrigt et spændende website, har ikke besøgt det før, men er klart føjet til mine fortrukne :-)
Mvh
Frank
Jacob Rohde
Agent
Ja det er en fantastisk artikel!
Husk evt. også at læse de historier der linkes videre til i artiklen - eksempelvis Pkt. 3 omkring Pris beregninger
Jesper Sommer
God artikel, men med tendens til selvmodsigelser: "Alle kan godt lide at gøre et godt køb (læs: til en god pris)" vs. "Hvis priser virker for billige, kan det afskrække kunderne".
En sikker prissætning er et must :-)
Bjarne Ravn
Absolut god artikel. 1000 tak for den. Det giver stof til eftertanke og viser, at selv om man er god til at regne, er man ikke altid god nok til at regne den ud. Jeg bearbejdede første eksempel lidt for at tydeliggøre regneeksemplet for mig selv. Erfaringsmæssigt ved jeg, at regning med procenter og brøker godt kan forvirre. Måske kan du også bruge mine beregninger og tanker.
1. Hos Aquatex har vi en række patenterede industrielle renseprodukter til fjernelse af stort set alle slags belægninger og bakterier i vandsystemer, varme-, køle- og ventilationssystemer, rør, tanke mm.
De sælges til ca. 100 kr. ex. moms pr. liter.
Lad os sige, at vores indkøbspris er 50 kr. pr. liter/enhed.
Det giver en fortjeneste på 50 kr. pr. liter svarende til en avance på 100% i forhold til indkøbsprisen.
2. Lad os sige, at vi nu giver kunden 33% rabat,
Så bliver udsalgsprisen 67,00 kr. pr. liter/enhed.
Indkøbsprisen er fortsat kr. 50,00 pr. liter/enhed.
Fortjenesten bliver kr. 17,00 pr. liter/enhed.
En kraftig nedgang i fortjenesten!
3. Nu tilbyder vi i stedet 33% mere produkt til samme pris.
Altså 1,33 liter = 1 enhed til kr. 100,00
Indkøbsprisen er kr. 66,50 pr. enhed (1,33 liter)
Fortjenesten er kr. 33,50 pr. enhed
Næsten dobbelt så stor indtjening ved salg af samme antal enheder.
Antal solgte enheder for at opnå samme fortjeneste:
1. 100 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
2. 294 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
3. 150 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste
Hvis du mener, at kunderne i lige så høj grad vil foretrække 33% mere produkt som en rabat på 33% - eller ikke kan kende forskel, skal du absolut vælge metode 3. Den giver næsten den dobbelte fortjeneste ved samme antal solgte enheder.
Nu vil du måske indvende, at ved ex. 3 køber kunden 0,33 liter mere. Og det har du ret i. Men kunden opfatter det fortsat som et køb.
Du kunne også overveje en variant, hvor du tilbyder 10% mere produkt for samme pris som et rabattilbud.
I øvrigt er det altid bedre at tilbyde kunden mere produkt, hvis han spørger efter rabat frem for at sænke prisen. Kunden opfatter en større værdi af den ekstra produktmængde, du tilbyder, end den udgift du har på levering af merprodukt.
Læg også mærke til, at en rabat på 33% af købsprisen æder det meste af din fortjeneste op!
Jeg håber, at du kan bruge mine beregninger. De er med afrundede tal.
Held og lykke med salget.
PS: Et eller andet sted her på Amino ligger en Exelfile, jeg har lavet for år siden, med et simpelt skema til beregning af priser til download og avancer, du kan bruge til at regne dine egne eksempler ud med.
Bjarne Ravn
Kommentar til ex. 2
Hvis man går ind i forretning og bliver mødt med nogle overlækre mærkedyre tasker til 30.000 kr stykket, og der ved siden af står nogle ganske flotte tasker i en god kvalitet til 2.995,00 kr., så opfatter man ikke de billigere tasker helt så dyre, som hvis de var udstillet i en butik sammen med tasker til 199,00.
Butikken sælger måske ikke så mange tasker til 30.000 kr. stykket, men taskerne til 2.995,00 går som kolde is en varm sommerdag, som dem vi havde i sidste uge. Og butikken har en sindsyg avance på disse tasker.
(Eksemplet på engelsk med to forskellige varer, synes jeg ikke er så godt.)
Jeg vil selv lave et lignende forsøg her til efteråret, som kommer der måske lidt erfaringer derfra.