Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her

Profil for Bjarne Ravn

Profilbillede
Bjarne Ravn
Aminomedlem siden: 01-11-2007
Statistik
Indsendte historier: 2 Har afgivet 4 stemmer på historier
Antal kommentarer: 20 Har afgivet 26 stemmer på kommentarer
6
AJAX loader
40 måder at spilde sine penge på
Jeg synes du skal læse denne engelske artikel om, hvordan mindre virksomhedsejere spilder deres på penge på 40... zite.to
Indsendt d. 16. november 2011 08:03 i Administration & Penge
 
3
AJAX loader
12 minutter MINDRE øger produktiviteten
Arbejd 12 minutter mindre ... skriver Helle Rosdahl Lund fra Center for balance mellem arbejdsliv og famili... www.presswire.dk
Indsendt d. 20. juni 2011 14:13 i Innovation & Vækst
 
Profilbillede Bjarne Ravn Skal det være helt rigtigt, hedder det firmavideoer i et ord. Alle sammensatte danske ord skrives i et ord - og uden bindestreg.
Skrevet den 05-09-2012 17:35
1       0      
 
Profilbillede Bjarne Ravn Tillykke til Herning, som bestemt er en dejlig by. Undersøgelsen er desværre meget fejlbehæftet og ikke god nok som vurderingsgrundlag.
Skrevet den 05-09-2012 17:31
1       0      
 
Profilbillede Bjarne Ravn

Kommentar til ex. 2

Hvis man går ind i forretning og bliver mødt med nogle overlækre mærkedyre tasker til 30.000 kr stykket, og der ved siden af står nogle ganske flotte tasker i en god kvalitet til 2.995,00 kr., så opfatter man ikke de billigere tasker helt så dyre, som hvis de var udstillet i en butik sammen med tasker til 199,00.

Butikken sælger måske ikke så mange tasker til 30.000 kr. stykket, men taskerne til 2.995,00 går som kolde is en varm sommerdag, som dem vi havde i sidste uge. Og butikken har en sindsyg avance på disse tasker.
(Eksemplet på engelsk med to forskellige varer, synes jeg ikke er så godt.)

Jeg vil selv lave et lignende forsøg her til efteråret, som kommer der måske lidt erfaringer derfra. 

Skrevet den 29-07-2012 20:08
1       0      
 
Profilbillede Bjarne Ravn

Absolut god artikel. 1000 tak for den. Det giver stof til eftertanke og viser, at selv om man er god til at regne, er man ikke altid god nok til at regne den ud. Jeg bearbejdede første eksempel lidt for at tydeliggøre regneeksemplet for mig selv. Erfaringsmæssigt ved jeg, at regning med procenter og brøker godt kan forvirre. Måske kan du også bruge mine beregninger og tanker.

1. Hos Aquatex har vi en række patenterede industrielle renseprodukter til fjernelse af stort set alle slags belægninger og bakterier i vandsystemer, varme-, køle- og ventilationssystemer, rør, tanke mm.
De sælges til ca. 100 kr. ex. moms pr. liter.
Lad os sige, at vores indkøbspris er 50 kr. pr. liter/enhed.
Det giver en fortjeneste på 50 kr. pr. liter svarende til en avance på 100% i forhold til indkøbsprisen.

2. Lad os sige, at vi nu giver kunden 33% rabat,
Så bliver udsalgsprisen 67,00 kr. pr. liter/enhed.
Indkøbsprisen er fortsat kr. 50,00 pr. liter/enhed.
Fortjenesten bliver kr. 17,00 pr. liter/enhed.
En kraftig nedgang i fortjenesten!

3. Nu tilbyder vi i stedet 33% mere produkt til samme pris.
Altså 1,33 liter = 1 enhed til kr. 100,00
Indkøbsprisen er kr. 66,50 pr. enhed (1,33 liter)
Fortjenesten er kr. 33,50 pr. enhed
Næsten dobbelt så stor indtjening ved salg af samme antal enheder.

Antal solgte enheder for at opnå samme fortjeneste:
1. 100 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste

2. 294 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste

3. 150 solgte enheder giver kr. 5.000 i fortjeneste

Hvis du mener, at kunderne i lige så høj grad vil foretrække 33% mere produkt som en rabat på 33% - eller ikke kan kende forskel, skal du absolut vælge metode 3. Den giver næsten den dobbelte fortjeneste ved samme antal solgte enheder.

Nu vil du måske indvende, at ved ex. 3 køber kunden 0,33 liter mere. Og det har du ret i. Men kunden opfatter det fortsat som et køb.

Du kunne også overveje en variant, hvor du tilbyder 10% mere produkt for samme pris som et rabattilbud.

I øvrigt er det altid bedre at tilbyde kunden mere produkt, hvis han spørger efter rabat frem for at sænke prisen. Kunden opfatter en større værdi af den ekstra produktmængde, du tilbyder, end den udgift du har på levering af merprodukt.

Læg også mærke til, at en rabat på 33% af købsprisen æder det meste af din fortjeneste op!

Jeg håber, at du kan bruge mine beregninger. De er med afrundede tal.

Held og lykke med salget.

 

PS: Et eller andet sted her på Amino ligger en Exelfile, jeg har lavet for år siden, med et simpelt skema til beregning af priser til download og avancer, du kan bruge til at regne dine egne eksempler ud med.

Skrevet den 29-07-2012 19:36
1       0      
 
Profilbillede Bjarne Ravn Før nettet blev grafisk med weblæsere, brugte jeg Gopher! En tekstbaseret søgemaskine. Kort efter blev der adgang til Yahoo.com. Senere overtog AltaVista og blev hurtigt den vigtigste søgemaskine. I Danmark dukkede Jubii.dk op og dominerede det danske marked. Google overtog ved sin lancering broderparten af markedet for søgemaskiner i verden og har siddet på tronen siden. Læs eventuelt mere her http://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_engine
Skrevet den 03-06-2012 20:58
1       0      
 
6
40 måder at spilde sine penge på
Jeg synes du skal læse denne engelske artikel om, hvordan mindre virksomhedsejere spilder deres på penge på 40... zite.to
Indsendt d. 16. november 2011 08:03 i Administration & Penge
 
8
Amazon vil ikke engang kunne producere Kindle i USA selv hvis de ville
Super interessant artikel om hvordan hele industrier er "tabt" i USA, og at Amazon ikke engang vil kunne produ... www.forbes.com
Indsendt d. 23. august 2011 11:07 i Innovation & Vækst
 
11
Få webstedslinks fra din Google Plus profil til dine hjemmesider
Jeg har lavet en lille guide til, hvordan du får vist din hjemmesider som webstedslinks fra din Google Plus pr... www.seotext.dk
Indsendt d. 12. juli 2011 08:21 i E-handel & E-marketing
 
3
12 minutter MINDRE øger produktiviteten
Arbejd 12 minutter mindre ... skriver Helle Rosdahl Lund fra Center for balance mellem arbejdsliv og famili... www.presswire.dk
Indsendt d. 20. juni 2011 14:13 i Innovation & Vækst