
For interesserede har jeg igen samlet nogle links til forskellige sider, hvor der forefindes egnede skabeloner til beregning af "firmabil eller egen bil".
OBS! Fra indkomståret 2013 er der blevet ændret i reglerne for beskatning af "Værdi af fri bil", se SKAT's vejledning her.
Derfor kan ældre beregningsmodeller være fejlbehæftede, hvorfor det er nødvendigt at undersøge, at beregningsmodellerne gælder for indkomståret 2013.
Beregningerne kan anvendes af såvel lønmodtager som selvstændige erhvervsdrivende.
Der er to væsentlige faktorer, som indikerer det ene eller det andet valg, og det er:
Stort privat kørselsbehov => firmabil
Anskaffelsessum på kr. 400.000 eller mere => firmabil
Stort erhvervsmæssigt kørselsbehov => egen bil
Heraf hhv. kørselsbehovet og bilens anskaffelsessum.
Links
http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm fra Tax.dk
http://www.businessdanmark.dk/Lon-skat-og-bil/Bil/Bilprogram/Sammenlign-med/ fra Business Danmark
http://www.pwc.dk/da/human-ressource/firmabil.jhtml fra PriceWaterhouseCoopers
Bemærk venligst, at de skabeloner og beregningsmodeller, som der er links til ovenfor, kun er til en beregning og vurdering af forholdet. Det er ikke en facitliste, men derimod en inspiration til, hvordan man skal forholde sig til firmabil eller egen bil.
Ved indtastning af brændstofforbrug tilråder jeg, at dette forhøjes med ca. 20 %, idet det officielle forbrug for den aktuelle bil tager udgangspunkt i producentens angivelse for forbruget. Det er kun i meget sjældne tilfælde, at vi som mennesker kan køre en bil, som en computerstyret simulationsmodel gør det.
Håber I kan finde anvendelse for ovenstående.