på Amino
Dinero Regnskab

Relaterede Grupper

Udlæg fra ejer i SMBA - flyttet til dinero

Side 1 ud af 2 (13 indlæg) 1 2 Næste >
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 03-06-2014 kl. 02:33

Hej venner,

Jeg benyttede førhen Billysbilling men er flyttet til dinero. Har forsøgt flere gange, men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i et enkelt emne så håber en anden bruger vil forklare mig hvordan jeg skal gøre og hvorfor :-)

I regnskabet for 2013 fremgår det at der er blevet lagt dkk 106.000 ,- ud af ejerne i alt. (Udlæg for varekøb mv. da virksomheden er nystartet og ikke har særlig mange penge). Disse penge har ejerne/deltagerne endnu ikke fået igen, og derfor skal de jo med i åbningsbalancen i dinero for at det hele passer.

Spørgsmål nummer 1:

Da jeg nu har brugt dinero i et par uger, ved jeg ikk om det stadig er det rette at benytte åbningsbalancen til at redigere dette beløb ind på en af posterne, eller om det er smartere at oprette et nyt finansbilag per 31/12/2013 ? Jeg tænker selv sidstnævnte er smartest.

Så kommer vi til spørgsmål nummer 2:

Hvilke kontoer skal jeg bruge? Jeg tænkte først på at bruge 63100 (udlæg ejer og ansatte) og 60000 (anpartskapital) - men så så jeg der jo også er en der hedder 60120 (mellemregning) - og nu er jeg for alvor forvirret hvad forskellen så er på 63100 og 60120 og hvilken der er det rigtige i dette tilfælde?

Og er det korrekt at bruge 60000 som modkonto?

Pt når jeg bogføre i Dinero, og der er nogen køb hvor der er tale om privatudlæg, bogføre jeg jo ved at benytte beholdning: 63100 Udlæg ejer og ansatte.

Hvad siger eksperterne? :-)

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 03-06-2014 kl. 08:45

Pancamo:

Hej venner,

Jeg benyttede førhen Billysbilling men er flyttet til dinero. Har forsøgt flere gange, men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i et enkelt emne så håber en anden bruger vil forklare mig hvordan jeg skal gøre og hvorfor :-)

I regnskabet for 2013 fremgår det at der er blevet lagt dkk 106.000 ,- ud af ejerne i alt. (Udlæg for varekøb mv. da virksomheden er nystartet og ikke har særlig mange penge). Disse penge har ejerne/deltagerne endnu ikke fået igen, og derfor skal de jo med i åbningsbalancen i dinero for at det hele passer.

Spørgsmål nummer 1:

Da jeg nu har brugt dinero i et par uger, ved jeg ikk om det stadig er det rette at benytte åbningsbalancen til at redigere dette beløb ind på en af posterne, eller om det er smartere at oprette et nyt finansbilag per 31/12/2013 ? Jeg tænker selv sidstnævnte er smartest.

Så kommer vi til spørgsmål nummer 2:

Hvilke kontoer skal jeg bruge? Jeg tænkte først på at bruge 63100 (udlæg ejer og ansatte) og 60000 (anpartskapital) - men så så jeg der jo også er en der hedder 60120 (mellemregning) - og nu er jeg for alvor forvirret hvad forskellen så er på 63100 og 60120 og hvilken der er det rigtige i dette tilfælde?

Og er det korrekt at bruge 60000 som modkonto?

Pt når jeg bogføre i Dinero, og der er nogen køb hvor der er tale om privatudlæg, bogføre jeg jo ved at benytte beholdning: 63100 Udlæg ejer og ansatte.

Hvad siger eksperterne? :-)

Hej Hej.

1. Du kan altid ændre i dine åbningstal.Dine åbningstal fremgår under regnskab.

Se denne guide :

https://dinero.dk/support/guides/flyt-over-til-dinero-i-dag-nemt-og-hurtigt/

2. Jeg ville bruge 63100 :).

Håber det hjælper dig videre :)

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 03-06-2014 kl. 20:08

Hej rasmus

Tak for svar.

1) Hvis jeg ændre i åbningstal og bruger konto 63100 - så skal samme beløb vel tilskreves en anden konto, for at det går i 0 - hvor skal jeg gøre dette ? :-)

2) Dumt spørgsmål, som jeg næsten kender svaret på, men vil lige være helt sikker: Når jeg så ændre i åbningsbalancens tal, så vil de ting jeg har bogført under 63100 allerede, stadig være med og blive TILLAGT det som jeg har redigeret ind i åbningsbalancen, ikke? (håber det giver mening) 

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 05-06-2014 kl. 08:54

Pancamo:

Hej rasmus

Tak for svar.

1) Hvis jeg ændre i åbningstal og bruger konto 63100 - så skal samme beløb vel tilskreves en anden konto, for at det går i 0 - hvor skal jeg gøre dette ? :-)

2) Dumt spørgsmål, som jeg næsten kender svaret på, men vil lige være helt sikker: Når jeg så ændre i åbningsbalancens tal, så vil de ting jeg har bogført under 63100 allerede, stadig være med og blive TILLAGT det som jeg har redigeret ind i åbningsbalancen, ikke? (håber det giver mening) 

Hej Hej.

1. Ja en åbningsbalance går i nul (totalt set). Så det sker rent automatisk. Tror det beskrives i guiden.

2. Korrekt

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 16-06-2014 kl. 13:11

Hej Rasmus

Vedr 1) så tror jeg det gik lidt for hurtigt

det jeg mener er at når jeg gør som du siger; tager det beløb som ejerne har lagt ud, og sætter ind i åbningsbalancen på 63100, så skal jeg jo sætte samme beløb ind et andet sted, for at åbningsbalancen går i 0. Men hvor?

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 18-06-2014 kl. 09:23

Pancamo:

Hej Rasmus

Vedr 1) så tror jeg det gik lidt for hurtigt

det jeg mener er at når jeg gør som du siger; tager det beløb som ejerne har lagt ud, og sætter ind i åbningsbalancen på 63100, så skal jeg jo sætte samme beløb ind et andet sted, for at åbningsbalancen går i 0. Men hvor?

Hej Hej.

Du kan ikke "bare" smide det ind et andet sted.

En balance består af mange poster hvorfor du skal indtaste dem alle.

Du skal dermed finde den afsluttende balance fra 2013 og indtaste jf. den guide.

Virker det for kompliceret synes jeg du skal kontakte en bogholder.

Det tager dem 15 minutter at gøre.

Og de findes ofte billigt :)

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 19-06-2014 kl. 02:07

Hej Rasmus

Faktisk så gjorde jeg netop dette. Jeg købte et Dinero Pro abonnement, dengang i reklamerede med gratis bogholder i 2 timer til at hjælpe med flytningen. Efter at have ventet næsten 2 måneder på at bogholderen kontaktede mig, mødtes vi straks efter han kontaktede mig - og vi flyttede det over.. Lige efter han var gået tænkte jeg lidt ekstra over de ting han havde sagt under mødet - der havde han sagt at de andre poster i balancen ikke behøvede at blive flyttet med over - men jeg synes ikke det gav mening, for selvfølgelig skulle en sådan gæld jo flyttes med i mine ører. Jeg skrev derfor en mail til ham og spurgte om det virkelig kunne passe... Han svarede tilbage at han havde været lidt for hurtig, og jeg havde ret og det også skulle flyttes med - han skrev hvordan det skulle flyttes, men jeg kunne ikke forstå det han skrev - og synes (igen) det lød forkert, og derfor spurgte jeg ham igen - og hørte ikke mere... Rykkede for svar - men fik det ikke, og tænkte i stedet for at klage til dinero over ikke at have fået den professionelle hjælp som egentlig var årsagen til jeg købte Pro abonnementet, ja så spørger jeg bare på Dinero forummet her på amino og håber på hjælp herinde....

Så det har intet med nærighed at gøre...

Men dine halve svar, gør det heller ikke ligefrem let. - og misforstå mig ikke, jeg er med på du yder en gratis hjælp herinde også er kvaliteten og det man kan forvente selvfølgelig begrænset.. Men alligevel har jeg den holdning, at medmindre man har tænkt sig at give et brugbart svar, ja så er det måske nogengange bedre bare at lade vær med at svarer og lade andre komme til i stedet for.

- Mit spørgsmål gik jo på hvordan jeg skulle flytte den post omkring de udlæg der har været, over i dinero. Du skriver at du ville bruge 63100. 

Problemet er bare at det er en halv løsning og dermed en ubrugelig løsning. For jeg kan ikke bare bruge 63100, og skrive beløbet i denne konto i åbningsbalancen, og gå videre - for så får jeg bare fejl om at åbningsbalancen ikke går i 0.

- Så skriver jeg til dig at en åbningsbalance jo skal gå i 0, så når jeg bruger din løsning, så skal det samme beløb jo tilskrives en anden post, for at det går lige op, og hvor det så skulle være, hvis jeg bruger din løsning.

Dit svar er at jeg har ret i at en åbningsbalance skal gå i 0.

Og da jeg så, omformulere, og gentager mit spørgsmål, fortæller du mig at en åbningsbalance består af flere poster og derfor skal jeg indtaste dem alle og hvis jeg ikke kan finde ud af det så kan jeg kontakte en bogholder.

Hvis du i første omgang havde læst mit indlæg ordenligt, ville du forstå at alle tal allerede er flyttet over, og det eneste der ikke er med i de tal der er flyttet over, er posten omkring de udlæg ejerne/deltagerne i smba'et har gjort, og det er dette der søges hjælp til....

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 19-06-2014 kl. 08:59

Pancamo:

Hej Rasmus

Faktisk så gjorde jeg netop dette. Jeg købte et Dinero Pro abonnement, dengang i reklamerede med gratis bogholder i 2 timer til at hjælpe med flytningen. Efter at have ventet næsten 2 måneder på at bogholderen kontaktede mig, mødtes vi straks efter han kontaktede mig - og vi flyttede det over.. Lige efter han var gået tænkte jeg lidt ekstra over de ting han havde sagt under mødet - der havde han sagt at de andre poster i balancen ikke behøvede at blive flyttet med over - men jeg synes ikke det gav mening, for selvfølgelig skulle en sådan gæld jo flyttes med i mine ører. Jeg skrev derfor en mail til ham og spurgte om det virkelig kunne passe... Han svarede tilbage at han havde været lidt for hurtig, og jeg havde ret og det også skulle flyttes med - han skrev hvordan det skulle flyttes, men jeg kunne ikke forstå det han skrev - og synes (igen) det lød forkert, og derfor spurgte jeg ham igen - og hørte ikke mere... Rykkede for svar - men fik det ikke, og tænkte i stedet for at klage til dinero over ikke at have fået den professionelle hjælp som egentlig var årsagen til jeg købte Pro abonnementet, ja så spørger jeg bare på Dinero forummet her på amino og håber på hjælp herinde....

Så det har intet med nærighed at gøre...

Men dine halve svar, gør det heller ikke ligefrem let. - og misforstå mig ikke, jeg er med på du yder en gratis hjælp herinde også er kvaliteten og det man kan forvente selvfølgelig begrænset.. Men alligevel har jeg den holdning, at medmindre man har tænkt sig at give et brugbart svar, ja så er det måske nogengange bedre bare at lade vær med at svarer og lade andre komme til i stedet for.

- Mit spørgsmål gik jo på hvordan jeg skulle flytte den post omkring de udlæg der har været, over i dinero. Du skriver at du ville bruge 63100. 

Problemet er bare at det er en halv løsning og dermed en ubrugelig løsning. For jeg kan ikke bare bruge 63100, og skrive beløbet i denne konto i åbningsbalancen, og gå videre - for så får jeg bare fejl om at åbningsbalancen ikke går i 0.

- Så skriver jeg til dig at en åbningsbalance jo skal gå i 0, så når jeg bruger din løsning, så skal det samme beløb jo tilskrives en anden post, for at det går lige op, og hvor det så skulle være, hvis jeg bruger din løsning.

Dit svar er at jeg har ret i at en åbningsbalance skal gå i 0.

Og da jeg så, omformulere, og gentager mit spørgsmål, fortæller du mig at en åbningsbalance består af flere poster og derfor skal jeg indtaste dem alle og hvis jeg ikke kan finde ud af det så kan jeg kontakte en bogholder.

Hvis du i første omgang havde læst mit indlæg ordenligt, ville du forstå at alle tal allerede er flyttet over, og det eneste der ikke er med i de tal der er flyttet over, er posten omkring de udlæg ejerne/deltagerne i smba'et har gjort, og det er dette der søges hjælp til....

Hej Hej.

Er ked af du har haft en uheldig oplevelse med en bogholder/revisor.

Det må vi få gjort noget ved.

Prøv at skrive til os på support@dinero.dk med link til denne tråd.

Så vil jeg forsøge at kontakte din bogholder/revisor.

Så skal vi nok få styr på det :)

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 723.573
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 19-06-2014 kl. 14:19
Hej Rasmus

Har ærlig talt ikke tænkt mig at bruge mere tid på det - og har ikke den store lyst til at få hjælp fra en bogholder der åbenbart skal "tvinges" til at hjælpe - det ved jeg godt ikke er jeres skyld, i kan jo ikke vide hvordan bogholderen agere og ikke gør... Men for mig er regnskab, og et forhold til en revisor/bogholder en tillidssag, og den tillid er for mig at se brudt når bogholderen skal "tvinges" af jer til at færdiggøre et stykke arbejde han er blevet betalt for i et eller andet omfang.
Det er skift fra Billys billing til dinero. Et skift, som, som du også selv siger, burde tage 15 minutter maks, og det har nu taget snart 3 måneder. Inden i kom med tilbuddet om køb pro og få gratis bogholder der hjælper med skiftet talte jeg med en statsautoriseret revisor som tidligere har bistået mig med små spørgsmål til regnskab. Han kunne ikke hjælpe mig med skiftet, umiddelbart, og årsagen hertil var at han ikke synes dinero kontoplanen var brugelig. Han synes den var rodet, og (citat) "mystisk sat op". Jeg har dog - in general - stor tiltro til Martin Thorborgs projekter, så jeg ville virkelig gerne med på dinero-båden alligevel, og slog derfor til da i kom med tilbuddet om at i betaler for en bogholder der kan hjælpe med flytningen.
Derefter ventede jeg næsten 2 måneder på at jeres bogholder tog kontakt til mig, og efterfølgende har jeg brugt lang tid i denne tråd på diverse halve svar.
Jeg har dog fundet løsningen nu... Vidste du virkelig ikke at det var så simpelt?

TIL ANDRE DER STÅR I SAMME PROBLEMATIK OG IKKE VED HVORDAN I RYKKER GÆLDSFORPLIGTELSEN VEDR UDLÆG FRA EJER OVER I DINERO:
I dag fik jeg fat i en anden revisor som jeg forklarede situationen til, han forklarede hurtigt svaret på mit spørgsmål.
Han sagde at for at få gældsforpligtelsen vedrørende udlæg fra ejer og ansatte til virksomheden med over i dinero, som ikke er kommet med fra start, så er proceduren følgende:

1. Gå ind og åben åbningsbalancen (indstillinger --> regnskabsår --> mere --> ret regnskabsår)

2. Sæt beløbet som der har været af udlæg fra ejer, ind på kontoen 63100 udlæg ejer og ansatte
3. Sæt samme beløb ind på modkontoen "60020 overført resultat"
DONE.

Bonus info:
Når der løbende kommer indtægter i virksomheden og man evt ønsker at hæve noget af dette til at dække de udlæg man tidligere har gjort opretter man blot et nyt Finansbilag:
Indsætter dato og beløb som man hæver
Under konto vælger man 63100 - Udlæg ansatte og ejer
og Modkonto vælger man, hvis pengene er taget fra firmakontoen, 55000 - Bank.
På denne måde nedskrives virksomhedens gæld til ejeren automatisk og alt er bogført korrekt.

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 14.439
Fra København K
Tilmeldt 22. aug 06
Indlæg ialt: 3.348
n4s-linux
Skrevet Skrev: 19-06-2014 kl. 15:00
Jeg synes ikke så godt om at du opfordrer andre til at bruge kontoen for overført resultat... som normalt bruges til: Overført resultat.
Hvis mellemregningen ikke stemmer når du har tastet din åbningsbalance ind (som giver nul), så er det fordi der ikke er nogen mellemregning i din åbningsbalance.
Hvis du så debiterer Overført resultat betyder det nok at din åbningsbalance ikke længere stemmer med regnskabet fra Billys Billing (i særdeleshed saldoen for overført resultat).
I stedet er det måske værd at kigge på hvorfor dit regnskab i Billys billing ikke har indeholdt den mellemregnings-saldo som du forventer.
Det virker lidt som om du er på dybere vand end du kan bunde.
  • Amino Karma for indlæg: 12
Side 1 ud af 2 (13 indlæg) 1 2 Næste >

RSS-feed