Hej venner,
Jeg benyttede førhen Billysbilling men er flyttet til dinero. Har forsøgt flere gange, men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i et enkelt emne så håber en anden bruger vil forklare mig hvordan jeg skal gøre og hvorfor :-)
I regnskabet for 2013 fremgår det at der er blevet lagt dkk 106.000 ,- ud af ejerne i alt. (Udlæg for varekøb mv. da virksomheden er nystartet og ikke har særlig mange penge). Disse penge har ejerne/deltagerne endnu ikke fået igen, og derfor skal de jo med i åbningsbalancen i dinero for at det hele passer.
Spørgsmål nummer 1:
Da jeg nu har brugt dinero i et par uger, ved jeg ikk om det stadig er det rette at benytte åbningsbalancen til at redigere dette beløb ind på en af posterne, eller om det er smartere at oprette et nyt finansbilag per 31/12/2013 ? Jeg tænker selv sidstnævnte er smartest.
Så kommer vi til spørgsmål nummer 2:
Hvilke kontoer skal jeg bruge? Jeg tænkte først på at bruge 63100 (udlæg ejer og ansatte) og 60000 (anpartskapital) - men så så jeg der jo også er en der hedder 60120 (mellemregning) - og nu er jeg for alvor forvirret hvad forskellen så er på 63100 og 60120 og hvilken der er det rigtige i dette tilfælde?
Og er det korrekt at bruge 60000 som modkonto?
Pt når jeg bogføre i Dinero, og der er nogen køb hvor der er tale om privatudlæg, bogføre jeg jo ved at benytte beholdning: 63100 Udlæg ejer og ansatte.
Hvad siger eksperterne? :-)
Pancamo: Hej venner, Jeg benyttede førhen Billysbilling men er flyttet til dinero. Har forsøgt flere gange, men kan simpelthen ikke finde hoved og hale i et enkelt emne så håber en anden bruger vil forklare mig hvordan jeg skal gøre og hvorfor :-) I regnskabet for 2013 fremgår det at der er blevet lagt dkk 106.000 ,- ud af ejerne i alt. (Udlæg for varekøb mv. da virksomheden er nystartet og ikke har særlig mange penge). Disse penge har ejerne/deltagerne endnu ikke fået igen, og derfor skal de jo med i åbningsbalancen i dinero for at det hele passer. Spørgsmål nummer 1: Da jeg nu har brugt dinero i et par uger, ved jeg ikk om det stadig er det rette at benytte åbningsbalancen til at redigere dette beløb ind på en af posterne, eller om det er smartere at oprette et nyt finansbilag per 31/12/2013 ? Jeg tænker selv sidstnævnte er smartest. Så kommer vi til spørgsmål nummer 2: Hvilke kontoer skal jeg bruge? Jeg tænkte først på at bruge 63100 (udlæg ejer og ansatte) og 60000 (anpartskapital) - men så så jeg der jo også er en der hedder 60120 (mellemregning) - og nu er jeg for alvor forvirret hvad forskellen så er på 63100 og 60120 og hvilken der er det rigtige i dette tilfælde? Og er det korrekt at bruge 60000 som modkonto? Pt når jeg bogføre i Dinero, og der er nogen køb hvor der er tale om privatudlæg, bogføre jeg jo ved at benytte beholdning: 63100 Udlæg ejer og ansatte. Hvad siger eksperterne? :-)
Hej Hej.
1. Du kan altid ændre i dine åbningstal.Dine åbningstal fremgår under regnskab.
Se denne guide :
https://dinero.dk/support/guides/flyt-over-til-dinero-i-dag-nemt-og-hurtigt/
2. Jeg ville bruge 63100 :).
Håber det hjælper dig videre :)
De bedste hilsner
Rasmus
Hej rasmus
Tak for svar.
1) Hvis jeg ændre i åbningstal og bruger konto 63100 - så skal samme beløb vel tilskreves en anden konto, for at det går i 0 - hvor skal jeg gøre dette ? :-)
2) Dumt spørgsmål, som jeg næsten kender svaret på, men vil lige være helt sikker: Når jeg så ændre i åbningsbalancens tal, så vil de ting jeg har bogført under 63100 allerede, stadig være med og blive TILLAGT det som jeg har redigeret ind i åbningsbalancen, ikke? (håber det giver mening)
Pancamo: Hej rasmus Tak for svar. 1) Hvis jeg ændre i åbningstal og bruger konto 63100 - så skal samme beløb vel tilskreves en anden konto, for at det går i 0 - hvor skal jeg gøre dette ? :-) 2) Dumt spørgsmål, som jeg næsten kender svaret på, men vil lige være helt sikker: Når jeg så ændre i åbningsbalancens tal, så vil de ting jeg har bogført under 63100 allerede, stadig være med og blive TILLAGT det som jeg har redigeret ind i åbningsbalancen, ikke? (håber det giver mening)
1. Ja en åbningsbalance går i nul (totalt set). Så det sker rent automatisk. Tror det beskrives i guiden.
2. Korrekt
Hej Rasmus
Vedr 1) så tror jeg det gik lidt for hurtigt
det jeg mener er at når jeg gør som du siger; tager det beløb som ejerne har lagt ud, og sætter ind i åbningsbalancen på 63100, så skal jeg jo sætte samme beløb ind et andet sted, for at åbningsbalancen går i 0. Men hvor?
Pancamo: Hej Rasmus Vedr 1) så tror jeg det gik lidt for hurtigt det jeg mener er at når jeg gør som du siger; tager det beløb som ejerne har lagt ud, og sætter ind i åbningsbalancen på 63100, så skal jeg jo sætte samme beløb ind et andet sted, for at åbningsbalancen går i 0. Men hvor?
Du kan ikke "bare" smide det ind et andet sted.
En balance består af mange poster hvorfor du skal indtaste dem alle.
Du skal dermed finde den afsluttende balance fra 2013 og indtaste jf. den guide.
Virker det for kompliceret synes jeg du skal kontakte en bogholder.
Det tager dem 15 minutter at gøre.
Og de findes ofte billigt :)
Faktisk så gjorde jeg netop dette. Jeg købte et Dinero Pro abonnement, dengang i reklamerede med gratis bogholder i 2 timer til at hjælpe med flytningen. Efter at have ventet næsten 2 måneder på at bogholderen kontaktede mig, mødtes vi straks efter han kontaktede mig - og vi flyttede det over.. Lige efter han var gået tænkte jeg lidt ekstra over de ting han havde sagt under mødet - der havde han sagt at de andre poster i balancen ikke behøvede at blive flyttet med over - men jeg synes ikke det gav mening, for selvfølgelig skulle en sådan gæld jo flyttes med i mine ører. Jeg skrev derfor en mail til ham og spurgte om det virkelig kunne passe... Han svarede tilbage at han havde været lidt for hurtig, og jeg havde ret og det også skulle flyttes med - han skrev hvordan det skulle flyttes, men jeg kunne ikke forstå det han skrev - og synes (igen) det lød forkert, og derfor spurgte jeg ham igen - og hørte ikke mere... Rykkede for svar - men fik det ikke, og tænkte i stedet for at klage til dinero over ikke at have fået den professionelle hjælp som egentlig var årsagen til jeg købte Pro abonnementet, ja så spørger jeg bare på Dinero forummet her på amino og håber på hjælp herinde....
Så det har intet med nærighed at gøre...
Men dine halve svar, gør det heller ikke ligefrem let. - og misforstå mig ikke, jeg er med på du yder en gratis hjælp herinde også er kvaliteten og det man kan forvente selvfølgelig begrænset.. Men alligevel har jeg den holdning, at medmindre man har tænkt sig at give et brugbart svar, ja så er det måske nogengange bedre bare at lade vær med at svarer og lade andre komme til i stedet for.
- Mit spørgsmål gik jo på hvordan jeg skulle flytte den post omkring de udlæg der har været, over i dinero. Du skriver at du ville bruge 63100.
Problemet er bare at det er en halv løsning og dermed en ubrugelig løsning. For jeg kan ikke bare bruge 63100, og skrive beløbet i denne konto i åbningsbalancen, og gå videre - for så får jeg bare fejl om at åbningsbalancen ikke går i 0.
- Så skriver jeg til dig at en åbningsbalance jo skal gå i 0, så når jeg bruger din løsning, så skal det samme beløb jo tilskrives en anden post, for at det går lige op, og hvor det så skulle være, hvis jeg bruger din løsning.
Dit svar er at jeg har ret i at en åbningsbalance skal gå i 0.
Og da jeg så, omformulere, og gentager mit spørgsmål, fortæller du mig at en åbningsbalance består af flere poster og derfor skal jeg indtaste dem alle og hvis jeg ikke kan finde ud af det så kan jeg kontakte en bogholder.
Hvis du i første omgang havde læst mit indlæg ordenligt, ville du forstå at alle tal allerede er flyttet over, og det eneste der ikke er med i de tal der er flyttet over, er posten omkring de udlæg ejerne/deltagerne i smba'et har gjort, og det er dette der søges hjælp til....
Pancamo: Hej Rasmus Faktisk så gjorde jeg netop dette. Jeg købte et Dinero Pro abonnement, dengang i reklamerede med gratis bogholder i 2 timer til at hjælpe med flytningen. Efter at have ventet næsten 2 måneder på at bogholderen kontaktede mig, mødtes vi straks efter han kontaktede mig - og vi flyttede det over.. Lige efter han var gået tænkte jeg lidt ekstra over de ting han havde sagt under mødet - der havde han sagt at de andre poster i balancen ikke behøvede at blive flyttet med over - men jeg synes ikke det gav mening, for selvfølgelig skulle en sådan gæld jo flyttes med i mine ører. Jeg skrev derfor en mail til ham og spurgte om det virkelig kunne passe... Han svarede tilbage at han havde været lidt for hurtig, og jeg havde ret og det også skulle flyttes med - han skrev hvordan det skulle flyttes, men jeg kunne ikke forstå det han skrev - og synes (igen) det lød forkert, og derfor spurgte jeg ham igen - og hørte ikke mere... Rykkede for svar - men fik det ikke, og tænkte i stedet for at klage til dinero over ikke at have fået den professionelle hjælp som egentlig var årsagen til jeg købte Pro abonnementet, ja så spørger jeg bare på Dinero forummet her på amino og håber på hjælp herinde.... Så det har intet med nærighed at gøre... Men dine halve svar, gør det heller ikke ligefrem let. - og misforstå mig ikke, jeg er med på du yder en gratis hjælp herinde også er kvaliteten og det man kan forvente selvfølgelig begrænset.. Men alligevel har jeg den holdning, at medmindre man har tænkt sig at give et brugbart svar, ja så er det måske nogengange bedre bare at lade vær med at svarer og lade andre komme til i stedet for. - Mit spørgsmål gik jo på hvordan jeg skulle flytte den post omkring de udlæg der har været, over i dinero. Du skriver at du ville bruge 63100. Problemet er bare at det er en halv løsning og dermed en ubrugelig løsning. For jeg kan ikke bare bruge 63100, og skrive beløbet i denne konto i åbningsbalancen, og gå videre - for så får jeg bare fejl om at åbningsbalancen ikke går i 0. - Så skriver jeg til dig at en åbningsbalance jo skal gå i 0, så når jeg bruger din løsning, så skal det samme beløb jo tilskrives en anden post, for at det går lige op, og hvor det så skulle være, hvis jeg bruger din løsning. Dit svar er at jeg har ret i at en åbningsbalance skal gå i 0. Og da jeg så, omformulere, og gentager mit spørgsmål, fortæller du mig at en åbningsbalance består af flere poster og derfor skal jeg indtaste dem alle og hvis jeg ikke kan finde ud af det så kan jeg kontakte en bogholder. Hvis du i første omgang havde læst mit indlæg ordenligt, ville du forstå at alle tal allerede er flyttet over, og det eneste der ikke er med i de tal der er flyttet over, er posten omkring de udlæg ejerne/deltagerne i smba'et har gjort, og det er dette der søges hjælp til....
Er ked af du har haft en uheldig oplevelse med en bogholder/revisor.
Det må vi få gjort noget ved.
Prøv at skrive til os på support@dinero.dk med link til denne tråd.
Så vil jeg forsøge at kontakte din bogholder/revisor.
Så skal vi nok få styr på det :)
1. Gå ind og åben åbningsbalancen (indstillinger --> regnskabsår --> mere --> ret regnskabsår)
Kunne du være interesseret i at præge udviklingen af et dansk frit GNU/Linux-baseret ERP-system ?