Jeg fald i gryden som barn - nærmere bestemt sommeren 1973 i Thylejeren. Siden da er jeg med jævne mellemrum vågnet om natten badet i sved med billeder for mit indre øje af store, halvfede, behårede og nøgne mænd med u-brændte ler-fredstegn hængende om halsen i lange løse ledersnore
Dato: 9/27/2005 11:51:12 PM Forfatter: Ronnie Gasseholm Altså man må jo gå ud fra hun selv har betalt skat og derved selv været med til at betale de ydelser hun skal bruge.
Det er en populær misforståelse af velfærd, du giver udtryk for. Hvis det hang sådan sammen, så kunne vi allesammen bare spare penge sammen idag og bruge dem i vores alderdom. Men det går ikke. 1 kr. i dag skrumper ind til 10 øre i morgen: man kan aldrig sørge for sig selv på denne måde, fordi penge vokser ikke i værdi, men det modsatte. Uanset om pengene samles ind af staten eller private, så fugerer det ens: dine bidrag i dag betaler ydelserner i dag, mens fremtidens skatteydere betaler til dine (og vores allesammens) behov i morgen.
Nej Ronnie, det er altså dig der tager fejl. Ikke engang i USA fungerer det på den måde du snakker om. Også her har diskusionen rejst sig i medierne en gang imellem fordi folk på samme måde som dig forveksler samfundets økonomi med din private. De penge du indbetaler nu bruges nu - og de penge du eventuelt senere for brug for betales af dem der til den tid indbetaler. Sådan fungerer det i Danmark, i USA og ja, alle de steder jeg kender til.
Mikkel læs nu hvad det er der bliver skrevet før du kommenterer !
Ronnie kommenterer ikke at skatteindbetalingerne idag bruges på andre idag og andres skatteindbetalinger til den tid bruges på samme tidspunkt. Han er blot ikke enig i Phileas påstand om at inflationen æder hans opsparing såfremt man ændrede samfundet radikalt og gjorde det op til hver enkelt at spare op til egen alderdom mv. ! Som Ronnie har ganske ret i, så skulle det nok være muligt at opnå en forrentning af opspasringen der minimum opvejer inflationen...
Ikke at det er den rigtige måde at lave samfundet på, men det var det der blev kommenteret - ikke andet....