Olin,
Synes nu ikke at min tankegang er sort/hvid … men såvel som du kan synes at mine indlæg kan virke sort/hvid – ligeså kan jeg have samme opfattelse af dine.. Men jeg tror nu at vi er meget enige om at verden netop IKKE er sort/hvid. (vi lkan jo heller ikke sende den ene doktorafhandling efter den anden).![]()
Vi har i dag et af verdens rigeste samfund – både økonomisk og velværdsmæssigt! Dette er sket gennem en fair og fornuftigt fordelingspolitik, og den skal vi bestemt holde fast i.
Jeg mener at der er mange andre muligheder end bare at sætte skatten op, op og op …. (For vi er da kommet dertil hvor vi ikke skal længere op – tvært imod! !)…. Så det handler mere om hvordan vi fordelinger ressourcerne !
Det er bestemt en sund øvelse at gennemgå den måde den offentlige sektor arbejder på / er opbygget på … det er da ikke utænkeligt at vi kan være mere effektive i den sektor (dvs. få mere for de samme penge). Ligeledes synes jeg at vi bør overveje om en række offentlige ydelser stadig skal være en borgerret – eller om de måske heller skulle være til dem som har brug for dem (f.eks. pensioner, børnepenge, etc…).
Jeg er bestemt liberalist, men mener at vores nuværende regering (primært V) begår en stor fejl ved at indføre (større) brugerbetaling på ydelser som typisk anvendes af de fattige (f.eks. offentlig transport).
Denne udvikling er med til at skabe en større ulighed i samfundet og det er det som vi mener er forkert. For vi bliver rigere og rigere ..... og det bør også komme de svageste til gode!
tror faktisk vi er nogenlunde enige på en række områder .... måske ligger den største uenighed i "kommunikationen"