> Mit spørgsmål til de rige iblandt jer: hvorfor bliver I her i landet så, til trods for skatten?
Jeg er muligvis ikke en af de rigeste her, men jeg er da langt over den grænse hvor man fortæller hvad man tjener (hvis man vil undgå at høre på alt muligt brok) og jeg er stadig her i Dnamrk. Jeg kan naturligvis ikke svare for alle "de rige" i Danmark, men jeg tror der er to primære årsager til at vi bliver her:
1) Vi kan rigtig godt lide Danmark, vores gode venner, familie osv. der bor her
2) Vi "indretter" os :)
Det sidste kræver nok en yderligere uddybning og kommentar ...
Det er snart mange år siden jeg så en statistik for den reelle skattebetaling i Danmark - altså, hvor mange penge brutto folk tjener og hvad de har tilbage når indkomstskatten er trukket fra. Statistikken var fordelt på indtægtsgrupper der nogenlunde svarede til de skattemæssige nivauer. De viste sig, at selvom vi har en stærk progressiv
skat betalte alle løngrupper ca det samme på bundlinien - godt og vel 1/3 del. Jeg så sidste år en tilsvarende statistik fra USA og var det nøjagtigt samme billede - blot med lidt lavere skatteprocenter.
Dette skyldes sandsynligvis at jo højere indtægt man jo højere
fradrag "skaffer" man sig som regel også.
Deril kommer de mange, lovlige, muligheder der er hvis man begynder at tjene endnu mere end en god lønindkomst, f.eks. etablering af virksomhed i udlandet.
Er det ikke påfaldende at man næsten aldrig hører dem der tjener RIGTIG mange penge brokke sig over skatten er for høj? Spørg Martin Thorborg, Morten Lund eller Jonas Friis - de har alle fået rigtig mange penge for virksomheder de solgte, men vor er deres højlydte brok? Næhh, de har "indrettet" sig - fundet en "lempelig" løsning af en eller anden art (genindvesteringer, udlandet etc - lovlige løsninger alt i alt - vil jeg tro
![]()
) Og hvorfor er AP Møller og Lars Larsen ikke for længst flyttet ud af landet? Fordi de har "indrettet" sig og er tilfreds med de millioner der trods alt står tilbage på kontoen når alt er betalt.
Jeg giver i øvrigt Phileas meget ret - vi arbejder fordi vi ikke kan lade være! Hvis du har penge som din væsentligste motivation for at arbejde må jeg på det kraftigste råde dig fra at blive iværksætter for det holder meget sjældent! Du skal brænde for din virksomhed, dit produkt, dine ansatte og kollegaer og alt muligt andet 1000 gange så meget som pengene alene, hvis det skal komme til at fungere - og ikke mindst være sjovt undervejs.